Až se prodá milion tabletů, přinese to vydavatelům i ekonomický efekt

pátek, 06. dubna 2012, 08:23 Tisk Martina Vojtěchovská

Generální ředitel vydavatelství Business Media CZ Tomáš Tkačík hovoří nejen o plánech vydavatelství v letošním roce.

Můžete říci, jak skončilo vaše hospodaření v loňském roce?

Loňský rok byl pro nás ve srovnání s tím, jak se vyvíjel trh, hodně úspěšný. Podařilo se nám organicky navýšit obrat, což bylo ovlivněno hlavně dvěma faktory. Za prvé velmi dobrými výsledky v prodeji inzerce, kde jsme především v B2B segmentu meziročně rostli. A za druhé výrazným nárůstem obratu v divizi databázového servisu a služeb. Kromě nárůstu obratu jsme výrazně zvýšili zisk, kde nám také pomohla úsporná opatření, které jsme provedli už v první vlně recese v roce 2009 a pak v druhé vlně na konci roku 2010.

Z předešlých let jste ale byli zvyklí na víc…

Není to sice obrat 250  mil. Kč, který jsme mívali před krizí, ale na druhou stranu musíme brát v potaz, že se za poslední tři roky inzertní trh v časopisech propadl o více než 40 %. Na rozdíl od většiny konkurentů nám vloni téměř neklesala inzerce a zůstali jsme na stejné úrovni jako před rokem. V dopravním a průmyslovém segmentu jsme dokonce zaznamenali nárůst o 8 %. Na druhou stranu nám objem poklesl v segmentu stavebnictví, kde to přičítáme přetrvávající stagnaci na stavebním trhu. Naší velkou výhodou je, že až 80 % našich inzertních příjmů jde od přímých, oborových klientů, se kterými dokážeme úspěšně spolupracovat a získávat inzerci i dnes. Byla to naše výhoda před krizí a teď to platí dvojnásob.

Začátek letošního roku zatím nenaznačuje na trhu nějaké oživení. Jak to vnímáte Vy?

Jako realitu, kterou stejně nezměníme a musíme se s ní smířit. Tvrdší podmínky alespoň pomůžou konsolidaci trhu a určitě přinesou pozitivní změny pro čtenáře a ještě kvalitnější servis pro zadavatele. Sám jsem zvědav, v jaké kondici budou vydavatelé na konci letošního roku.

Vaše společnost se kromě klasické vydavatelské činnosti soustředí také na provozování call center. Jak se tato aktivita odráží na ročním obratu?

Dříve jsme byli čisté vydavatelství, kdy až 95 % obratu a činnosti firmy tvořily vydavatelské aktivity. Dnes tvoří vydavatelství dvě třetiny celkového obratu, třetina jsou naše další činnosti, především call centrum a databázový servis. Za dva roky došlo tedy k výraznému posunu a myslím si, že do tří let bude poměr obou klíčových aktivit vyrovnaný. Bez časopisů bychom ale call centrum úspěšně nevybudovali a neprovozovali. Podařilo se nám to hlavně proto, že ho dokážeme propojit s časopisy. Využíváme velké databáze předplatitelů, kteří nás znají a mají v nás důvěru. Můžeme je tak oslovit s nabídkou pro ně přímo vytvořenou. Není naším cílem mít velké call centrum a konkurovat cenou. Naše call centrum je středně velké – asi 60 pracovišť a 150 operátorů. Můžeme si tak dovolit nabízet vysokou kvalitu a chtít za to vyšší marži.

Pokud se podíváme na tištěné portfolio, zejména v segmentu B2C, neuvažujete o nějakých změnách?

Náš jediný ztrátový titul Supermoto jsme prodali bývalému vydavateli Petru Ehrlichovi a jeho agentuře. On je zřejmě jediný, kdo ten časopis mohl koupit. Protože segment motorkářských časopisů je hodně obtížný a vydávat v něm tištěný titul je rovno ekonomické sebevraždě. Trh, kde je zhruba 10 milionu korun inzerce a je na něm šest časopisů, je úplný nesmysl. Portfolio máme jinak vyrovnané a držíme si ho.

