Jak ovládnout Twitter, i když nejste Justin Bieber...

pátek, 12. dubna 2013, 00:55 Internet & Mobil MediaGuru

Fakta o českém Twitteru, návody, jak na něj a mnoho dalšího zaznělo na první české konferenci o sociální síti Twitter.

Ať chceme nebo ne, sociální sítě hýbou marketingovými vodami a nám nezbývá nic jiného, než se v nich naučit plavat. Návod, jak na to, a několik praktických rad z praxe k tomu, si mohli zájemci poslechnout na konferenci CZTwitter, kterou tento týden uspořádala v kině Atlas společnost Internet Info. O budování image, twitterové slávě, samopasácích, influencrech a samozřejmě Justinu Bieberovi promluvilo přes patnáct odborníků.

I přes to, že si v České republice prozatím Twitter nevydobyl tak silné postavení jako v zahraničí, není možné tuto síť zcela opomíjet. Pro marketingové odborníky či správce firemních profilů je však tento web často takovou malou záhadou. Neví, jak na něj správně proniknout, jak zaujmout dostatek followerů a hlavně, jak vtěsnat své sdělení do 140 znaků.

Josef Šlerka ze společnosti Ataxo Interactive hned na úvod podpořil významnost Twitteru několika statistickými čísly – v současné době je na této síti zhruba 162 tisíc českých a slovenských uživatelů. Pouze v České republice se pak vyskytuje něco okolo 100 tisíc aktivních účtů a počet konstantně roste. Zajímavostí je, že Praha vykazuje víc uživatelů (19 500) než celé Slovensko (14 000).  Nejvíce uživatelů je soustředěno převážně ve velkých městech. Jsou decentralizovaní, mají vyhraněné zájmy, jsou poměrně heterogenní a shlukují se v malých komunitách.

Zdroj: prezentace Josefa Šlerky na konferenci CZ Twitter

S počtem followerů to není v českých poměrech příliš slavné: 90 % uživatelů má méně než 92 followerů, 95 % uživatelů má méně než 221 followerů, 99 % uživatelů má méně než 1023 followerů. Značná část twitteristů nemá dokonce followery žádné, nicméně i ti ostatní obvykle více sledují, než že by byli sledováni.

Šlerka rovněž nadnesl zajímavý pohled na Twitter, kdy je ho možné vnímat jako indikátor závažnosti a popularity témat ve společnosti. Pokud se téma šíří (i přes rozskupinkovanost) mezi uživateli na sociální síti, pak v dané chvíli hýbe výrazně i společností.

Milion uživatelů? Možná v roce 2036

Daniel Dočekal zabrousil do historie Twitteru a pokusil se i o možnou předpověď budoucího vývoje. Síť vznikla v březnu 2006, plně spuštěna byla v červenci téhož roku. Už během 29. dubna se na ni podle databáze @followcz přihlásil první český uživatel @maestorm a v říjnu pak první česky píšící @kahi. V porovnání s Facebookem působí Twitter z hlediska zájmu Čechů tak trochu jako chudý příbuzný. Dočekal odhaduje, že magickou hranici 1 milionu by mohl prolomit zhruba v roce 2036. Facebook by ovšem mohl překročit deset milionů už v roce 2029.

V současné době Dočekal nevidí Twitter z hlediska firem jako nějak enormně zajímavý objekt. Návštěvnost webů je sice z Twitteru vyšší než třeba u LinkedIn či YouTube, vedle blogů, Facebooku a hlavně vyhledávačů ale silně zaostává.

Trochu odlišný pohled na tuto sociální síť poskytla přednáška tří zástupců médií:  Jána Simkaniče (Internet Info), Jindřicha Šídla (Hospodářské noviny) a Michala Ischii (týdeník Respekt). Twitter vnímají jako zajímavý zdroj inspirace a zpravodajských tipů, bude ale trvat velmi dlouho, než se z něj stane skutečný mediálně informační kanál.

