Televizní stanice podle věku: koho volí diváci
Preference diváků jsou ovlivněny i jejich věkem. Které stanice ve svém životním cyklu upřednostňují?
Věk českého televizního diváka se postupem let zvyšuje. Zatímco rating v mladších diváckých skupinách klesá, roste sledovanost ve věkových skupinách nad 55 let a nad 65 let. Ve srovnání s obdobím před deseti lety se průměrná sledovanost snížila u dětských diváků a i v cílové skupině 15-54.
Průměrný TV rating (%) v cílových skupinách, 2004, 2014
cílová skupina | 2004 (rating %) | 2014 (rating %) |
4-14 | 9 | 8,2 |
15-54 | 12,8 | 11,6 |
55+ | 18,6 | 20,7 |
65+ | 19 | 21,9 |
Zdroj: ATO-Mediaresearch, 1.1.-19.8. 2014, 1.1.-19.8. 2004
Mezi jednotlivými televizními stanice jsou rozdíly v cílových skupinách, které svým programem osloví. U dětských diváků 4-9 let je nejúspěšnější stanicí dětský kanál ČT:D, který má v této skupině jasně nejvyšší podíl na sledovanosti ze všech stanic (22 %). Úspěšné u dětí jsou také stanice Atmedia (ještě vyššího podílu dosahují u dětí 10-14), nadprůměrná je také stanice Smíchov díky svému pásmu Smíškové. TV Barrandov snížila oproti předešlým letům svůj podíl u dětí, přesto má díky pásmu Animáček u dětí 4-9 let mírně nadprůměrný podíl (6 %).
U starších dětí 10-14 let si vede nadprůměrně Prima Cool a už zmíněné stanice Atmedia. Rovněž diváci 15-24 oproti průměru volí Primu Cool, která je v této skupině druhou nejsilnější po hlavním kanálu skupiny Nova. Nadprůměrně si v této skupině vede i filmový Nova Cinema. Hlavní kanál Novy si udržuje nadprůměrný podíl na sledovanosti i v cílových skupinách 25-34 a 35-44 let. Ve skupinách diváků starších 55 let a 65 let mají oproti svému průměru vyšší podíly na sledovanosti kanály ČT1, ČT24 hlavní kanál skupiny Prima, TV Barrandov a Telka.
Z přehledu vyplývá, proč je pro skupinu Nova výhodná prodejní skupina 15-54 – oproti svým hlavním komerčním konkurentům v ní má nejvyšší podíl a viditelný náskok.
Podíl diváků (%) TV stanic v cílových skupinách
Zdroj: ATO-Mediaresearch, 1.1.-30.6. 2014
-mav-