Ekonomika vede konkurenční redakce ke spolupráci

úterý, 30. prosince 2014, 16:49 Internet & Mobil, Tisk MediaGuru

Partnerství mezi newsroomy může pomoci rozjet investigaci i zlepšit lokální zprávy.

Důvody, které konkrétní redakce přivedly ke vzájemné spolupráci, jsou převážně ekonomického charakteru. Se snižujícími se rozpočty a počty pracovníků se média snaží najít způsob, jak nadále pokrývat všechny důležité informace (nejen) ve svém regionu a ještě navíc nacházet vlastní investigativní projekty. Dohody o spolupráci mají navíc podle studie zveřejněné na Pew Research Center často relativně nekomplikovanou podobu, kdy není nutné podepisovat složité obchodní smlouvy, ale stačí ústní dohoda. Už jenom proto, aby bylo snazší z projektu vzájemně vycouvat. Přestože studie popisuje úspěšné případy, autoři dodávají, že ono hledání nové cesty často vůbec nikam vést nemusí.

Také mezi občanským aktivistou Brianem Wheelerem z města Charlottesville v americké Virginii a redakcí místního deníku s třicetisícovým nákladem by mohla vzniknout překážka namísto plodné spolupráce. Zatímco aktivista by se věnoval zapálenému boji za konkrétní kauzu, noviny se snaží deklarovat nezaujatost. Podle Keely Byarsové, vydavatelky místního listu The Daily Progress, by ale jeho čtenáři velmi snadno poznali, pokud by se zpravodajství „ohýbalo“ směrem k nevyváženosti. Brian Wheeler se totiž v rámci svojí neziskové organizace zaměřuje na problematiku územního rozvoje. Místo aktivismu v podobě boje za konkrétní kauzu se snaží vzbudit povědomí a diskuse o tom, jakým směrem se má 45tisícové město dále rozvíjet. „Nepředpokládal jsem, že naší činností bude žurnalistika,“ vzpomíná Wheller. „Prostě jsem chtěl informovat komunitu lidí, kterým Charlottesville leží na srdci, o věcech z oblasti kvality života,“ dodal. Editorovi lokálních novin se ale přesně tento typ informací více než hodil, protože během čtyř let se v redakci snížil počet reportérů více než o polovinu (z 42 na 18).

Sdílená titulní strana

Spolupráce mezi mediálními projekty nemusí končit u zapojení neziskových projektů. Největší deníky ve státě Texas se dohodly na takovém zpravodajském pokrytí a jeho vzájemném sdílení, které jim částečně nahradí agenturní zprávy Associated Press. Nebo spíše to, co agentuře uniklo. Princip vypadá až triviálně. Po skončení denních porad si deníky pošlou předběžnou podobu příští titulní strany. Konkrétní téma pak může každá redakce dále rozvíjet po svém, když si třeba zajistí dodatečné zdroje informací a nové úhly pohledu. „Několikrát týdně se takto dostaneme k informacím, které agenturou AP neprošly. Je to vysoce funkční a užitečné,“ dodává redaktor Bob Mong z listu Dallas Morning News.

Ještě těsnější spolupráci navázal největší kanadský deník The Toronto Star se španělsky psaným El Nuevo Herald, jenž vychází v Miami. Na první pohled nečekané partnerství dal dohromady případ kanadských pedofilů a jejich cesty za sexuální turistikou na Kubu. Právě dění na Kubě se El Nuevo Herald věnuje často a podrobně kvůli složení své čtenářské obce. Redaktoři španělsky psaného listu měli v porovnání se svými kanadskými kolegy dvě zásadní výhody pro zpracovávání daného tématu: jazykovou vybavenost a dostatečnou praxi v tom, jak se dostat k jinak obtížně dostupným informacím o kubánském dění. Výsledkem byla kromě velkého rozruchu na kanadské straně také speciální webová stránka zaměřená právě na toto téma. Případ ale mimo jiné ukazuje, že spolupráce je možná dokonce i mezi redakcemi napříč státy a používanými jazyky.