ZOH: Pilsner Urquell nejúspěšnější na Facebooku

středa, 05. března 2014, 07:10 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

Souboje na zimní olympiádě se odehrávaly také v komunikaci značek i sportovců na sociálních sítích.

O čem se během olympiády nejvíce hovořilo na internetu? Kteří z českých sportovců efektivně pracují se současnými komunikačními nástroji? A jak se dařilo značkám profitovat z exkluzivního postavení partnerů olympijského výboru na letošních hrách? Mnohé může napovědět i analýza internetových diskusí a sociálních médií.

Nejsilnější téma ZOH: Putin

Z výzkumu OMG Research prostřednictvím monitorovacího nástroje Antenna vyplývá, že více než kdy jindy v novodobé olympijské historii byly celé hry zkouškou reputace jediného muže. Tento fakt se projevil i v debatách na sociálních sítích. Jméno Vladimíra Putina bylo v souvislosti s ZOH 2014 zmiňováno častěji než kteréhokoliv nesportovce. Pravděpodobně si jen málokdo vybaví jméno hlavního organizátora, předsedy Mezinárodního olympijského výboru.

Čeští politici se letos drželi poměrně zkrátka, snad i díky tomu, že lézt do hokejové kabiny po prohraném zápase není příliš atraktivní. Pouze cesta prezidenta Zemana a jeho přátel do Soči vzbudila mezi veřejností větší ohlas, bohužel pro cestovatele ohlas negativní. Fotografie celé suity měly i slušný virální dopad. Z ostatních politiků se na slávě úspěšných reprezentantů pokusilo přiživit duo Babiš – Stropnický s nakresleným knírem v barvě trikolóry. Najít někde na sociálech pozitivní reakci na tento počin je téměř nemožné. Politikům se pochopitelně měří jiným metrem, takový Jaromír Jágr se svým knírkem negativní reakce nevyvolal.

Hnutí, využívající celosvětové sledovanosti olympijských her k prosazování sociálních změn, se činila již měsíce před zahájením. Kavkazským bojovníkům se podařilo, zejména zpočátku, vzbudit atmosféru strachu z teroristických útoků. Tento pocit byl v českých diskuzích přítomen jen během prvních dnů a postupem  času se o teroristech přestalo mluvit. Stejně tak postupně ztrácely na intenzitě debaty o porušování lidských a psích práv.

Udržet pozornost pro svou věc po celou olympiádu se však podařilo LGBT hnutí (Lesbian-Gay-Bi-Trans). I když se debaty o LGBT na českém internetu vyznačují silnou netolerantností určitých skupiny diskutujících, velkým úspěchem hnutí je, že se mu paradoxně podařilo dostat se a udržet v mainstreamovém diskursu. K legitimizaci LGBT napomohly i coming-outy (pro veřejnost) některých úspěšných sportovců.

O kom ze sportovců se nejvíce hovořilo?

Nejraději Češi na sociálních sítích hovoří o našich a úspěšných. Pak o našich spektakulárně neúspěšných. Zahraniční sportovci (kromě soupeřů našich reprezentantů) v Česku příliš netáhnou.  Účast v šesti závodech, dvě medaile, otevřenost k veřejnosti i půvab se u Gabriely Soukalové odrazily i na největším množství diskuzních zmínek. Jen o něco málo se diskutovalo o dvakrát zlaté Martině Sáblíkové. S větším odstupem následují Ondřej Moravec, Eva Samková, Ondřej Bank a Jaromír Jágr. Za všechny neúspěšné to schytal hokejový trenér Hadamczik, který posbíral jen nepatrně méně zmínek než Jágr, jejich vyznění však bylo jednoznačně negativní.

Jaromír Jágr je již delší dobu také „největším Čechem“ na Facebooku. I během olympijských her se mu podařilo navýšit již počet svých příznivců, a to o 38% (FB likes před ZOH 229tis, po ZOH 316tis). Exponenciální nárůst příznivců zaznamenala zlatá snowboardistka Eva Samková – FB likes z 3,5 tis. na 49 tis. Ostatním českým medailistům se rovněž významně navýšilo množství FB likes: Gabriele Soukalové z 11 tis. na 36 tis., Šárce Pančochové z 10 tis. na 48 tis. a Martině Sáblíkové ze 140 tis. na 208 tis.

Nejúspěšnějším sponzorem na Facebooku: Pilsner Urquell

Ze společností, sponzorujících Český olympijský výbor, se podstatnějšího nárůstu počtu příznivců dočkal Pilsner Urquell (o 5% na 237 tis.), Sazka (o 45% na 4 tis.) a ČEZ (o 7% na 3,6 tis.). Spíše úsměvná komunikace našich lesů a hájů (Lesy ČR) přinesla tomuto státnímu podniku osm nových FB likes (nyní 184). Úspěšnost sponzoringu jednotlivých firem však rozhodně nelze odvozovat z počtu příznivců, jejich komunikační cíle mohou být definovány zcela jinak.

Olympijské hry v Soči také ukázaly českým sportovním příznivcům do té doby u nás nepříliš známou sportovní disciplínu – biatlon. Historický úspěch české biatlonové výpravy se odrazil i v jeho současné oblibě. Počtem zmínek v diskusích se zařadil hned za hokej a předstihl i tradičně populární sjezdové lyžování a krátkodobě oblíbené rychlobruslení.

Monitorovací nástroj OMG Research Antenna funguje ve spolupráci se společností Yeseter, která se zabývá vývojem a zpracováním nástrojů nad monitoringem webu a socialních sítí a poskytující svým zákazníkům řešení nad Big Data a CRM řešením Salesforce.

Autor článku: Jiří Škoda, Research Executive, OMG Research