Slevomat se opravil. Nekončí s oblečením

čtvrtek, 30. dubna 2015, 00:02 Internet & Mobil MediaGuru

Slevomat upřesňuje slova Tomáše Čupra o budoucnosti módy v portfoliu portálu.

Upřesnění společnosti Slevomat: Portál Slevomat ve čtvrtek odpoledne v reakci na čtvrteční slova Tomáše Čupra o konci oblečení v portfoliu portálu toto konstatování opravil. Uvedl, že portál v tuto chvíli pouze mění strategii a tomu se má přizpůsobit i nabídka v sekci módy. “Chceme se primárně zaměřit na prodej třetích stran. To znamená, že zboží v rámci módy nebudeme sami naskladňovat a distribuovat zákazníkům,” vysvětlila ředitelka společnosti Slevomat.

V praxi to má znamenat, že Slevomat bude nadále nabízet zboží značek jako Pietro Filipi, Baťa, Alpine Pro a podobně. Toto zboží ale nepůjde logisticky přímo přes Slevomat jako tomu bylo v některých případech v minulosti u vybraného zboží a značek, ale každý partner si bude dané zboží sám distribuovat ze svých vlastních skladových zásob bez vlivu Slevomatu.

Tomáš Čupr vystoupil ve středu odpoledne na diskusi Eshopista. Z  této diskuse jsme přinesli informace uvedené níže. Ponecháváme je v nezměněném znění. 

Eshopu s potravinami Rohlík.cz se daří a konkurenci jeho zakladatel Tomáš Čupr vítá. "S ostatními online projekty včetně chystaného Koloniálu.cz jsme na jedné lodi, my vlastně ten trh teprve jdeme vybudovat," uvedl v rámci diskusní platformy Eshopista a pokračoval řečnickou otázkou: "Jak se vlastně stane, že ten v uvozovkách obyčejný Franta, který chodí dvacet let do Tesca, by měl najednou začít nakupovat online?". Další konkurence v oboru doručování potravin tak podle Čupra stimuluje poptávku v celém odvětví a zároveň jej pomáhá zformovat.

I do nového segmentu trhu se ale dají přenést stávající zkušenosti. "Nejtěžší je získat tu důvěru a zároveň komunikovat kvalitu. Zákazník musí věřit, že doručené jídlo nebude shnilé. V průměru po třech nákupech tu důvěru získají a tyto obavy padnou, to se nám osvědčilo u všech projektů. Později jsem zjistil, že v běžném prodeji je to dávno zažité pravidlo," uvedl Čupr.

Trochu jinou zkušeností se ale vyznačuje prodej módy přes Slevomat, kterým jeho úspěšné on-line podnikání začalo a kde již Tomáš Čupr exekutivně nepůsobí. Přestože oblečení tvoří významnou část obratu Slevomatu, služba v nejbližších dnech přestane tento druh zboží nabízet. Důvodem je vysoký počet vratek. Až polovinu zboží zákazníci nakonec vrátili kvůli nespokojenosti s velikostí nebo barvou, respektive kvůli prosté zkušenosti, že z obrázku nemohou vědět, jak se jim bude nosit, což firmě přináší v konečném důsledku hlavně vyšší náklady.

Logistický systém se vyplatil

Před svým současným postavením ale žil podstatně skromnějšími ambicemi. "Slevomat jsme rozjeli, abych si vydělal na nájem v Praze," zmínil své začátky. Nepovažuje se ani za vizionáře (tento status připisuje Josefu Matějkovi z CZC.cz), ani si ale nemyslí, že jen kopíruje koncepty úspěšné ze zahraničí. Podle svých slov se snaží inspirovat úspěšnými prvky různých služeb a navázat novými uzlovými body. Mezi takový nově utvořený prvek patří logistický systém, který dokáže navrhnout optimální trasu pro doručovatele.

Pokud kurýr dokáže během jedné devadesátiminutové cesty vyřídit tři až šest objednávek, začíná být nastavení služby ekonomicky rentabilní. "Ekonomická logika nám velí dělat věci ve velkém a s cílem stát se jedničkou na trhu. To nám pomáhá předjímat, ale i určovat budoucí vývoj. Je třeba tam nasypat prostředky... a modlit se," přiznal Čupr. Výsledky se ale dostavují. Rohlík.cz roste meziměsíčně co do tržeb o 40 procent a v počtu objednávek se dostal až na 65 procent hodnoty iTesca, prozradil podnikatel.

Na otázku, zda svou roli hraje při získávání zákaznické důvěry i segment, na který služba cílí, odpověděl kladně. Nepřítelem spotřebitelské loajality je podle Čupra hlad po slevách a shánění co nejlevnější nabídky. Rohlík slovy svého zakladatele nechce a nebude nejlevnější. I za cenu toho, že by měl konkurenci spoléhající jen a pouze na cenu doslova "vyhladovět" dočasně zápornými maržemi.

Nastíněný růst služeb ovšem příliš nemění skutečnost, že marketing přesto Tomáš Čupr dělá ve spolupráci doslova jen s několika dalšími lidmi, mezi něž přibudou v nejbližších dnech posily. Pomáhá mu zájem médií i vlastní aktivita na sítích. Negativní příspěvky a zpětná vazba ho svými slovy "prudí" v tom smyslu, že nechce opakovat chyby, na které uživatelé sítí s využitím příslušných hashtagů a označení rádi upozorňují. "To ale představuje motivaci, abychom chyby neopakovali," uvedl Čupr.

-jav-

Aktualizováno ve čtvrtek 30. dubna o upřesnění společnosti Slevomat