Občanská žurnalistika proráží i v Česku

středa, 12. února 2014, 06:17 Internet & Mobil, TV MediaGuru

NatočVideo.cz rozšiřuje své působení na Slovensko a připravuje se i na zahraniční trh.

Zdá se, že letošním trendem je lidová žurnalistika. Společnost NatočVideo.cz, která ve spolupráci s televizí Prima umožňuje divákům stát se součástí zpravodajského týmu, rozšiřuje své působení i na Slovensko. Připravuje se také na zahraniční trh. Právě tam je totiž tento trend v současnosti nejsilnější. Ve Velké Británii sbírá mediální ceny napřklad aplikace Guardian Witness. V USA je půkopníkem CNN iReports. A teď se snaží vlastní obsah uživatelům nabízet i Facebook díky aplikace Paper.

V říjnu loňského roku zařadila do svého vysílání pořad složený z videí diváků i televize Prima ve spolupráci s NatočVideo.cz. Každý týden rozdá porota těm nejlepším „lidovým redaktorům“ 20 000 korun. Majitelé chytrých telefonů si do mobilu stáhnou aplikaci Prima Reportér a mohou natáčet dění kolem sebe. Prima jim nabízí zveřejnění ve zpravodajských relacích a možnost výhry každý týden. Nejoblíbenější jsou videa přímo z místa činu, kuriozity a sport. Společnost NatočVideo.cz se proto v budoucnu chce také zaměřit více na sportovní zprávy. Video s názvem „gólman ve formě“, které zachycuje připitého brankáře během zápasu má na internetu již přes 1,5 milionů shlédnutí. Novinkou ale budou články, které na stránce NatočVideo.cz přibudnou k videům „lidových redaktorů.“

Společnost se v blízke době chce zaměřit na slovenský trh a spustit tam tak stejný projekt. Postupně ale plánuje rozšíření i do dalších zemí Evropy. A že zapojování čtenářů a diváků do tvorby obsahu má smysl, dokazuje například i portál www.milujuprahu.cz. Je založený na fotografiích a příbězích právě od lidí, neboli „lidových fotografů.“ Návštěvnost této stránky dosahuje po prvních měsících fungování přes 100 tisíc měsíčně. Jedním z důvodů je i ten, že takovýto obsah si samotní autoři častokrát sami šíří na sociálních sítích. A tak jejich chuť nechat se se svým zveřejněným dílem na internetu i pochválit paradoxně pomáhá šířit i samotný portál.

Guardian povolal svědky událostí

Na lidovou žurnalistiku se snaží delší dobu vsázet i britský mediální dům The Guardian. Největší úspěch zatím má projekt Guardian Witness. The Guardian jej představil před necelým rokem. Nedávno získal celkem čtyři ocenění v britské žurnalistické soutěži Press Gazette. Aplikace je přístupná majitelům iPhonů a Androidů. Pomocí ní se mohou uživatelé stát spolutvůrci obsahu. Guardian je vybízí posílat kromě námětů pro své redaktory také videa či fotografie z míst činu. Jeden z porotců britské soutěže k aplikaci prohlásil: „Nainstaloval jsem si ji do mobilu jen na zkoušku. A najednou jsem se přistihl, že ji denně používám. Je to budoucnost digitální žurnalistiky.“ Online médiím to může přinést nový rozměr a hlavně větší zájem ze strany čtenářů. Guardian již dříve přišel na trh s aplikací n0tice. Jedná se o jakési hyperlokální médium, ve kterém mohou čtenáři zakládat vlastní profily a informovat své fanoušky o kulturních a jiných akcích ve svém kraji či městě. I když si však mediální dům na tomto projektu hodně zakládal, zatím má v Británii mnohem nižší popularitu, než se očekávalo. Tvůrci projektu ale tvrdí, že byl a stále je výborným odrazovým můstkem pro zmiňovanou „úspěšnější“ aplikaci Guardian Witness.

I Facebook láká na vlastní obsah

Před několika dny vypustil Facebook na světlo amerického trhu aplikaci pro iPhone. S názvem Paper nabízí uživatelům možnost vygenerovat si do mobilu témata, které ho nejvíce zajímají, a sestavit si vlastní styl zpravodajství. Kromě editovaných článků z dílny Facebooku si však může vytvářet i vlastní obsah. Zajímavé je také ovládání aplikace. Vše funguje na základě dotykových gest, které je nutné si osvojit. Jiné ovládací panely v ní totiž nejsou. Zatím aplikaci zkouší pouze majitelé iPhonů v USA. Někteří odborníci předpokládají, že takto nějak by Facebook v mobilu mohl v budoucnu vypadat i celosvětově. Místo aktualizování svého stavu na Facebooku se budou uživatelé chlubit graficky propracovanými příběhy lidí a aktuálními událostmi, které se kolem nich dějí.

O občanské žurnalistice se v zahraničí aktivně mluví již od roku 2010. V USA byla mezi průkopníky CNN se svým projektem CNN ireports. Kromě aplikací se však média ve velkém snaží využívat třeba Twitter, který se ukázal jako dobrý zpravodajský kanál právě na mapování aktuálního dění. A to například při protestech v zemích, kam bylo těžké dostat zahraniční novináře. V současnosti je tento trend čím dál tím viditelnější i v dalších zemích. A zdá se, že tento rok bude právě rokem masového rozšiřování „lidové žurnalistiky.“

Autorka textu: Lenka Tinková