Interní komunikace je pro nás klíčová
Kateřina Bílá, vedoucí komunikace a PR společnosti Wüstenrot, hovoří o důležitosti interní komunikace a o drzé postavičce Wiki.
V letošním ročníku Ceny PR Vaše společnost získala druhou cenu v kategorii interní komunikace. V čem Vaše interní komunikace spočívá?
Interní komunikaci Wüstenrotu jsme více než před rokem podpořili projektem Wiki a letošní ocenění nás samozřejmě velmi těší. Naše virtuální kolegyně Wiki vtipnými hláškami komentuje veškeré dění ve firmě, například nové marketingové kampaně, nové produkty či změny. Je pravda, že ze začátku v našem formálním bankovním prostředí trochu drzá Wiki budila určité rozpaky, ale po roce soužití se už stala součástí týmu. Teď k ní navíc přibyl partner Wiktor a oba dva nám pomáhají vtisknout naší interní komunikaci modernější, uvolněnější a neformálnější tón. Skvělé je, že se na jejich vzniku aktivně podíleli i naši zaměstnanci. Zatímco s ideou postaviček přišla naše agentura Scholz & Friends, naši zaměstnanci vymýšleli jména a hlasovali mezi finálními návrhy. My jsme jim pak vtiskli život a rozpracováváme jejich příběh a uplatnění v interní komunikaci.
Wiki a Wiktor
Pociťujete, že funkce maskotů Vaší interní komunikaci pomáhá?
Ano, výrazně. Wüstenrot zastřešuje čtyři společnosti, které potřebujeme vnitřně sjednotit. Je pro nás tedy důležité, aby zaměstnanci znali produkty napříč společností, aby ti, kteří se zabývají stavebním spořením nebo životním pojištěním, věděli, co se děje například v oblasti bankovních produktů a naopak. S tím nám Wiki a Wiktor hodně pomáhají. Nyní jim zřizujeme i vlastní e-mailovou schránku, protože se nám osvědčilo komunikovat některá sdělení, například týkající se nového dress code, právě jejich prostřednictvím.
Na interní komunikaci se často ve firmách zapomíná. Proč si myslíte, že tomu tak je?
Interní komunikace představuje velký objem práce, která však zdánlivě není nikde vidět, nicméně dělá firmu takovou, jaká je. Pro nás je interní komunikace klíčová, protože motivace a s tím spojená výkonnost našich zaměstnanců je pro nás základ. Do interní komunikace se snažíme zapojit i volnočasové aktivity. Před měsícem jsme s agenturou Sportinvest rozjeli náš vlastní Wüstenrot Cyklotým, kde naši zaměstnanci společně „sbírají“ kilometry pro dobrou věc. Už teď jsme v týmu najeli přes deset tisíc kilometrů, a to je meta, za kterou věnujeme kolo Kristýnce z dětského domova. Věříme, že kilometry budou rychle přibývat, protože každých dalších deset tisíc ujetých kilometrů znamená kolo pro znevýhodněné dítě. Máme vlastní uzavřenou Facebookovou stránku a ti, kteří odmítají Facebook mohou vše sledovat na intranetu. Je úžasné sledovat, že spolu naši zaměstnanci začali více komunikovat, navzájem se hecují, a dokonce si plánují i společné vyjížďky. Do projektu se zapojili i námi sponzorovaní sportovci, jako je například skikrosař Tomáš Kraus. Přidanou hodnotou tohoto interního projektu je kromě tmelení kolektivu i přesah do CSR.
V rámci své práce se také podílíte na přípravě interních i klientských časopisů. Jak často je vydáváte?
Klientský časopis „Přijde vhod“ vydáváme třikrát do roka, zaměstnanecký „Zrcadlo“ dvakrát ročně. Kromě toho se snažíme našim zaměstnancům každý den poslat na intranet alespoň jednu aktualitu, ať už o produktech, kampaních, benefitech, cyklotýmu nebo o sportovcích, které sponzorujeme. Úzce přitom spolupracujeme s marketingovým a personálním oddělením.
Jaké máte na časopisy ohlasy?
