Jak propojit svět Facebooku s realitou

úterý, 30. dubna 2013, 16:26 Internet & Mobil, Reklama MediaGuru

Facebook se zdaleka nemusí omezovat jen na online prostor. Jeho lajky, přátelství či tagování se dají přenést i do offline reality.

Nakupovat oblečení je pro mnohé noční můrou plné váhání a nejistoty. Proto se někteří do obchodu vydávají minimálně po dvou, aby věděli, že to, co se jim líbí, není až tak úplně mimo. Potřebu názoru jiných využil francouzský obchod s oblečením Kiabi, který do kamenného obchodu doslova přenesl názory svých facebookových fanoušků, sesbíraných prostřednictvím aplikace Kiabi Fan Selection. Díky počtu lajků si pak každý mohl být jistý, v čem určitě zazáří.

Kiabi je však pouze jedním z příkladů, jak přiblížit online a offline realitu. Lajky ve své kampani využila i nezisková organizace Lékaři bez hranic, která je ve spolupráci s dánskou agenturou Konstellation dokázala zmonetizovat. Přes speciální microsite mohl uživatel Facebook poslat na svou zeď zprávu, v níž se zavazoval, že za každý lajk dá Lékařům bez hranic jednu dánskou korunu. Aby ho to úplně nezruinovalo, mohl si také nastavit maximální částku, kterou je ochoten zaplatit.

Nizozemská agentura Dorst & Lesser lajky svého klienta dokonce zhmotnila. V rámci podpory nového modelu Renault Clio doslova využila jejich váhu. Každý lajk byl okamžitě přesunut do skutečného světa na obří váhu. Jednoho dne převážily lajky nad novým Cliem, který získal autor posledního rozhodujícího lajku.

Japonská pobočka Nike lajky použila pro propagaci nových bot Nike LunarGlide+4. Za každý lajk musel v rámci kampaně Run Like Me muž jménem Joseph Tame, který absolvoval například tokijský maratón vybaven čtyřmi iPhony, třemi kamerami a dvěma PC, uběhnout 10 metrů. Navíc při svém běhu vyznával principy tzv. figure running neboli výtvarného běhání a pomocí GPS svým pohybem kreslil různorodé obrazce. Za 30 dní tak uběhl 420 km, což je 42 000 lajků.

Motiv FB přátelství rozvinul americký pivovar Budweiser, který v Brazílii nechal vytvořit speciální kelímky s integrovaným čipem RFID. Pomocí QR kódu si jej jeho majitel může připojit ke svému FB účtu, a když si s někým připije, automaticky se s dotyčným stanou Facebookovými přáteli. Nabízet je bude pivovar během koncertů a festivalů.

Indická nezisková organizace Once Again, která se potýkala s nedostatkem dárců, využila ve spolupráci s agenturou Ogilvy & Mather FB funkce tagování. Požádala prvních 30 Facebookových dobrovolníků, aby místo obličejů svých přátel označili kousky jejich oblečení, a upozornili je tak, že staré oblečení by někomu mohlo pomoci. Do řad dobrovolníků bylo možné se dostat také prostřednictvím QR kódů, které byly vyvěšeny v nákupních centrech, hospodách a restauracích.

-kch-