Bauer Media za J.Skopalíka: stamilionové zisky i v krizi

úterý, 03. září 2013, 08:32 Tisk MediaGuru

Po dvanácti letech odchází z vedení Bauer Media Jaromír Skopalík. Jak se firmě za jeho vedení dařilo?

V roce 2000 mělo vydavatelství, tehdejší Europress, přibližně deset titulů a skončilo ve ztrátě 24 mil. korun. K dnešnímu dni eviduje přibližně 45 titulů (včetně bývalého vydavatelství Stratosféra) a poslední dostupné výsledky ukazují čistý zisk 155 mil. korun (HV 2011). I tak lze řádově vymezit období, ve kterém stál v čele vydavatelství Jaromír Skopalík (2001-2013).

Europress už ale v roce 2000 patřil k největším časopiseckým vydavatelům, kteří v Česku působí. Jeho tržby v tom roce představovaly 700 mil. Kč a postupně se zvyšovaly. K miliardovému obratu se přiblížily o sedm let později a na své nejlepší obratové výsledky se dostaly těsně před finanční recesí v roce 2008, kdy dosáhly 1,120 mld. Kč. I přes celkový pokles trhu se však Bauer Media podařilo udržet obraty nad miliardou i následující dva roky (2009 a 2010), v roce 2011 pak přišel pokles na 905 mil. Kč.

Vývoj obratu Bauer Media 2000-2011, tis. Kč

Zdroj: účetní závěrky. Pozn.: V roce 2006 došlo k přejmenování společnosti na Bauer Media, výsledek je jen za období 1.3.-31.12. 2006.

S přejmenováním společnosti Europress na Bauer Media (a se změnou právní formy společnosti), ke kterému došlo od března 2006, si němečtí majitelé vydavatelství, rodina Bauerových, zvykla v Česku na více než stamilionové zisky. Managementu se dařilo i v letech poznamenaných recesí dosahovat nejlepších hospodářských výsledků v existenci firmy: rok 2010 byl z hlediska hospodářského výsledku druhým nejúspěšnějším pro Bauer Media v Česku vůbec (čistý zisk 181 mil. Kč) a skončil jen těsně pod 186 mil. Kč, na které se dostal v roce 2007. Byl to z pohledu výše zisku vůbec nejúspěšnější rok.

Vývoj hospodářského výsledku Bauer Media 2000-2011, v tis. Kč

Fragmentace trhu, která postupovala napříč všemi mediatypy, dokládá, jak nutné bylo přicházet každoročně s novými tituly a případně akvizicemi, aby si Bauer Media udržela podíl na čtenářském trhu. V roce 2000 patřilo magazínům tehdejšího Europressu 13 % na čtenářském časopiseckém trhu. Bylo to v době, kdy Europress vydával desítku časopisů. Je to ale téměř stejný výsledek jako v letošním pololetí, kdy Bauer má ve svém portfoliu o dvacet titulů víc: podíl vydavatelství mezi časopisy činí podle Media projektu 14 %, podíl Bauer Media Praha (tedy dřívější Stratosféry 3 %).

Bauer učinila za poslední dekádu dvě významné akvizice: koupě čtyř programových titulů od Ringieru (Týdeník Televize, TV max, TV revue a TV Plus) a v roce 2012 akvizice vydavatelství Stratosféra a Hearst-Stratosféra. Díky té se portfolio vydavatelství rozrostlo o lifestylové časopisy, zároveň ale před sebe postavilo těžký úkol: začlenit zakoupené časopisy k ostatním titulům Bauer Media a zároveň koupí ztrátového vydavatelství neohrozit své hospodaření.

Proměnu mediálního prostředí a chování čtenářů je možné sledovat i na proměně časopisů v portfoliu Bauer Media: ještě v roce 2006 byly jedním ze stavebních kamenů portfolia vydavatelství časopisy pro mládež (Bravo, Bravo Girl, Dívka). Dnes dva z těchto tří titulů nevycházejí...

Hlavní milníky Bauer Media v letech 2001 - 2013

2001

Prodán časopis TV revue, ukončeny magazíny TV Seriály a Screen Fun.

2002

Koupě 11% podílu ve společnosti PNS, uveden nový titul Čas na lásku v segmentu románových časopisů.

2003

Vytvoření oddělení Nových médií. Uvedeny časopisy Vaříme & Pečeme a Claudia.

2004

Uvedení časopisu Pestrý svět, současné dvojky mezi bulvárními týdeníky. V portfoliu doplnil Rytmus života.

2005

Koupě časopisu Šťastný Jim.

2007

Akvizice programových časopisů od Ringieru (TV max, TV revue, TV plus, Týdeník Televize). TV revue se tak vrací zpět do Bauer Media.

2008

Uvedeny časopisy Tvůj svět a Femina. Femina byla však v prvním čtvrtletí 2009 stažena.

2009

Přiveden licenční časopis In Touch. Ani ten už dnes nevychází.

2010

Zastaveny časopis Dívka v komplikovaném segmentu titulů pro mládež.

2011

Bauer Media se soustředí na časopisy v malých formátech: Chvilka v kuchyni, Chvilka pro luštění, Chvilka sudoku, Recepty pro zdraví. Získání 100% podílu v realitní společnosti Moulíkova Development.

2012

Akvizice titulů vydavatelství Stratosféra a Hearst-Stratosféra.

-mav-