Praha zvažuje vypovědět smlouvu s JCDecaux

čtvrtek, 28. srpna 2014, 13:02 Outdoor MediaGuru

V Praze se rozpoutal staronový spor o městský mobiliář. Přibyl problém se stavebními předpisy.

Necelé dva měsíce před komunálními volbami si při průjezdem Prahou není možné nevšimnout výrazné outdoorové kampaně Okradená Praha. Vizuály s galským kohoutem či Napoleonem Bonapartem odkazují na francouzské reálie, na zemi, odkud pochází společnost JCDecaux, která v Praze provozuje městský mobiliář. Právě JCDecaux je terčem kampaně, za kterou stojí Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR), kterou v červnu letošního roku založily konkurenční společnosti BigBoard, outdoor akzent (skupina BigBoard) a 4-les-advertising.

Na internetových stránkách kampaně OkradenaPraha.cz zakladatelé SPVR vysvětlují svůj pohled na stávající smlouvu mezi společností JCDecaux, Městský mobiliář (dříve JCDecaux International) a hl. m. Prahy ohledně výstavby, provozování a reklamního využití městského mobiliáře. Zároveň přitom poukazují na nové stavební předpisy, které v Praze vstoupí v platnost 1. října letošního roku.

Spor o městský mobiliář

Podle SPVR je smlouva o městském mobiliáři pro Prahu nevýhodná. Podle nových právních informací, které má svaz k dispozici, ji údajně lze vypovědět. „Ukazuje se totiž, že Hlavní město Praha není s ohledem na Zákon o veřejných zakázkách a obsah smlouvy již oprávněna zadávat společnosti JCDecaux výstavbu dalších prvků městského mobiliáře. V současné době musí pro jejich další případný rozvoj vypsat novou veřejnou soutěž. Město je však ve svízelné situaci. Zároveň by totiž mělo respektovat exkluzivitu na provozování venkovní reklamy v širším centru města, vyplývající ze smlouvy s JCDecaux,“ uvádí SPVR ve své tiskové zprávě s tím, že jediným východiskem je právě vypovědění smlouvy.

Generální ředitel společnosti JCDecaux Pavel Slabý se útočnou kampaní cítí pobouřen. „Zodpovědně a kvalitně spravujeme městský mobiliář a investujeme ročně milionové částky do jeho údržby. Město Praha proto nemusí na tuto činnost vynaložit jedinou korunu. Firmy sdružené ve svazu ale očividně žádné zkušenosti s provozováním mobiliáře a s tím spojených služeb nemají, a proto na jejich amatérské závěry není možné reagovat jinak, než právními kroky, které naše společnost v tuto chvíli připravuje,“ sdělil prostřednictvím tiskové zprávy. Probíhající kampaň, jakož i celé sdružení SPVR označuje za účelové. „V rámci boje o udržení billboardových a bigboardových ploch v Praze se společnost JCDecaux zcela zřejmě stala pouze nástrojem, který ze zištných důvodů využila její soukromá konkurence," dodává.

Mnohé stávající prvky městského mobiliáře však neschvaluje Manuál tvorby veřejných prostranství, který v červnu letošního roku vydal Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy. Podle něj jsou některé z elementů nevhodné do městského prostoru. Magistrát v tuto chvíli zvažuje vypovězení smlouvy.  „V současné chvíli za pomocí právníků řešíme možnosti vypovězení. Stejně tak činíme v případech dalších nevýhodných smluv uzavřených v minulých letech,“ řekla na dotaz MediaGuru.cz mluvčí pražského magistrátu Petra Hrubá.  

Nové Pražské stavební předpisy

Na stránkách kampaně SPVR dále poukazuje na spojitost mezi JCDecaux a přijetím nových Pražských stavebních předpisů (PSP), které vstoupí v platnost 1. října. S nimi už nebude možné stavět na zastavitelném území hlavního města nové reklamní plochy větší než 6 m2, v památkové zóně větší než 4m2. Stávající velkoformátové reklamní plochy, které jsou většinou povoleny jako dočasné stavby, v budoucnu nedostanou povolení. Podle SPVR získává JCDecaux díky novým předpisům „prakticky monopol pro venkovní reklamu v Praze“. Nařízení by pocítila právě konkurenční společnost BigBoard.

JCDecaux vnímá celou kampaň především jako snahu zdiskreditovat jednání Rady hlavního města Prahy, která nové stavební předpisy vydala. „Navzdory informacím, které svaz v čele se společností BigBoard šíří, zdůrazňujeme, že i společnost JCDecaux bude novou regulací výrazně dotčena. Vedle městského mobiliáře totiž provozujeme reklamu i na nosičích, kterých se regulace dotkne. Přesto jsme připraveni na rozdíl od firem sdružených ve svazu politické rozhodnutí vedení Prahy respektovat, respektive vést dialog na bázi smluvních partnerů bez vytváření jakýchkoliv tlaků,“ vysvětluje CEO JCDecaux Pavel Slabý.

Podle pražského magistrátu se ze strany SPVR jedná o nátlakovou kampaň. „Přijetí Pražských stavebních předpisů se samozřejmě zásadně dotkne zisků firem, které ji poskytují. Na místě majitelů těchto společností bychom neplýtvali kreativitou na negativní kampaně, ale zaměřili bychom se spíše na hledání kultivovanějších forem reklamy v metropoli,“ dodává Petra Hrubá.

Spor o městský mobiliář a nové předpisy se odráží i na vzájemných vztazích na outdoorovém trhu. Asociace venkovní reklamy (AVR) má na zářijové valné hromadě jednat na podnět konkurence o vyloučení JCDecaux, Městský mobiliář. Pod městský mobiliář spadají formáty typu sloupů, kiosků, čekárny městské hromadné dopravy či volně stojící vitríny. Společnost JCDecaux, Městský mobiliář loni dosáhla výnosů 203 mil. Kč a hospodaření uzavřela se ziskem 2,85 mil. Kč.

-kch-