Za interní časopis jsme byli letos oceněni na Zlatém středníku známkou Top rated. Klientský časopis jsme nedávno trochu rebrandovali. Přidali jsme moderní grafické prvky, změnili název. Dřívější „magazín Wüstenrot“ přece jen mohl vzbuzovat u našich klientů pocit reklamního letáku, ale vylepšený časopis „Přijde vhod“, jim skutečně může přijít vhod. Našich klientů si vážíme, a proto jim chceme poskytnout zajímavé čtení. Neomezujeme se jen na produktové informace, ale píšeme o architektuře, designu, o příkladech přestaveb nemovitostí, místo zde má i sekce pro děti.
Aktivně komunikujete na Facebooku, kde máte přes osm tisíc fanoušků. Jaké oddělení má komunikaci na sociálních sítích na starosti?
Správa sociálních médií spadá u nás pod marketing, se kterým však úzce spolupracujeme. Postupem času se Facebook proměnil v komunikační kanál s klienty, většinu jejich dotazů tak odbaví naše call centrum, je-li tam dotaz určený mně, samozřejmě jej zodpovím já. Facebook se nám navíc velmi osvědčil při komunikaci eventů, například když jsme organizovali náš tradiční dětský den s Michalem Nesvadbou.
Hodláte vstoupit také na Twitter?
V tuto chvíli považujeme Twitter za sociální médium, které má v České republice zatím menší význam. Ve Spojených státech je naprosto obvyklé komunikovat s klienty přes Twitter, ale v našich končinách je stále ještě největší část populace na Facebooku.
Čím je komunikace finanční instituce specifická?
Naší výhodou je, že zastřešujeme čtyři společnosti, a novináři se tak s dotazy ohledně úvěrů, spoření nebo pojištění mohou obracet jen na jednu osobu. Na druhou stranu musíme v naší komunikaci obsáhnout celé velmi široké portfolio produktů čtyř finančních společností (Wüstenrot Stavební spořitelna, Pojišťovna, Životní pojišťovna a Hypoteční banka). Proto řídíme komunikaci v souladu s marketingovým plánem a snažíme se každé oblasti věnovat souměrně s ohledem na sezónnost.
Před tím jste pracovala také v České televizi. Co jste tam přesně měla na starosti?
V České televizi jsem začala pracovat už při studiích. Připravovala jsem reportáže, spíše lifestylového charakteru, podílela jsem se na klasické produkci. První zkušenosti s PR jsem získala jako vedoucí české delegace na hudební soutěži Eurovize. Jsem vděčná za to, že jsem mohla vidět jeden z největších televizních eventů v Evropě, dnes nazývaném Eurovision Song Contest, kde jsem byla jak se skupinou Kabát, tak s Terezou Kerndlovou. Pokaždé to bylo jiné, ale obě dvě zkušenosti byly úžasné. Praxi v České televizi považuji za skvělý profesní start. Zkušenosti s produkcí využívám i ve Wüstenrotu, kde nemám na starosti jen komunikaci, ale připravuji i eventy, což je moje velká láska.
Jakým způsobem měříte práci Vaší PR agentury?
Měřitelnost PR je obecně velmi komplikovaná záležitost, protože jeho výsledky ovlivňuje řada faktorů a často se projevují až v dlouhodobém kontextu. Jedním z kritérií je samozřejmě vyhodnocení množství a kvality mediálních výstupů. Agentura Publicis PR, s níž spolupracujeme již třetím rokem, nám zajišťuje nejen část media relations, ale poskytuje i konzultace v oblasti interní i externí komunikace.
Co Vás na Vaší práci nejvíc baví?
Nejvíc mě baví, že každý můj pracovní den je jiný. V našem oddělení nejsme zodpovědní pouze za externí a interní komunikaci, ale i organizaci eventů a CSR projektů. Naše práce je neuvěřitelně různorodá. Sice při tom zažívám hodně stresu, ale beru to jako určitý motor, který mě posouvá k lepšímu výkonu.
A jak trávíte ráda svůj volný čas?
V tuto chvíli organizuji svou svatbu, což jak doufám, bude největší event mého života (smích).
Kateřina Bílá Na pozici vedoucí úseku komunikace a PR společnosti Wüstenrotu působí čtyři roky. Předtím pracovala pro Generali a Českou televizi, kde mimo jiné vedla zahraniční delegaci na soutěži Eurovize. Vystudovala Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy obor Kulturologie a program MBA na Czech Management Institutu. Ve svém volném čase ráda chodí do divadla a objevuje nové restaurace. |