Snapchat ukazuje potenciál pro živé zpravodajství

čtvrtek, 13. února 2014, 07:20 Internet & Mobil MediaGuru

Deník Washington Post si při finále americké fotbalové ligy zaexperimentoval s aplikací Snapchat.

V neděli 2. února se odehrálo dlouho očekávané finále americké fotbalové ligy – Super Bowl –, které každoročně přiláká k obrazovkám miliony diváků a také miliony dolarů reklamních zadavatelů. Není tedy divu, že Super Bowl je téma, o kterém média ráda informují. Facebook například vyzval celebrity, aby se o své zážitky ze hry podělily na své zdi s hashtagem #FBWatch. Deník The Washington Post si pro své zpravodajství o Super Bowl zaexperimentoval se stále oblíbenější aplikací Snapchat, umožňující zasílat zprávy formou fotografií s popiskem, které se do deseti sekund automaticky smažou.

Experimenty médií s vizuálními aplikacemi

Experiment se Snapchatem však nespadl na zpravodajské pole jen tak z ničeho nic. Naopak, v poslední době se s vizuálními aplikacemi ve zpravodajství roztrhl pytel, což jen reflektuje trend zvyšující se konzumace médií na chytrých mobilních zařízeních. Od ledna testuje BBC novou službu Instafax, spočívající v krátkých videích sdílených na Instagramu. Tímto způsobem nabízí rychlý přehled stěžejních zpráv a vybízí ty, kteří by se chtěli dozvědět víc, k návštěvě internetových stránek. Podobně s Instagramem experimentuje i server NowThisNews, který si k tomu přibral i Vine, formát 6s videa na Twitteru.

The Washington Post si pro své experimentování vybral mobilní aplikaci Snapchat, která svým uživatelům slibuje, že se fotografie s popisky přes ni poslané po určité době samy smažou. Americký server konkrétně využil novinky Snapchatu představené v říjnu loňského roku – tzv. Snapchat Stories, které umožňují sdílení souboru fotografií a krátkých videí po dobu 24 hodin.

Jak uvedla editorka digitálního zpravodajství The Washington Post Cory Haik pro britský server Journalism.co.uk, Snapchat jim nabídl způsob, jak ještě posílit živé zpravodajství a zapojit uživatele na sociálních sítích. Proto se v redakci k experimentu rozhodli a během vysílání Super Bowlu vytvořili postupně kompilaci „snapů“, obrázků s titulky, trvající celkem 133 s. Pro každou reklamu například vytvořili statický obrázek a nechali ho zobrazit na dvě sekundy. Kolik uživatelů dokázal experiment přilákat, Cory Haik zatím sdělit nechtěla, prozradila však, že to bylo mnohem více, než očekávala.

Příklad využití Snapchatu - reklama na BudLight

Výhody a nevýhody zpravodajství na Snapchatu

Ve svém příspěvku pro server Niemanlab.org se Cory Haik navíc podělila se svými zkušenostmi z experimentu. „Jedna z nejsilnějších stránek Snapchatu tkví v jeho okamžitosti,“ píše a zároveň přiznává, jak je zvládání tak vysoké míry okamžitosti ve zpravodajství obtížné.

Při tvorbě Snapchat Stories, které se hodí pro mapování rozvíjející se události, je navíc potřeba vše promýšlet chronologicky. Následné změny již nejsou možné. Jediné, jak lze kompilaci zpětně upravit, je některé příspěvky vymazat.

Překážku rovněž tvoří například omezení při psaní popisků na 30 znaků. „Máte v podstatě možnost jen napsat krátký titulek a hned ho odeslat. Žádný prostor na rozjímání zde není,“ popisuje Cory Haik a ukazuje to na příkladu na reklamu na Maserati, v níž vystupovala dětská herečka Quvenzhané Wallis z filmu Divoká stvoření jižních krajin (Beasts of the Southern Wild).

Podle Coiry Haik však výhody SnapChatu převažují. Těší se oblíbenosti u mladé generace, umožňuje přímou interakci s uživateli a posiluje kouzlo okamžiku. I z těchto důvodů bude The Washington Post v experimentování se Snapchatem v živém zpravodajství pokračovat.

-kch-