Interní magazíny: důležité je zaměřit se na čtenáře

středa, 15. srpna 2012, 07:42 Tisk MediaGuru

Tištěné interní magazíny jsou často považovány za přežitek. Některé firmy se jich však nechtějí vzdát, protože u nich hrají nezastupitelnou roli v komunikaci.

Tištěné interní magazíny mají tu vlastnost, že nabízejí něco unikátního jen pro zaměstnance. Slouží jako informační zdroj, ale zároveň se tím i posiluje image firmy.

Důležité však je interní magazín dělat dobře. O funkci a podobě interních magazínů nedávno diskutovali zástupci Institutu interní komunikace a společnosti Insiders a Boomerang Publishing, které se na tento typ časopisů přímo zaměřují.

Jak upozornil Tomáš Poucha, spoluzakladatel Institutu interní komunikace, nejhorší, co může firma udělat je psát jen sama o sobě, a navíc v minulém čase: „Taxativní výčet úspěchů bez jakékoli provázanosti se zaměstnanci a jejich prací nic moc neřekne. Základní pravidlo tedy zní: nemluvit o sobě, ale o čtenářích!“

Klíčem k efektivnímu internímu magazínu je vytvořit periodikum šité na míru společnosti, které bude odpovídat potřebám nejen managementu, ale především samotných zaměstnanců. Magda Chvalinová, Managing Director Insiders, upozornila na nebezpečí vytváření neexistující reality: „Spíše než Potěmkinovu vesnici lakovanou na růžovo vaši lidé ocení lidskost, opravdovost a čtivost.“

Stejně tak nelze podceňovat ani vzhled časopisu, k čemuž Magda Chvalinová dodává:  „Nutná je také vyvážená kombinace atraktivního obsahu a vzhledu. Nesmíme totiž zapomínat, že konkurentem vašeho magazínu jsou všechny časopisy, které si vaši lidé mohou denně koupit v trafice. Jen oni sami rozhodnou, se kterým magazínem budou relaxovat.“

Jak má takový interní časopis vypadat, ukazuje například časopis Echo společnosti T-Mobile, jenž se mimo jiné pyšní titulem nejlepšího interního časopisu v Evropě za rok 2011 z prestižní soutěže FEIEA Grand Prix. Interní čtvrtletník připravuje „jeden a půl člověka“ a podílí se na něm i sami zaměstnanci, kteří do něj píší příspěvky, fotí fotky a vymýšlí témata.

Dalším takovým vzorem jsou magazíny značky Albert pro zaměstnance. Podle Martina Vymětala ze společnosti Boomerang Publishing totiž společnost Ahold dobře pochopila rozdílné potřeby a očekávání svých zaměstnanců na různých úrovních organizace. Vydává proto čtyři interní tituly, které se vhodně doplňují jak obsahem, tak periodicitou a zaměřením na různé čtenáře. Vedle lifestylového dvouměsíčníku Úsměv jsou pro personál na prodejnách k dispozici každý měsíc Albertoviny, které přinášejí užitečné informace pro samotnou práci zaměstnanců, a pro zaměstnance v distribučních centrech je připraven čtvrtletník Logican. Tyto tři tituly pak doplňuje každý týden textový plakát Týden co týden, který vhodně komunikuje produktové novinky v nabídce obchodů

Klíčem k úspěchu je tedy interní magazín ušít přímo na míru společnosti, které tak bude odpovídat potřebám nejen managementu, ale i samotných zaměstnanců. Velmi efektivní je, když se na interním časopisu podílejí i sami zaměstnanci.

-kch-