Česká média prožila zlomový rok

pondělí, 30. prosince 2013, 11:20 Internet & Mobil, Rádio, Tisk, TV MediaGuru

Zejména zásadní vlastnické změny ovlivňovaly vývoj na mediálním trhu v letošním roce.

Právě končící rok 2013 se bezesporu zapíše k nejvýznamnějším rokům v novodobé tuzemské mediální historii. Důležité majetkové změny, ke kterým v důsledku klesající ziskovosti a výnosnosti mediálního odvětví dochází, vytvářejí zcela nové prostředí, ve kterém média působí. Tradiční mediální podnikatelé v podobě zahraničních vlastníků, kteří na český trh vstupovali za účelem expanze krátce po otevření trhu na začátku 90. let, se z Česka stahují. Mohou za to nižší ekonomické výsledky, způsobené klesajícím reklamním trhem, které navíc ani do budoucna nedávají příliš naději na návrat „zlatých časů“. Tím jedna etapa vlastnictví českých médií skončila. Média se nově otvírají zájmům podnikatelů a dokonce i politiků, jejichž oblast zájmu však prioritně v médiích neleží. To vyvolává otázky proč a vybízí k diskusím, jaký cíl tito noví vlastníci sledují.

Na začátku roku 2013 málokdo čekal, že tiskový trh se za pouhý rok obrátí vzhůru nohama. Dva ze tří nejsilnějších novinových subjektů na českém trhu přešly do rukou nových majitelů – Andrej Babiš koupil deníky MF Dnes, Lidové noviny a Metro a podnikatelé Danitel Křetínský a Patrik Tkáč deníky Blesk, Aha! a Sport. Nezůstalo však jen u akvizic na tiskovém trhu. Apetit nových vlastníků-oligarchů je větší a postupuje napříč mediálním trhem a všemi jeho mediatypy. Dochází tak k propojování jak mezi jednotlivými mediálními typy (horizontálně), tak k propojování jednotlivých článků celého výrobního řetězce (vertikálně). Společně s podíly v mediálních společnostech Mafra a Ringier Axel Springer CZ získali noví majitelé i vlastnické podíly v distribuční společnosti PNS. Obě firmy navíc disponují tiskárnami.

Ambicemi vybudovat silnou mediální skupinu se Andrej Babiš netají. Do svého hledáčku tak v letošním roce zařadil nejsilnější česká média. Po získání nejčtenějšího celostátního zpravodajského deníku MF Dnes a obratově nejsilnějšího tuzemského vydavatelství Mafra přidal na konci roku dlouhodobě nejposlouchanější tuzemské Rádio Impuls. Jen za půl roku tak ovládl největší média v tisku a v rádiích. Že televizní segment by mohl být dalším cílem, je nabíledni. Lze také očekávat, že konkurenční podnikatelské subjekty budou chtít na tento vývoj reagovat, a tak rozšiřování jejich vlivu v médiích v roce 2014 se jistě dočkáme.

Nový majitel vydavatelství Ringier Axel Springer CZ má zase blízko ke společnosti J&T, která spolupracuje s mediální skupinou JOJ Media House. Ta na Slovensku provozuje druhou největší komerční televizi JOJ a v Česku vlastní skupinu BigBoard Praha, která se díky akvizicím na českém trhu venkovní reklamy stala nejsilnějším hráčem českého outdooru.

Zároveň dochází k ještě většímu propojování tiskových a onlinových médií. Vědomí, že pozornost mediálních konzumentů se postupně přesouvá do online prostředí společně s klesajícími výnosy z původního čistě tiskového podnikání, tlačí klasické mediální domy k hledání výnosových zdrojů v digitálním světě. Economia podnikatele Zdeňka Bakaly letos získala pod svá křídla společnost Centrum Holdings, provozovatele webů Centrum.cz, Atlas.cz či Aktuálně.cz. Na druhé straně čistě internetové společnosti si uvědomují, že pro udržení pozornosti uživatelů je klíčový obsah, který zatím většinou produkují především klasické mediální domy. Majetkově se proto svoji spolupráci letos rozhodly podpořit společnosti Seznam.cz a Borgis, kdy tuzemská internetová jednička získala třetinový podíl ve vydavatelství deníku Právo.

Historickou kapitolu napsal letos také televizní trh. Skupina Nova, která do roku 2013 vstoupila s velmi tvrdou cenovou politikou, dlouho narážela na rezistenci velkých televizních klientů a mediálních agentur. Snaha prosadit „své“ ceny přinesla za tři čtvrtletí roku pokles o 1,3 mld. Kč oproti stejnému období roku 2012. Protože český televizní trh je co do schopnosti doručovat reklamní sdělení omezen na dva silnější subjekty, profitovala z cenové války Novy skupina Prima, které tak letos dosáhla na své historicky nejlepší výsledky a v podílu na reklamním trhu se vůbec poprvé dostala před svého hlavního konkurenta.

Z hlediska vlastnictví zůstal ale televizní trh v základních rysech neměnný. Hlavní akcionář CME, společnost Time Warner, která v polovině roku získala od Evropské komise souhlas s uplatňováním hlasovacích práv odpovídající podílu 49,9%, začala v CME výrazněji uplatňovat svůj vliv. V srpnu odešel z vedení CME generální ředitel a prezident Adrian Sarbu a na jeho místo nastoupili dva zástupci Time Warner. Změny na nejvyšších postech v CME pak znamenaly i obměny managementů v některých zemích, ve kterých CME působí (včetně české TV Nova). Time Warner však proti očekávání v letošním roce nenavýšila svůj podíl nad 50 %, zakoupila pouze preferenční akcie, pomocí kterých může svůj podíl ve společnosti zvýšit až v horizontu tří let.

Konsolidace různých mediatypů jen pod několik subjektů se dotkla i rádiového trhu. Vedle hlavní akvizice, kterou představovala koupě Rádia Impuls Andrejem Babišem, se měnil vlastník i rádií sítě Kiss a několika pražských rádií (Country, Beat, Rádio 1). Tato rádia zamířila pod společnost GES, která spoluvlastní televizi Prima. Zformovala se tak další rádiová skupina, ovšem patřící do stejné rodiny jako druhá nejsledovanější komerční televize. Neoficiální informace navíc naznačují, že další vlastnické změny v rádiích jsou v jednání a velmi pravděpodobně budou dokončeny v novém roce.

Významné byly také personální změny, které se v průběhu roku 2013 v médiích odehrály. Jejich výčet najdete zde.

Výběr mediálních událostí v roce 2013 (kliknutím zvětšíte), ke stažení v pdf formátu zde: Media 2013

-mav-