Zjistěte, jak úspěšný může být váš virál

sobota, 18. května 2013, 07:30 Internet & Mobil MediaGuru

Virální koeficient a virální cyklus času jsou ukazateli, které napoovídají, zda virální marketing může být úspěšný.

Virální marketing je oblíbeným nástrojem v řadě firem – je rychlý, účinný a levný. Problémem ale často bývá nejistý výsledek, protože vytvořit úspěšný virál není vůbec jednoduché. Existuje však několik metod, kterými se dá částečně odhadnout, zda má virál šanci na masový úspěch. Jsou jimi například virální koeficient a virální cyklus času.

Myšlenka virálního marketingu je založená na podobnosti s šířením infekční choroby. Nejdříve musí existovat jistý jedinec, který hraje roli prvotního „přenašeče“ a spouští celou infekci, v marketingovém případě virální šílenství. Tento jedinec totiž nakazí svým zájmem o dané video/obrázek/aplikaci své známe a ti jej šíří dál. Očekávaný počet nově nakažených lidí, které generuje každý z „nemocných“, se nazývá virálním koeficientem. Jeho hodnota musí být vyšší než jedna, pokud doufáme ve vypuknutí epidemie, tedy v masové šíření. Každý z „nakažených“ tedy musí infikovat více než jednu osobu.

Jak spočítat virální koeficient

Spočítat takový koeficient není nijak náročné. Nejdříve si určíme počet našich uživatelů, resp. prvotních „přenašečů“, které náš produkt nějakým způsobem zaujal (200). Toto číslo znásobíme průměrným počtem lidí, které se každý z našich „přenašečů“ pokusil nakazit, resp. jim nějakým způsobem video zprostředkoval (200 x 10). Nyní spočítejte procento úspěšného nakažení, tedy kolik z oněch známých virál zaujal (14 %). Víme tedy, že 14 % z 2000 lidí se produkt nějakým způsobem líbí, získali jsme tedy 280 nových uživatelů. Následně vydělíme počet nových uživatelů s jejich výchozím počtem, tedy 280/200. Výsledek je 1,4, což je váš virální koeficient.

Nejde o masivní virál, ale důležité je, že je koeficient vyšší než 1. Virál tedy nezanikne a je šance na rozšíření „epidemie“. Pro každou novou generaci je potřeba tento koeficient vypočítat znovu, abyste odhadli dlouhodobější vývoj. Znamená to tedy, že podruhé budete vycházet z počtu 280, což se rovná počtu nových uživatelů, nikoliv z počtu 480, což je celkový počet uživatelů. Proč? Protože je vysoká pravděpodobnost, že lidé budou sdílet odkaz pouze jednou, nikoliv opakovaně.

Virální cyklus času

Druhým velmi důležitým ukazatelem je virální cyklus času. V praxi to znamená, jak dlouho uživateli trvá, než může virál sdílet a než jej zhlédne ten, komu odeslal odkaz. Kolika fázemi celý proces musí projít, kolik času to zabere, aby byl dokončen jeden cyklus. Například videa na Youtube mají velmi vysokou pravděpodobnost, že by se mohly stát virály. Je to proto, že lidem stačí jeden klik na kolonku sdílet a odkaz se ukáže všem jejich přátelům na sociálních sítích. Pokud má naopak nějaký web nutnost registrace, následně zde musí člověk zadat e-maily svých přátel a až pak může odkaz odeslat – je značně nepravděpodobné, že to udělá. Tento ukazatel je mnohem důležitější než virální koeficient, má mnohem výraznější dopad na celkové šíření. Při tom je mnohem snadnější ho vylepšit. Stačí odstranit všemožné bariéry sdílení, nejlépe povolit okamžité sdílení přes sociální sítě, popř. automatické načítání kontaktů z e-mailů. Ideální počet kroků potřebných k odeslání virálu je jeden.

Na druhou stranu vylepšit virální koeficient, potažmo virál jako takový je velmi obtížné. Nejdříve je dobré realisticky a upřímně zvážit, jestli váš obsah opravdu stojí za sdílení, co by na něm mělo být tak zajímavého a poutavého, aby to přitáhlo větší masu lidí. To je ale velmi těžké objektivně posoudit, proto jsou koneckonců masová virální videa tak vzácná. Jednou z možností, jak motivovat uživatele ke sdílení, je nabídnout jim a novým odběratelům nějaký bonus či odměnu. Tuto metodu například využil Dropbox, který nabídl lidem více místa na uložišti, pokud ho budou propagovat dále.

-ver-