Souboj: Které mediatypy získají nejvíce z reklamy?

čtvrtek, 22. srpna 2013, 17:36 Internet & Mobil, Tisk, TV MediaGuru

Zástupci mediatypů prezentovali na brunchi Unie vydavatelů výhody a budoucnost svých médií.

Unie vydavatelů, která pravidelně pořádá setkání se zadavateli, mediálními agenturami a zástupci médií, pojala srpnový brunch velkolepě. Jako téma si vybrala tzv. souboj titánů, neboli hlavních mediatypů na mediálním a inzertním trhu. Diskusi připravila a moderovala Hana Huntová.

Média vytvořila tři týmy (tisk, TV, internet), složené vždy ze dvou zástupců, a prezentovala přednosti a budoucnost svých mediatypů. Odpověď na otázku, který mediatyp bude tím vítězným a strhne na sebe pozornost inzerentů, sice zodpovězena zcela nebyla, přesto diskuse přinesla několik podnětů k současnému a budoucímu postavení jednotlivých mediatypů. Na druhou stranu, vlivem konvergence, která byla v diskusi často zmiňována, je otázkou, do jaké míry lze v budoucnu uvažovat o mediatypech odděleně.

Zástupci internetu vidí v online prostředí kanál, který se stane pojítkem pro všechna ostatní média. Televize chce těžit ze svého vysokého zásahu a zapamatovatelnosti, tisková média zase z prémiovosti a z toho, že reklamní sdělení v tisku nejsou obtěžující.

Do diskuse také vstoupil odcházející generální ředitel Bauer Media Jaromír Skopalík, který nesouhlasil se závěry některých diskutujících. Zatímco média technologicky směřují ke konvergenci, boj o rozpočty zadavatelů reklamy je vyhrocenější než dřív. „Rozpočty se už nerozdělují podle mediatypů, konfrontace mezi nimi je obrovská, nejde o žádnou pohodu," popsal stávající realitu Jaromír Skopalík, a to z pozice „nezávislého konzultanta".

Debata se také dotkla otázky placení obsahu na internetu. Generální ředitelka Ringier Axel Springer CZ Libuše Šmuclerová v této souvislosti zmínila, že nevyhnutelná bude změna legislativy.

Jak argumentovaly jednotlivé týmy?

Tým internetu

Pavel Vopařil, Centrum Holdings, Michal Feix, Seznam.cz

Digitální média budou nadále posilovat.

Reklamní peníze jdou tam, kde jsou lidé a kde lidé tráví čas. Čas strávený na internetu roste.

Internet je inovativní a flexiblní, nabízí více inovací, jak reagovat na potřeby klientů.

Největší výhodou oproti ostatním mediatypům je schopnost flexibilního cílení.

Mediatypy se budou propojovat: online se stane pojítkem pro všechny ostatní mediatypy.

Online ostatní mediatypy nezahubí.

Informace, které jsou dnes zadarmo, zůstanou zadarmo.

Specializovaný obsah bude zpoplatněn.

Peníze, určené pro televizi, se budou přerozdělovat.

Rychlé zprávy se budou číst online, detaily offline.

Tým tisku

Libuše Šmuclerová, Ringier Axel Springer CZ, Tomáš Tkačík, Business Media CZ

Tisk má srovnatelný zásah jako televize – časopisy 86 % týdně (TV přes 90 %).

Čtenost časopisů zůstává v průběhu deseti let stabilní.

Časopisy čtou všechny věkové kategorie i nejmladší.

Vzdělanější a vyšší cílové skupiny čtou víc.

Tisk je jediný mediatyp, kde zákazník pravidelně platí za obsah.

Tisk má výhodu v šíři nabídky – lidé jsou s nabídkou na trhu spokojeni.

Print a internet se budou víc propojovat.

Časopisy zůstanou i za pět let důležitým zdrojem inspirace k nákupům.

Tisková reklama bude za pět let nejvíc tolerovaná – neobtěžuje.

Základní problém vydavatelů je obchodní – potřebují jasné argumenty směrem k inzerentům.

Tým televize

Petr Majerik, Atmedia, Zuzana Zvěřinová, TV Nova (nahradila Jana Vlčka)

TV nejrychleji zasáhne jakoukoli cílovou skupinu, to se v blízké době nebude měnit.

Televize má celostátní i regionální pokrytí – role regionálních kampaní roste.

TV reklama umožňuje využití optimální úrovně frekvence.

TV reklama je nejvíce zapamatovatelná.

Reklama v televizi je flexibilní a kreativní.

Reklamní sdělení přenáší emoce.

Data o sledovanosti TV jsou rychle k dispozici.

Kampaně v TV mají prodejní efekt.

Fragmentace trhu umožňuje cílit na specifické cílové skupiny.

Reklama v TV a na chytrých zařízeních (smartphone, tablet) se propojí.

Foto: Hana Kovaříková, AMI Communications

-mav-