V současné době lidé vyhledávají aktuality a novinky primárně přes on-line weby (86 %) a přátelé. S poklesem popularity televize a tisku se ovšem sociální sítě nepopiratelně derou do popředí, lidé začínají oceňovat smysluplný obsah, jedinečnost a důvěryhodnost. Na Facebooku ovšem stále čerpají informace primárně od známých (70 %), zatímco na Twitteru naopak dominují jako zdroj média. Twitter i Facebook jsou rovněž vnímáni jako zdroje s unikátním obsahem – za ten je považováno 56 % informací z Facebooku a 43 % z Twitteru.

Média by neměla twitter podceňovat

Simkanič nicméně konstatoval, že podle nejnovějších výzkumů se ale stejně mladí lidé o zpravodajství nezajímají, twitter nevyjímaje. Ischia s ním tento názor nesdílel (na což budou mít vliv i dobré ekonomické výsledky Respektu) a naopak zdůraznil nedocenitelnou roli sociálních sítí v propagaci a komunikaci jeho týdeníku. Podle jejich průzkumů přivede Facebook či Twitter na web Respektu 25 % čtenářů. Podstatné ovšem je, jak dobře média spravují svoje účty.

Ischia doporučil několik základních bodů: nepřeklápějte jen obsah, reagujte vstřícně, zapojujte do diskuzí i autory, nebojte se sdílet odkazy na zajímavé články z jiných webů, dovolte si být osobní a buďte rychlí. Problematiku tvorby samotných tweetů pak trefně shrnul Šídlo: „Když novinář není schopný vyjádřit myšlenku ve 140 znacích, nesjpíš nedokáže ani napsat článek o 140 řádcích.“

Jako červená nit se celou konferencí táhla nejdůležitější otázka: jak si na Twitteru získat popularitu? O tom se primárně rozhovořili Daniel Dočekal, Pavel Ungr a Marek Picha. Důležité je si uvědomit, proč vlastně většina lidí vůbec někoho sleduje. Možnosti jsou podle Ungra tři: píšete zajímavé věci, jste pěkná holka nebo celebrita. Pro většinu lidí i firem platí nejspíš první varianta, proto se znovu opakovalo ono zlaté pravidlo: „obsah je král“. Piště zajímavě, o tom, čemu rozumíte, buďte rychlí, unikátní, nebojte se být osobní a pokud chcete získat maximální počet followerů – svezte se aktuálních trendech. Nejsnáze můžete uspět podle Pichy především v oborech počítačů, politiky, partnerství a dalších lásek (například k jídlu) a Twitteru jako takového.

Na Twitteru je velmi důležité zapracovat na osobním brandingu. Lepší výchozí pozici samozřejmě máte, pokud jste určitým způsobem známí už před založením účtu, pomoci vám může ale i nějaké zajímavé či respektované povolání. Pro všechny ostatní nezbývá jiná cesta než postupná a pečlivá práce, kterou si budete získávat reputaci. Velmi důležitá je vaše důvěryhodnost a určitá konzistence vašich názorů a výroků, které světu prezentujete.

Výše uvedená pravidla se dají aplikovat nejen pro jednotlivce, ale platí i pro celé firmy. Ty se vždy mohou rozhodnout, zda se jim vyplatí pokoušet se stát sami influencerem, nebo spíše navázat s některými z nich spolupráci. Před riziky, které z takové kooperace plynou, ovšem varovala Irena Zatloukalová ze Seznamu.cz. Podle ní je těžké takové influencery zkrotit nějakými pravidly, protože je na síti nikdy nikdo jakkoliv neomezoval. Twitterovské a facebookové hvězdy označila za „self-pimps“, v překladu samopasáky, kteří si potřebují na webu zvyšovat ego, předvádět své názory a myšlenky, zkráceně řečeno exhibovat. Na konec tedy díky své touze vzbudit rozruch mohou danou firmu spíše poškodit.

Autorka textu: Veronika Šmídová

Foto: Internet Info