10 let YouTube: Reklamy, které měly nejvíc sdílení

pátek, 13. února 2015, 11:25 Internet & Mobil MediaGuru

Videoportál YouTube oslaví své desáté výročí. Jaké reklamy u uživatelů uspěly?

Před deseti lety, 14. února 2005, byla ve Spojených státech registrována internetová doména YouTube.com. V květnu téhož roku byla na této adrese spuštěna betaverze služby určené ke sdílení amatérských videí. Vedle nich se ale na serveru začaly objevovat také hudební klipy nebo pirátské kopie filmů. Úspěšnou službu, která u mladé generace do značné míry nahradila televizi, odkoupil koncem roku 2006 internetový gigant Google. 

U zrodu serveru YouTube stáli tři zaměstnanci americké společnosti PayPal. Počítačoví nadšenci Chad Hurley, Steve Chen a Jawed Karim nabídli lidem možnost umístit na web vlastní videozáznamy, a pak je jednoduše sdílet s ostatními uživateli. K úspěchu jim napomohl rozmach technologií umožňujících rychlé připojení k síti. Podstatnou roli ovšem sehrál ale fakt, že si uživatelé příliš nelámali hlavu s autorskými právy a na server umisťovali také nelegální kopie populárních filmů či televizních seriálů.

Vidět v YouTube pouze rejdiště filmových pirátů by ale nebylo úplně spravedlivé. Řada uživatelů dokázala zaujmout vlastními výtvory a získat si tak status celebrit. Z některých nahrávek se dokonce stal popkulturní fenomén, ať už to byly hudební klip Gangnam Style jihokorejského rappera PSY nebo variace hromadného křepčení na písničku Harlem Shake od amerického hudebníka Baauera.

Poněkud anarchistická atmosféra původního YouTube se začala měnit po převzetí portálu firmou Google. Ta v poslední době zahájila tažení proti nelegálnímu obsahu a zároveň se snaží uživatelům nabízet placené streamování hudebních klipů.

K nejsdílenějším reklamním spotům na YouTube se podle statistiky zveřejněné magazínem Marketing Magazine zařadily Shakira s písní La la la, připravená při příležitosti brazilského světového šampionátu v kopané v roce 2014, Volkswagen a jeho magická síla či kampaň za větší bezpečnost Hloupé způsoby, jak zemřít.

Nejsdílenější reklamy na YouTube od jeho vzniku

Activia: La la la, Shakira 5 887 078
Volkswagen: The Force 5 285 395
Melbourne Metro: Dumb Ways to Die 4 866 849
TNT Benelux: A dramatic surprise on a quiet square 4 735 510
Dove: Real Beauty Sketches 4 623 226
Geico: Hump Day 4 118 653
Universal: Hey Minions Fan 3 982 475
Evian: Baby & Me 3 937 546
Budweiser: 9/11 3 485 685
Volvo Trucks: The Epic Split 3 246 468

Zdroj: Marketing Magazine, údaje k 5.2. 2015

TOP 10 nejsdílenějších reklam na YouTube od jeho vzniku

Activia: Shakira Brazil 2014 (La la la)

Volkswagen: Síla

Melbourne Metro: Hloupé způsoby, jak zemřít

TNT Benelux: Drama na ulici

Dove: Obrázky skutečné krásy

Geico: Velbloud

Universal: Fanoušci

Evian: Dítě a já

Budweiser: 9/11

Volvo Trucks: Rozštěp

-mav-, -čtk-