Blesk příští rok částečně zpoplatní online a tablet

pátek, 11. října 2013, 08:17 Internet & Mobil MediaGuru

Podle Matěje Huška půjde Ringier spíše cestou deníku Bild než britského Sunu.

Vydavatelé tištěných titulů hledají, jak kompenzovat ztráty ze svých hlavních produktů. Jednou z variant může být zpoplatnění webu či nabídka novin na tablety a mobilní zařízení. Tak alespoň vidí budoucnost svého titulu Blesk vydavatelství Ringier Axel Springer CZ. O tom se ve čtvrtek na konferenci Mobile Internet Forum 2013 rozhovořil ředitel digitální divize Matěj Hušek.

Myšlenka zpoplatnění a digitalizace obsahu není podle Huška nikterak objevná, pokusy o realizaci tu byly již před pár lety. „S příchodem iPhonu a iPadu zavládla v mediálním světě hrozná euforie. Všichni doufali v rozvoj byznysu. Pokusil se o to Murdoch i další vydavatelské domy v Evropě,“ popisoval ve čtvrtek publiku Hušek. „A všichni selhali. V rozmezí let 2009 – 2011 se dočkali jen jediné věci, a to nezdaru,“ vzpomínal zástupce Ringieru. Proto se mnoho vydavatelství od mobilních platforem a věcí s tím spojených odvrátilo.  To ale bylo podle Huška zbytečné a předčasné.

Podle výzkumu Ringieru naopak v této oblasti leží možný zdroj návštěvnosti a výdělků. Představil vize vydavatelství pro rok 2023. Odhaduje, že 99 % lidí bude využívat mobilní internet. Mobil by měl v tu dobu nahradit peněženku a smartphone by se měl stát výbavou každého gramotného člověka. Podle Ringieru to bude také první věc, co člověk uchopí po probuzení do ruky. Samozřejmostí v té době již budou nulová omezení ve stahování dat, kdy bude mobilní internet schopný konkurovat tomu desktopovému. Podle Huška bude dominantním výrobcem Samsung, za ním se budou na trhu držet levé napodobeniny z Číny, které ale nebudou kvalitativně o nic horší. „Už v dnešní době jsme v Ringieru zkoušeli porovnávat kvalitu čínských výrobků a těch značkových. Není tam výraznější rozdíl,“ popsal zástupce vydavatelství. A co bude v roce 2023 s Applem? Ten bude jen marginální značkou.

Trendy z Ameriky k vám dříve či později dorazí

V poslední době popularita mobilního internetu stále roste, což vydavatelství vidělo třeba u návštěvnosti na webu iSport.cz, který se od začátku roku ztrojnásobil. Zatímco pro běžné zpravodajství na webu je normální, že nejvyšší čtenost je během pracovních dnů a o víkendu upadá, tak pro mobilní internet toto neplatí. Tam má význam jenom to, zda se objeví nějaká zajímavá událost nebo ne. Je ovšem nutné podotknout, že do výzkumů Ringier zahrnuje kromě smartphonů i tablety. Nicméně sportovní zprávy čte pouze na mobilních zařízeních už 30 % uživatelů.

Nové technologie nabízejí také témata ke zpracování. Díky tomu, že má každý mobilní zařízení a internet po ruce, tak se mnohem výrazněji rozvinula občanská žurnalistika. Události si jako první přečtete na sociálních sítích, proto má Ringier speciální týmy, které pravidelně kontrolují například Twitter.

Ringier vidí přínos mobilního internetu a technologií i v monetizaci. V USA podle Huška vzrostly tržby ze 7 % na 15 %. „V Česku jsou všechny trendy oproti Americe zpožděné tak o 1,5 roku až 2 roky. Ale věříme, že i sem dorazí,“ popsal zástupce Ringieru divákům. Hlavní tahák prý vidí vydavatelství ve videích, kterých se snaží publikovat více jak dvě stě měsíčně.

Blesk do mobilu či tabletu

Celý koncept stojí na tom, že obsah již nebude přístupný zdarma. Podle Huška má Ringier pro svůj titul Blesk například v plánu zavést částečně placený web a jeho mobilní verzi (freemium), obsah pro tablety bude zpoplatněn zcela. „Naše nabídka bude podobná spíše tomu, co odstartoval Bild, než tomu, co odstartoval Sun,“ podotkl Hušek. K tomu by mělo dojít v první polovině příštího roku, i když o konkrétní podobě a ceníku se ještě bude diskutovat. „Ceny budou zřejmě nižší než u tištěného titulu, ale chceme zachovat podobnou marži,“ okomentoval situaci Hušek. Už teď je ale jasné, že sazby nebudou za konkrétní článek, ale pro určitý časový úsek – například jeden měsíc. Placení bude pravděpodobně zavedeno primárně přes SMS.

-ver-