Lidé tráví na sociálních sítích méně času. Co to znamená?

pátek, 19. dubna 2013, 01:30 Internet & Mobil MediaGuru

Objevují se první studie, které naznačují pokles času na sociálních sítích navštívených přes počítač.

Když fenomén sociálních sítí vtrhl před několika lety do našich domovů a kanceláří, zdál se být nezastavitelný. Stal se samozřejmou součástí trávení volného času a většina odborníků mu předpovídala zářnou budoucnost. Tuto predikci ovšem trochu narušují studie naznačující klesající délku času, který lidé na těchto webech tráví. Tedy alespoň na počítačích.

Jednu z těchto studií vydal před pár dny Experian Marketing Services, který zkoumal 25 milionů jedinců. V ní se rozhodl popsat, jak přesně takový průměrný britský, americký a australský uživatel vlastně využívá hodinu surfování po internetu. Těchto 60 minut bylo rozděleno do deseti kategorií: pro dospělé, obchod, zábava, novinky, e-mail, lifestyle, nakupování, sociální sítě a ostatní.

Pokud nás zajímá, která kategorie je dle studie nejmarkantněji na vzestupu, pak je to nakupování. To se těší největší popularitě ve Velké Británii, kde jím lidé tráví 10 % svého on- line času. Toto číslo bylo ale částečně ovlivněno velkou vánoční horečkou, kdy obchody poskytovaly na svoje zboží výrazné slevy. V tu dobu lidé strávili nákupem přes internet 370 milionů hodin, což je o 24 % víc než je běžný průměr.

Dobrý pocit mohou mít i online deníky, jejichž časový podíl se zvedl ve všech třech zemích o jedno procento. Nejvíce se zajímají o zprávy Australané, kteří jejich čtením tráví zhruba 6 % času.

Jestli chceme spíše vědět, co zaujme uživatele na internetu na nejdelší dobu, pak je výhercem ve všech zemích kategorie „ostatní“, což ovšem není příliš překvapivé. Do této kategorie se totiž skryje hodně věcí. Druhou příčku obsadily sociální sítě, i když v porovnání s rokem 2011 ve všech třech zemích došlo k poklesu.

V Británii v roce 2012 strávili uživatelé na sociálních webech 22 % času, tedy o tři procentní body méně než předchozí rok. V USA je tento poměr 27 procent ku 30 v roce 2011. Austrálie zaznamenala také pokles tří procentních bodů: z 27 % na 24 %. Není to sice nijak rapidní změna, může to být ale první nenápadný příznak měnícího se trendu. Nicméně výraznější obavy nejsou na místě – nedávný výzkum Nielsenu ukázal, že jen za červen v roce 2012 strávili uživatelé ve Spojených státech na sociálních sítích 121 miliard minut.

Přesto otázkou zůstává, zda je tento pokles délky času způsoben sníženým zájmem uživatelů nebo spíše změnou digitálních zařízení, na kterých se lidé připojují na internet. Studie totiž nebyla schopná zahrnout do výpočtů i čas trávený na webech skrz tablety nebo telefony – přes připojení 3G či 4G. James Murray, specialista na digitální marketing v Experianu, věří spíš v druhou možnost. Podle něj dochází k výraznému poklesu obliby tradičních počítačů a zvyšuje se popularita menších a přenosnějších zařízení. Lidé chtějí být sice stále online, ale při tom touží být přítomni i ve skutečném světě a být schopní surfovat i za pohybu, zbavit se jakéhokoliv omezení.

To potvrzují i čísla v České republice. Díky Media Projektu byl zveřejněn odhad, že v současné době má zhruba 1,47 milionu lidí smartphone a cca 478 tisíc tablet. Počet tabletů se přitom oproti minulému roku zdvojnásobil, což je významné.

A jak vlastně lidé své mobilní připojení využívají? Podle studie pomocí něj většina Američanů vyřizuje své e-maily (tím tráví přes 6 minut), pak zkontrolují novinky na sociálních sítích (přes 4 minuty), věnují se zábavě (3 minuty)a zbývající čas rovnoměrně rozdělují mezi cestování a nakupování (po dvou minutách).

Autorka textu: Veronika Šmídová