Komunitní podnikání: jak být marketérem bez vstupního kapitálu

pátek, 16. srpna 2013, 07:22 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

Nová platforma Liftago nabízí možnost komukoliv stát se marketérem.

Komunitní podnikání zní jako pohádka. Aniž byste měli jakýkoliv kapitál, můžete začít podnikat, či spíše zapojit se do podnikání již vzniklého projektu coby marketér. Principy fungování jsou přitom vcelku jednoduché. Na jedné straně stojí zakladatelská firma, která má kapitál, vizi a nabízené služby, na druhé straně komunita zájemců-marketérů, kteří nabízené služby šíří dál. Tržby z transakcí, které budou služby generovat, se rozdělí mezi obě dvě strany – polovina připadne investující firmě, polovina těm, kdo se o transakci zaslouží. Výše odměny tak záleží jen na schopnosti a šikovnosti každého marketéra.

Základy komunitního podnikání položila česká společnost Adler iTech, která propojením principů affiliate marketingu, network marketingu a opakovaného transakčního podílnictví vytvořila distribuční byznys za účelem šíření užití mobilních aplikací. Společnost, za kterou stojí investor Martin Hausenblas, před dvěma týdny představila první ze svých produktů – platformu Liftago, zaměřující se na zefektivnění taxi služeb. Propojuje pasažéry s řidiči napřímo a umožňuje cestujícím kontrolu nad jízdou, ať už se jedná o čas, cenu, místo, trasu, nebo výběr oblíbených řidičů.

Zapojení marketéři, kterých je nyní přes 50 tisíc po celém světě (viz mapa), mají jasný cíl: rozšířit službu jak mezi pasažéry (používající aplikaci Liftago Taxi), tak mezi licencované řidiče (používající aplikaci Liftago Driver). Odměňováni jsou následně z každé uskutečněné transakce, přičemž jejich „zásluha“ je identifikována prostřednictvím „invite code“, obsaženého v unikátních odkazech, kterými se bezplatná aplikace šíří. Jednou z motivací marketérů jsou miliony jízd, které se jen v Česku za rok v taxi dopravě realizují.

Liftago - zastoupení marketérů ve světě

Legenda: Čím tmavší odstín, tím vyšší počet marketérů.

Společnost Adler iTech svým marketérům navíc nabízí i marketingovou podporu, a to jak online platformu na sdílení obsahu, tak offline materiály v podobě letáků, vizitek, příruček, videí či ukázek aplikací. Marketéři však mohou rovněž využít i vlastních nápadů, například rozvěsit plakáty s QR kódy v restauracích, doporučovat aplikaci přes větší firmy, taxikáře, či dokonce neziskové organizace, které pak svůj příjem dávají na dobročinné účely.

Dva týdny po spuštění se podle Ondřeje Krátkého, brand equity & communication manager společnosti, dostavují první výsledky: Již teď máme desítky řidičů a postupně budujeme, respektive marketéři s naší podporou budují, pokrytí, a to zejména v Praze. Svůj potenciál ukazují však i další města.“ V současné době je služba k dispozici v České republice a na Slovensku, v blízké budoucnosti se rozšíří i dál. „Vstoupíme všude tam, kde nám to naznačí naši aktivní marketéři a kde nám bude přát tamní regulace v oblasti dopravy a další lokalizační aspekty,“ dodává Ondřej Krátký.

Atraktivitu služby Liftago také dokládá i žebříček nejlepších startupů světa, kde je v globálním měřítku na 496. místě a v českém v první trojce, po Socialbakers a Wips.com.

Top 10 startupů z České republiky

Zdroj: Startup Ranking - údaje ke dni 15. 8. 2013

U taxi služby Liftago však společnost Adler iTech skončit nehodlá. Plány má veliké a cíle vysoké – chce zlepšit a zefektivnit dopravu jako takovou. „V současné době se lidé přizpůsobují dopravě místo toho, aby tomu bylo naopak. Pomocí technologií to lze změnit, a to nejen při objednání taxíků. Díky nim můžeme minimalizovat úmrtí na silnicích, dopravní zácpy a další negativní externality současné dopravy,“ vysvětluje Ondřej Krátký a podotýká, že svůj hlas k možným inovacím tu mají samozřejmě i řady šikovných marketérů.

-kch-