Dlouhá cesta od lajků k prodejům

úterý, 11. června 2013, 01:19 Internet & Mobil MediaGuru

Facebook nebo Pinterest lze využívat jako zajímavé marketingové nástroje, ale možný nárůst prodejů nemusí odpovídat jejich popularitě.

Studie serveru Business Insider Intelligence s názvem „How Tweets, Pins And Likes Can Turn Into Sales“ předpovídá, že sociální sítě mají potenciál stát se životaschopnou obchodní platformou. Napomáhají tomu hned dvě navzájem se podporující tendence: jednou z nich je čím dál běžnější využívání mobilních zařízení k prohlížení on-line obsahu, díky němuž si zákazníci mohou porovnávat ceny a sbírat doporučení kdekoliv a kdykoliv.

Druhým trendem je narůstající popularita vizuálního obsahu na webu obecně. Důkazem budiž rozmach služeb, jako je Tumblr, Pinterest nebo Instagram, které mimoděk slouží jako uživatelsky generovaný katalog zboží.

Paradoxně ale uživatelé sociálních sítí obvykle nejsou v té správné nakupovací náladě: pouze jedno procento jejich návštěv končí on-line nákupem, zatímco u vyhledávačů (2 %) a e-mailů (4 %) je toto číslo vyšší. Nicméně i tak platí, že vyhledávání produktů je jednou z nejpopulárnějších aktivit na sociálních sítích. Až 39 % uživatelů Facebooku „sleduje“ značky kvůli získávání informací o produktech a 74 % zákazníků spoléhá při nakupování na rady a tipy získaných na sociálních sítích.

Úspěšná v generování prodejů je webová nástěnka Pinterest pro sdílení obrázků či odkazů, jejíž uživatelé známí jako „pinners“ často sdílejí obrázky produktů spolu s odkazem na nástěnku značky nebo prodejce zboží. Při průměrném nákupu utratili prakticky dvojnásobek toho, co uživatelé Facebooku (169 dolarů v porovnání s 95 dolary). Výhodná je v tomto také demografická skladba „pinners“. Běžní uživatelé sítě Pinterest jsou staří v rozmezí od 30 do 49 let (čili potenciálně disponují značnými příjmy), a navíc až 85 % z nich tvoří ženy, které obvykle mají v domácnostech hlavní slovo při nakupování oblečení, dekorací a dárků, tedy produktů, které uživatelé Pinterest fotí nejčastěji.

Na Facebooku je k nákupu daleko

Autoři studie zmiňují jeden z možných návodů na to, jak by Facebook mohl usnadnit nakupování on-line, a to je větší provázanost s nákupní procedurou. Pokud uživatele některá reklama zaujme, ke zboží se obvykle dostane přes webovou stránku prodejce, uvedené v reklamě. Konkrétně při nakupování zlevněného oblečení tradiční americké značky Brooks Brothers dělí uživatele mezi zásahem reklamou a přidáním zboží do virtuálního nákupního košíku čtyři kliknutí. Zní to jako banální záležitost, ovšem je třeba brát v úvahu skutečnost, že Facebook a ostatní sociální sítě nebyly primárně zaměřeny na on-line nakupování, ale na zábavu či získávání informací. A spontánní kliknutí na reklamu nemá moc velkou šanci na to, že skončí nákupem zboží, pokud by nakupování znamenalo pro uživatele příliš mnoho námahy.

Zdroj: Business Insider Intelligence

-jav-