Léko: Babiš svá média nevyužívá k politickému boji

středa, 23. dubna 2014, 21:53 Tisk MediaGuru

V pražském HUBu se ve středu večer diskutovalo o ohrožení mediální svobody.

Ministr financí a majitel mediální skupiny Mafra Andrej Babiš nezneužívá svých médií k politickému boji, řekl na diskusi o svobodě médií v pražském HUBu šéfredaktor Lidových novin István Léko. Diskusi o svobodě médií pořádaly institut ELAI (European Leadership Academic Insitute) a Centrum současného umění DOX.

„Andrej Babiš mě nedával do novin pro to, abych psal, jak on píská. Berlusconi svá média brutálně zneužívá k politickému boji, Babiš to zatím nedělá a nemá to ani zapotřebí. Nechci ho bránit, ale věřím mu. Novinářům v Lidovým novinám říkám, ať píšou, co chtějí, nečtu jim komentáře, důvěřuju jim. Babiš zatím vážnější chybu neudělal, a když něco udělá a bude to tak silné, tak Lidové noviny na to budou muset reagovat,“ řekl účastníkům diskuse Léko. Právě otázku důvěry považuje v současných médiích za klíčovou. „Můžu tady tisíckrát říci, že Babiš neovlivňuje noviny, někdo uvěří, někdo ne,“ zmínil. Potřebu vzájemné důvěry přirovnal k Platónovu podobenství o jeskyni.

Novinář a publicista Jan Urban se domnívá, že ohrožení médii spočívá mj. v netransparentním vlastnictví a nezdravé je podle něj i spojení politické moci a mediálního vlastnictví. „Mnohem horší než Andrej Babiš je pan Soukup. Pokud jde o Andreje Babiše, nechci říct, že on sám představuje ohrožení svobody médií, nemáme k tomu žádné důkazy, ale pro čistotu systému – pokud je považováno za normální, že politik v exekutivě nemá vlastnit podniky – proč by měl vlastnit média? Je to protisystémové a nezdravé,“ myslí si Urban. Podle Urbana ovlivnila ekonomická krize stav českých médií, protože vedla k redukci novinářů a k omezení investigativní žurnalistiky. „Existují otevřeně manipulativní novináři a programy, které se politikům a státnímu zastupitelství podbízejí jako jejich reklamka. Zmínil bych konkrétně Václava Moravce,“ řekl s tím, že v otevřeném ovlivnění veřejnoprávních médií vidí další hrozbu.

Podle komentátora Hospodářských novin Jindřicha Šídla prožívala česká média zlaté období od roku 1991, kdy měla německé vlastníky, kteří přinesli zásady vydavatelské kultury a do obsahu novin nezasahovali. „Teď jsou česká média v českých rukou a nikdo není spokojen,“ uvedl Jindřich Šídlo v reakci na proměnu vlastnictví a dřívější kritické poznámky směrem k německým vlastníkům. Pozastavil se také nad tím, že historické snahy politiků týkající se tiskového zákona a nové podoby vysílacího zákona z roku 2001 zůstaly v diskusích o svobodě médií stranou zájmu. Menší mediální projekty mají podle Šídla šanci, a pokud poptávka po nich poroste, přitáhnou ideje a peníze. „Nezávislá žurnalistika bude vždy silná jen v okamžiku, kdy bude finančně saturovaná. Bez silného finančního zázemí se dělat nedá. Ideálního vlastníka nenajdete,“ řekl komentátor HN, který se domnívá, že existence médií je ohrožena a že média celosvětově prožívají nejsložitější dobu své existence.

Bývalá moderátorka České televize Pavlína Kvapilová na úvod řekla, že média se pohybují ve společnosti, která je plná animozit. Žurnalistika by podle jejího názoru měla být facilitátorem společenské debaty o hledání řešení. Otázka, zda je svoboda médií ohrožena, souvisí s tím, jak svobodu médií vnímáme a s redefinicí současné žurnalistiky. Ekonomický a politický tlak, kterému média musí čelit, není podle Kvapilové jen záležitostí českých médií, ale týká se i dalších zemí. „Posilují silní jedinci nebo skupiny a ti mají určitou mentalitu, říká se tomu oligarchizace,“ popsala. Dodala, že proto je potřeba kritického myšlení a reflexe.

-mav-