První čtvrtletí v online reklamě

úterý, 10. dubna 2012, 10:28 Internet & Mobil MediaGuru

Zimní měsíce roku 2012 odhalily několik trendů: investice do vyhledávání vzrostly o třetinu, výrazně stouplo mobilní vyhledávání a tržní podíl zvýšily Bing a Yahoo.

Především uvedení nových reklamních formátů a neustále se zvyšující penetrace tabletů a smartphonů stojí za výrazným růstem investic zadavatelů do výsledků vyhledávání, který v prvním kvartálu letošního roku dosáhl 30,3 procenta.

Ve stejném období pak vzrostl i samotný počet vyhledávání uskutečněných z mobilních zařízení. A svůj tržní podíl na úkor Googlu zvýšily vyhledávače Bing a Yahoo. Ve své aktuální zprávě Global Online Advertising to potvrzuje společnost IgnitionOne.

Nárůst placeného vyhledávání

Současný téměř třetinový meziroční růst investic do vyhledávání je vůbec nejvyšším od roku 2009. Ze zmiňované studie navíc vyplývá, že průměrná cena za proklik se v případě AdWords společnosti Google snížila o 4,4 %, zatímco míra prokliku vzrostla o 20,4 procenta. Pokračování tohoto trendu by znamenalo výrazně lepší návratnost investic do placeného vyhledávání.

Bing a Yahoo rostou

Vyhledávačům společností Microsoft a Yahoo, které před časem spojily své reklamní programy, aby lépe odolávaly dominanci Googlu, stoupl během sledovaných měsíců tržní podíl. V současnosti tak na ně v globálu připadá 21 procent příjmů z online reklamy.

Za růstem stojí hlavně inovace společného placeného vyhledávání, jelikož u zmiňovaných webů nedošlo k výraznému navýšení internetového provozu. Yahoo a Bing například vylepšily tzv. broad match vyhledávání. To spouští reklamu u relevantních slov, ačkoliv je zadavatel nemá ve svém seznamu klíčových frází. Jde například o synonyma, množná čísla či fráze obsahujících klíčové slova.

Jen tímto způsobem si firmy ve Spojených státech zajistily téměř o polovinu vyšší příjmy než ve stejném období v předešlém roce.

Mobily a tablety navyšují počet vyhledávání

Do mobilního vyhledávání mířilo v prvním čtvrtletí 12,3 % světových reklamních investic, meziroční růst impresí na těchto přístrojích přesto činil 119,9 procent. Vyhledávání na přenosných přístrojích roste především díky zvyšující se penetrací tabletů.

Jejich význam si uvědomují i zadavatelé. Kupříkladu ve Spojených státech cílily dvě třetiny investic na reklamu v mobilních přístrojích právě na výsledky vyhledávání v počítačích s dotykovou obrazovkou. A jelikož míra prokliku je u tabletů v průměru o 0,6 % vyšší než u klasických počítačů, lze do budoucna předpokládat další navýšení.