A v případě časopisů o bydlení? Není přetrvávající situace na stavebním trhu impulsem k nové strukturaci portfolia?

V segmentu časopisů o bydlení máme pokryty všechny důležité segmenty – Můj dům a Moderní byt zaujímají ten nejvyšší segment s tím, že jeden je zaměřený na rodinné domy a druhý na byty a interiéry. Ve středně nižším segmentu máme Rodinný dům a pak  čtvrtletníky Svět kuchyní a Svět koupelen. Chybí nám jedině ve středně nižším segmentu interiérový titul, ale to je na druhou stranu nejnabitější část segmentu. Je tam zhruba desítka časopisů, které se vzájemně perou a slevy inzerce dosahují největších objemů. A do toho se nám moc nechce…

Co tedy plánujete v letošním roce?

Dlouho jsme mapovali trh elektronických časopisů a zatím jsme se dohodli s Mobil Bonusem, který má systém Wooky a firmu Publero. Už jsme jim dali  tituly do pilotního provozu. Jak se u nás bude rozvíjet trh s tablety, tak budeme do nich investovat peníze. Také přemýšlíme o speciálech, které bychom rozvíjeli kolem našich stávajících časopisů. Kromě toho samozřejmě budujeme oborové servery, kterých máme dnes už celkem osm. Mimochodem, on-line inzerce u nás tvoří skoro 5 % inzertního obratu, což určitě zatím není špatné, ale rádi bychom do dvou let přesáhli 10 %. Do této oblasti budeme hodně investovat i letos. A pak samozřejmě call centrum a databázový business. Sem jde téměř polovina investic celé firmy a toto tempo bude určitě pokračovat.

Myslíte si, že může být tato aktivita profitabilní?

Pokud se bavíme o tabletech, tak zatím určitě ne. U nás je asi jen 200 tisíc tabletů a z jejich majitelů zhruba 35% čte na svém tabletu elektronické časopisy, to máte trh 70 tis. čtenářů. Vedle toho si alespoň jeden tištěný časopis koupí téměř 8 mil. lidí, takže se zatím lišíme o dva řády. Osobně odhaduji, že se dnes  může v tabletech prodat okolo 1000 kusů  časopisů o bydlení. Je to opravdu v plenkách a to ani nemluvím o tom, že půjdete za inzerentem a budete mu nabízet, že oslovíte několik stovek  čtenářů. Jak trh postupně poroste a počet tabletů se rozšíří, budeme toho využívat.

Kdy je v tom možné vidět finančně zajímavější perspektivu?

Řekl bych, že do té doby, než  bude v ČR prodaných alespoň milion tabletů. Což ale může být klidně do 3 let! Do té doby v tom lze těžko hledat nějaký obchodní model. Dokud se budou prodávat jen stovky kusů časopisů, tak to nebude zajímavé pro inzertní klienty a nebude to ani zajímavé z hlediska příjmů z prodeje předplatného.

Vzhledem k tomu, že jste vlastněni investiční fondem, nenastane letos zase čas, kdy se váš vlastník bude měnit?

Je možné, že ta doba přijde. Investiční fondy obvykle po tří až pěti letech majetek zhodnocují, takže ta situace může nastat. U nás je stávající vlastník čtvrtým rokem, takže je možné, že bude chtít přeskupovat nebo přidávat. Pokud by ale mělo ke změně dojít, naším novým vlastníkem by se stal zřejmě opět investiční fond. Za posledních 10 let se nám změnili akcionáři už dvakrát, takže to pro nás není nic nového.

Business Media se nechystá něco koupit?

Uvidíme. Asi bude hodně věcí na prodej, hlavně v tištěném segmentu. Kdyby se naskytla dobrá cena, koupili bychom odborné časopisy, které mají přesnou cílovou skupinu, dobré zaměření a zavedenou značku. Cíleně za žádnou akvizicí ale nejdeme.