Prima měla ve čtvrtletí víc jak polovinu reklamních TRPs
Více než polovina komerční TV komunikace se v prvním čtvrtletí odehrála na obrazovkách skupiny Prima.
Ani březen nepřinesl zásadní změnu v rozložení reklamní komunikace na českých televizních obrazovkách, kdy většina spotů byla odvysílána na kanálech skupiny Prima. Za první čtvrtletí letošního roku tak podíl Primy v počtu odvysílaných reklamních TRP’s dosáhl v průměru 55 %, na konkurenční skupinu Nova připadlo cca 30 %. Oproti loňsku se tak poměr obou hlavních komerčních vysílatelů změnil: loni za stejné období představoval podíl CET 21 na TRP’s necelých 50 %, zatímco FTV Prima necelých 40 %. Změna na podílu TRP’s ale ještě nemusí znamenat adekvátní změnu v příjmech z televizní reklamy, záleží na ceně, kterou televize inkasují za ratingový bod. Právě tu Nova oproti loňsku zvýšila. Nova navíc několikrát upozornila, že s nižším objemem reklamy ve svém vysílání v prvním čtvrtletí počítala a že jde o záměrný plán, jak narovnat cenu televizní reklamy.
Podíl TV skupin na TRP’s, 1.1.-29.3.2013, D15+
Pozn: Přepočítáno na TRP's 30
V mladší skupině 15-54, na kterou Nova primárně prodává reklamu a programuje, byl její podíl v prvním čtvrtletí na reklamní komunikaci mírně vyšší než ve skupině 15+.
Podíl TV skupin na TRP’s v %, 1.1.-29.3.2013, D15-54
Pozn: Přepočítáno na TRP's 30
Jak známo, důvodem nezvyklého rozložení vytíženosti největších komerčních televizí je obchodní politika TV Nova, která od letošního ledna přinesla nárůst ceny, povinnost předplatby za kampaně či zrušení výplat bonusů, na což zatím nepřistoupili všichni klienti a všechny mediální agentury. Protože Nova nechce v nastavených cenových podmínkách uhýbat, dochází ke koncentraci klientů u Primy a rovněž i TV Barrandov – oba vysílatelé od ledna 2013 prodávají reklamu společně v mediazastupitelství Media Club. Media Club ale není schopen absorbovat veškerou poptávku po reklamní komunikaci jak kvůli zákonným reklamním limitům, tak kvůli nižšímu podílu na sledovanosti, než kterého dosahuje Nova.
První čtvrtletí také přineslo jinou strukturu zadavatelů na obou největších komerčních televizích. Zadavatelé jako Henkel ČR, Reckitt-Benckiser, Unilever nebo Procter & Gamble se letos na Nově podle monitoringu neobjevují. Majitel Novy, společnost CME, na konci února uvedla, že se k tomuto datu přiblížila k podpisu smluv na úrovni cca 50 % plánovaného obratu.
Top zadavatelé, skupina Prima / Nova, 1.1.-29.3. 2013
Zdroj: Admosphere
-mav-