Je budování značky pro e-commerce jen podružné?

pátek, 31. května 2013, 08:00 Internet & Mobil MediaGuru

Český e-commerce zažívá zlaté časy. Nicméně stále zapomíná, že i e-shop potřebuje budovat svou značku.

Na českém trhu operuje v současné době kolem 30 tisíc e-shopů, jejichž loňský obrat činil zhruba 50 miliard korun. Konkurence je tedy obrovská a úspěchu dokáže pomoci kromě dobré produktové nabídky, zajímavých cen a včasného doručení i silná značka. „E-shopy potřebují vytvořit kolem sebe show,“ řekl ve svém příspěvku na čtvrteční konferenci E-Commerce Forum Tomáš Jindříšek z agentury Dark Side.

Podle Tomáše Jindříška se musí e-shopy přestat omezovat jen na vytváření databáze zboží, ale měly by být schopny vyvolat u zákazníka i poptávku po zboží a opakované návštěvy, tak jak to například činí společnost Tchibo, která každý týden přichází s novou nabídkou a dává to o sobě vědět. E-shopy by měly své zboží aktivně nabízet, ne jen čekat, až si o něj řeknou zákazníci.

Dále by se e-shopy měly snažit svým zákazníkům co nejvíce usnadnit život: zjednodušit nákupní proces, nevyžadovat registrační údaje při každém nákupu, zvýraznit na stránkách to důležité a upozadit podrobnosti. Dobré je věnovat se nejen podobě hlavních stránek, ale pozornosti by neměly uniknout ani podstránky.

Značku e-shopu podpoří rovněž personalizovaný přístup k zákazníkům, jenž se zakládá na dobré práci s daty. Lze například využít informace o zakoupených produktech v personalizovaných newsletterech. To je například případ newsletteru Nescafé Dolce Gusto, který rozdílně komunikuje s milovníky bílé kávy a těmi, kteří upřednostňují černou kávu. Zákazníky navíc vždy potěší, když jsou mile překvapeni, například dárkem k narozeninám, který nemusí být vždy jen slevovým kupónem. Zapomínat by se nemělo ani na nejvěrnější zákazníky, které by za svou věrnost měli být někdy po právu odměněni.

Při budování značky by e-shopy neměly podceňovat komunikaci na externích serverech, kde velký potenciál pro e-shopy představují zejména sociální sítě.

Show kolem e-shopu napomůže vybudovat značku, která může zasadním způsobem pomoci obstát v konkurenčním boji.

-kch-