V médiích letos očekávám velký rokenrol

úterý, 18. února 2014, 14:27 Internet & Mobil, Rádio Martina Vojtěchovská

Konsolidace v médiích bude pokračovat, odhaduje partner Media Bohemia Karel Vágner.

Na konci loňského roku se po delší době změnilo rozložení rádiových sítí na trhu, když vaše hlavní konkurence získala rádia Primy a k vám přešla rádia ze sítě BPM Direct. V důsledku těchto změn získala konkurence vyšší tržní podíl. Jak tu situaci v MMS hodnotíte?

Situaci, která vznikla, paradoxně nevnímáme jako zásadní změnu na národním trhu. Došlo k tomu, že se vyměnila určitá skupina rádií někdejšího RadioNetu, která přešla k novému majiteli a následně byla začleněna do skupiny rádii Regie Radio Music (RRM). Do naší sítě Media Marketing Services (MMS) zase přešla druhá skupina rádií od Big partnership media. Pro nás je změna přínosná v tom, že jsme získali primárně moravská rádia (např. rádia Zlín, Krokodýl, Jih, Haná – pozn. red.) a posílili jsme moravskou část, kterou jsme neměli tak dobře pokrytou. Pomohli jsme si tak v celkovém rozložení rádií po republice, což některým klientům více vyhovuje.

Dobře, ale podíl se vychýlil viditelněji ve prospěch vaší konkurence, společnosti RRM. To tak nevnímáte?

Je to otázka produktů, které jsou ze strany zákazníků nejvíc používané – produkt Trio od Regie, kombinující tři nejposlouchanější celoplošné stanice, a náš MMS total. Vnímáme to tak, že i když RRM posílila v celkovém podílu, tak složením našeho produktu MMS total a jeho pokrytím jednotlivých částí republiky jsme vytvořili minimálně vyrovnanou nabídku. Oproti Triu je MMS Total silnější produkt a cenově mnohem efektivnější.

To znamená, že v důsledku těchto změn neočekáváte pokles tržeb z prodeje rádiové reklamy?

Nemyslím si, že si ukousneme méně. Spíš je otázka, jak velký ten koláč bude, jak se povede rádiu jako médiu.

Zdá se, že jazýčkem na vahách v podílu dvou největších rádiových sítích může být Rádio Impuls. V současnosti ho zastupuje společnost RRM. Budete usilovat o zastupování Impulsu?

To neumím říct. Není ale tajemstvím, že Rádio Impuls je silné a velmi kvalitní médium, které by v kombinaci s regionálními rádii vytvořilo extra silný produkt. Pro nás by to byla ideální kombinace a jsme přesvědčeni, že takový produkt by velmi zajímal naše zákazníky. Měli bychom přes 5 milionu posluchačů a podíl by se dostal na 45 %. Jednoznačně by to byl produkt, který by byl dobře prodejný.

Otázka ohledně zastupování Rádia Impuls je důležitá i proto, že Impuls koupil Andrej Babiš. Podle některých spekulací na trhu má Babiš zájem o formu spolupráce s Media Bohemia, do jejíž skupiny patří i MMS.

Nevím, jaká je smlouva mezi Rádiem Impuls a RRM. Jsou to všechno spekulace, které nechci ani hodnotit, ani komentovat. Jen říkám, že takový produkt by byl pro zákazníka velmi atraktivní.

Vedle rádiového podnikání se Media Bohemia stále víc soustředí také na internetové aktivity, které rozvíjíte v několika směrech. Plánujete v onlinu nové věci?

Internetové aktivity stavíme na třech základních částech. Máme skupinu tematických serverů, které vlastníme a které jsou ve svých oborech relativně silné se zásahem od 100 do 200 tis. unikátních návštěvníků měsíčně (napr. autoweb.cz, femina.cz, living.cz atd.). Druhou částí je Impression Media, která zastupuje asi 120 webů a na trhu je čtyřkou (cca 4 mil. RU). Oproti loňsku zdvojnásobila své inventory (nově zastupujeme CSFD.cz, Burda Media atd.), které teď musíme řádně zobchodovat. Poslední částí je e-commerce, kde jsou portály typu cestuj.cz., urbanstore.cz nebo dobrykos.cz. Obrat v e-commerce aktivitách kontinuálně roste a plánujeme letos spustit další dva projekty.

Jak si vaše aktivity v e-commerce stojí v celkových číslech?

V letošním roce očekáváme obrat z e-commerce ve výši cca 250 mil. Kč. Po třech letech, kdy jsme do tohoto byznysu vstoupili, je to už relativně silná noha. Ve spojení s médii, která máme k dispozici, dokážeme značky v e-commerce stavět relativně rychle. V rádiích využíváme prostor na podporu vlastních e-commercových produktů. Například cestuj.cz se znásobilo a stává se terčem potenciálních zájemců. Tyto projekty fungují dobře, právě na základě synergií s mediální skupinou.

