Diváci spojují moderátora s image daného pořadu
Studie potvrdila, že tvář moderátora může být motivací ke sledovanosti zpravodajské relace.
Obsazením mistra světa v desetiboji a olympijského vítěze Romana Šebrleho spolu s loňskou Českou Miss Gabrielou Kratochvílovou do pozice moderátorů hlavní zpravodajské relace televize Prima se při jejich startu projevilo zvýšením sledovanosti Zpráv FTV Prima na 927 tisíc (pondělí 30.6. 2014). Výsledek však může být ovlivněný prvotní zvědavostí a také úpravou letního schématu. Přestože tedy může jít jen o krátkodobý nárůst, obsazování celebrit do role moderátorů televizních pořadů je součástí širšího kontextu, ve kterém se tento trend osvědčuje.
Loni zveřejněná studie Bettiny Lis a Martina Posta z Univerzity Johannese Gutenberga u německých diváků zjistila (vzorek 306 respondentů, většina z nich ve věku 25-39 let s univerzitním diplomem) silnou korelaci mezi motivací ke sledování pořadu a osobností moderátora, respektive úspěšným spojením celebrity a dané televizní značky. Z hlediska logiky budování značky jde o spojení dílčích nebo s produktem nesouvisejících kvalit, které ale dotvářejí jeho image. Hvězdní moderátoři se tedy v ideálním případě stávají metaforou reprezentativní úrovně pořadu, respektive jeho ambicí a vynaložených prostředků. Podle autorů je osobnost moderátora zásadní, protože vnáší do image značky právě svou vlastní reputaci. Tvář moderátora se současně stává i doslovnou tváří pořadu. Nejvýraznějším příkladem tohoto úspěšného spojení by byl pořad Germany's Next Topmodel, kde se na hledání budoucích modelek podílí také moderátorka pořadu Heidi Klumová. Dalším příkladem jsou úspěšné pořady Pop Idol ve Velké Británii a American Idol v USA, jejichž tváří se stal Simon Cowel, který je v showbyznysu známý i jako hudební producent.
Kredibilitu dané celebrity v roli moderátora potom utváří vlastnosti, jako je odbornost, atraktivní vzhled a důvěryhodnost. Citovaná studie zahrnovala bez podrobnějšího rozlišení výsledků diváky a jejich motivace ke sledování jak zábavních, tak zpravodajských pořadů. Trend využívání slavných osobností, případně zaměření na osobu moderátora, nicméně nelze zcela zanedbat při budování žádné televizní značky.
Do Velké Británie lze umístit nejen příklad úspěšné moderátorské osobnosti Simona Cowela, případně Jeremyho Clarksona a značku Top Gear, ale také spojení úspěšné a slavné osoby se sportovní žurnalistikou v případě bývalých sportovních hvězd. Anglický světový šampion v rugby z roku 2003 Will Greenwood patřil mezi nejlepší reprezentanty své země. Před začátkem své sportovní kariéry pracoval v londýnské HSBC jako burzovní makléř, po jejím skončení působí jako sloupkař deníku The Telegraph. Jeho tématem je samozřejmě rugby.
Sportovcům a královnám krásy se jinak v Británii podařilo uspět především v televizních pořadech pro děti, kde jejich role celebrit mírně ustupuje do pozadí. Vítězka soutěže Miss Severního Irska 1999 Zöe Salmonová se o několik let po svém vítězství stala tváří dětského pořadu BBC s názvem Blue Peter, který je nejdéle běžícím pořadem pro děti na světě (od roku 1958). Ve stejném mediálním segmentu působil také Ade Adepitan, který uváděl Xchange ve vysílání BBC pro děti. Stal se trojnásobným paralympijským vítězem v basketbalu na hrách v Londýně, Athénách a Pekingu.
Prima nasadila olympijského vítěze Romana Šebrleho a Miss ČR Gabrielu Kratochvílovou přímo do hlavní zpravodajské relace televize, čímž chce jejich předchozí věhlas propojit s vlastní značkou. Podle citované studie jde o jednu ze strategií budování značky, ve které ale má svůj význam také know-how a kredibilita samotných moderátorů, respektive jejich profesní výkony.
-jav-