České e-shopy vidí největší svou slabinu v marketingu

pátek, 14. března 2014, 11:34 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

V marketingu sází české e-shopy především na PPC a remarketing. RTB je zatím okrajové.

76 % českých e-shopů loni zvýšilo svůj obrat a ještě vyšší očekávání mají pro letošní rok. Vyplývá to z průzkumu konzultační společnosti Acomware, na prezentovaného ve středu 12. března na panelové diskusi E-commerce 2014. Sběr dat probíhal prostřednictvím online dotazníků na přelomu února a března letošního roku.

E-shopy ani přes pokračující tlak na cenu zboží a služeb nemění svou cenovou politiku „59 % e-shopů v minulém roce cenu svého zboží nezměnilo, pouze 18 % zlevnilo, a 23 % dokonce ceny zvýšilo,“ doplňuje Jan Penkala, CEO společnosti Acomware. Přesto obchody za největší riziko svého podnikání považují právě tlak na snižování ceny ze strany zákazníků, na čemž se 42 % z nich.

Do jaké reklamy e-shopy investují?

Více než polovina dotázaných e-shopů plánuje zvýšit finanční investice do svého rozvoje, pouze 11 % naopak své investice sníží. Za svou největší slabinu e-shopy obecně označují marketing. Důvodem může být až přílišná komplexnost současné online reklamy.

Co považujete za svou největší slabinu?

Zdroj: Acomware 2014 (n=137)

Nejvíce prostředků stále vkládají do optimalizace pro vyhledávače, výroby obsahu, PPC reklamy a zbožových srovnávačů, což odpovídá stavu i před několika lety,“ vysvětluje Ondřej Klega ze společnosti Acomware, a dodává: „Nové formy reklamy jako RTB nebo investice do emailingu a sociálních sítí jsou zatím okrajové.“ Sociální sítě přitom mají e-shopy svůj potenciál, což dokazuje například e-shop Kytary.cz, specializující se na hudební nástroje. „Využíváme zejména YouTube, a to především k testování nástrojů. Lidé, kteří si chtějí koupit kytaru, si mohou ve videu poslechnout, jak daná kytara hraje, což je skvělý podpůrný argument k prodeji, a samozřejmě nám to slouží i k budování naší značky,“ popsal marketingový manažer e-shopu Kytary.cz Filip Černý. Kromě YouTube komunikují i na Facebooku, který e-shopu generuje až 4 % obratu.

Do offline reklamy většinou e-shopy investovat nechtějí, jen 6 % v ní vidí příležitost.

Srovnání investic v rámci marketingu

Zdroj: Acomware 2014 (n=137)

Oproti roku 2013 hodlají e-shopy snížit své investice do mobilních kampaní. Do samotné prezentace e-shopů v mobilních zařízeních, formou mobilní verze webu, responzivního designu či aplikace, by však podle Tomáše Bravermana, CEO Heureka.cz, neměla být v žádném případě podceněna. Nutnost myslet na m-commerce potvrdil i Miroslav Černý, marketingový ředitel Tesco: „Podle našeho průzkumu, kterým jsme si nechali zmapovat vztah mladé generace k internetu v mobilu, je počítač mrtvý. Pro mladé existuje jedině mobil nebo tablet.“

Plány e-shopů do budoucna

Do budoucna se chtějí e-shopy zaměřit především na monetizaci databáze dříve získaných zákazníků, oslovovat budou i zákazníky, kteří opustili nákupní košík, nebo si jen prohlíželi zboží, se zajímavou nabídkou a důrazem na individuální přístup. „E-shopy by se měly vůči zákazníkům chovat transparentně transparentnosti. Například sdělení typu ,dodání do 2 až 8 dní‘ by měla postupně vymizet,“ řekl během panelové diskuse Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Další možnosti růstu vidí respondenti průzkumu v optimalizaci webu či v rozšíření produktové nabídky.

Možnosti růstu

Zdroj: Acomware 2014 (n=137)

Vstup retailových hráčů do online prostředí

Přestože se na trhu e-commerce aktivně hovoří o vstupu některých velkých retailových hráčů, kteří internet doposud aktivně nevyužívají pro prodej svého zboží nebo služeb, české e-shopy nemají z jejich příchodu obavy. „Celkem 60 % e-shopů se domnívá, že vstup velkého hráče na internet jejich pozici neohrozí. Buď podnikají v odvětví, kde velcí retaileři nejsou, nebo věří, že jejich vstup je nijak neovlivní. Důvodem je nejen důvěra ve vlastní silnou pozici, zejména pak značku a zákazníky, ale také skutečnost, že tyto e-shopy samy do retailu přesahují prostřednictvím poboček a výdejních míst," uzavírá Ondřej Klega.

-kch-