Podle odhadů čistých investic poklesla loni rádiová reklama o 5 %. Kalkulujete tedy s tím, že rádiová reklama už nepřinese požadované nárůsty a že online je tím zdrojem, který je nahradí nebo vyrovná?

Pokud jde o rádiovou reklamu, tak vidíme zpomalení na národním trhu a podílu rádia jako takového. Na druhou stranu vidíme, že je obrovský potenciál v rámci regionálního rádiového trhu, který roste o dvouciferné částky. Tím se nám příjem vyrovnává. Rozvoj on-line je logický krok vedoucí k růstu. Máme výhodu, že můžeme využívat podpory našich médií. Dnes jsou společnosti, které investují do médií miliony na podporu svých aktivit. My jsme ale schopni jednomu projektu dát v naší mediální podpoře 15-30 mil. Kč. To je velmi znát.

Nakolik pomáhají nestandardní inzertní operace?

Základem stále zůstávají klasické spoty, rozvoj nestandardních operací je ale masivní. Zde máme velké nárůsty a nejen v přípravách, ale zároveň i v realizacích. Nejde jen o to dostat se k zákazníkovi, ale také prodat a zrealizovat.

Narážíte v regionech na ostřejší konkurenci s televizemi?

Nevnímám to. Naopak si myslím, že právě speciální operace jsou v posledních dvou letech stále více a více součástí komunikace. V některých věcech jsme schopni nahradit podlinkové agentury. Např. zákazníkům z řad automobilek nebo hypermarketů nabízíme, díky našim kontaktům a lokálnímu zázemí, organizace roadshow, nebo různé koncertní či opening akce. To je nový byznys, který aktivně rozvíjíme.

Český mediální trh se stále intenzivněji potýká s velkým cenovým tlakem. Jak je to s cenou v rádiové reklamě?

Celkovou cenovou hladinu určuje televize, tam se ceny liší v desítkách procent mezi jednotlivými zadavateli. Na rozhlasovém trhu je již mnoho let stabilní hladina CPT a v porovnání s ostatními médii je rádio výrazně nejlevnější. Ale pochopitelně tlak na slevu je obrovský.

Jak s tím bojujete?

Zákazníkům ukazujeme případové studie (Vodafone, Müller, Česká spořitelna, atd.), jak rádiová reklama funguje. Snažíme se doložit, že prostředky vložené do rádia můžou televizní kampaně doplňovat, nebo nahrazovat tam, kde je televize už příliš drahá. Efektivitu rádia vidíme na našich vlastních projektech.

V médiích už působíte dvacet let. Mediální prostředí se značně mění a mění se i rozložení sil na trhu. Jak se podle Vás bude trh dál vyvíjet?

Letos se mediální prostředí dál změní a očekávám velký rokenrol. Je evidentní, že se tu formují velmi silné skupiny, které mezi sebou soutěží. To samozřejmě bude mít vliv na cenovou politiku, vyjednávání se zákazníky, vztahy s mediálními agenturami a s mediálními domy. Určitě se prostředí bude dál měnit a konsolidace bude velmi agresivním způsobem pokračovat. Jak do médií vstupují velcí finanční a průmysloví hráči, ukazuje se důležitost médií pro rozvoj jejich stávajícího, nebo nového byznysu.

Ve srovnání před dvaceti lety vidíte média jako zásadně jiná?

Po letech hojnosti a neomezených možností se média stávají víc racionálním byznysem. Zvažuje se každá koruna a hledí se na to, aby se investice co nejvíce vrátila. To je dobře. Na druhou stranu vidíme, že z médií se stala komodita, která stojí hlavně na číslech a datech a méně na pocitech.

Karel Vágner, partner Media Bohemia

Karel Vágner se stal partnerem Media Bohemia 1. září 2011. Dříve působil ve společnosti Unilever, byl zakladatelem mediální skupiny Starcom MediaVest Group, později v pozici ředitele titulů vydavatelství Ringier a Vltava-Labe-Press. Pro vydavatelství Mladá fronta řídil uvedení ekonomického deníku E15 na trh. Před příchodem do Media Bohemia byl jejím konzultantem v oblasti internetu a online prodeje a pracoval na vývoji několika společných projektů – mimo jiné cestovní agentury Cestuj.cz a portálů zaměřených na doručovací služby květin a delikates.

Media Marketing Services (MMS)

Na reklamním trhu zastupuje víc než 50 rádiových stanic, které pokrývají území celé republiky. Tato rádia většinou vytvářejí programové skupiny (Hitrádio, Blaník, Fajn Radio, Rock Rádio). Týdně osloví 4,2 mil. posluchačů. Je součástí skupiny Media Bohemia, pod kterou mj. patří i internetové zastupitelství Impression Media, agentura Cestuj.cz, portaly DeliDeli.cz či Dobrykos.cz.