Facebook spouští publikační platformu pro vydavatele

středa, 13. května 2015, 10:18 Internet & Mobil MediaGuru

Facebook se spojil s vydavateli a přichází s vlastní publikační platformou Instant Articles.

Facebook spustil pro vydavatele nový produkt Instant Articles, platformu pro publikování obsahu přímo uvnitř facebookové mobilní aplikace. Novinka má uživatelům přinést rychlejší přístup k interaktivním článkům, pro vydavatele znamená možnost oslovit na Facebooku více čtenářů.

Jak bude novinka v praxi fungovat? Články vydavatelů, kteří budou Insant Articles využívat, se při rozkliknutí zobrazí přímo v aplikaci v rozhraní optimalizovaném pro konzumaci obsahu v mobilních telefonech. Hlavní předností oproti odkazům na články na webu vydavatele je rychlost jejich načtení a možnost využívat interaktivní funkce. Do projektu se v první fázi zapojilo devět světových vydavatelů: The New York Times, National Geographic, BuzzFeed, NBC, The Atlantic, The Guardian, BBC News, Spiegel a Bild.

Facebook tímto krokem reaguje na stále rostoucí konzumaci zpráv prostřednictvím mobilních zařízení, když sociální média zároveň ve velké míře slouží ke sdílení článků a pro velkou část médií tvoří významný zdroj návštěvnosti. Jak ale Facebook upozorňuje, načtení konkrétního článku v prohlížeči trvá v průměru 8 vteřin, což z článků dělá „nejpomalejší typ obsahu na Facebooku“. Instant Articles mají přístup k článkům zrychlit – po kliknutí se zobrazí s okamžitou odezvou.

Vedle zrychlení je dalším benefitem Instant Articles sada interaktivních funkcí, které vydavatelům umožňují nabídnout v článcích fotografie ve vysokém rozlišení, automaticky přehrávaná videa, interaktivní mapy nebo audio záznamy. Uživatelé pak můžou „lajkovat“ a komentovat jednotlivé části textu přímo v článku.

Aby dával celý systém pro vydavatele smysl, nabízí jim Facebook model, kdy můžou reklamní prostor ve svých článcích prodávat inzerentům sami a inkasovat tak z inzerce celý zisk. Druhou možností je zhodnotit za provizi z výdělku volné inzertní plochy v rámci reklamní sítě Facebook Audience Network. Vedle toho budou mít vydavatelé přístup k datům o čtenosti a dalším statistikám.

Skeptici ale poznamenávají, že Facebook má významnou moc nad tím, jaké články uživatelé uvidí a jaký reklamní formát bude prodaný.

Novinka je zatím dostupná ve facebookové aplikaci pro iPhone se zvláštní sadou článků od The New York Times, BuzzFeed, National Geographic, NBC a The Atlantic. Facebook současně slibuje, že bude Instant Articles s partnery dál rozvíjet na základě zpětné vazby od čtenářů. Další informace o projektu jsou dostupné na webu.

Introducing Instant Articles, a new tool for publishers to create fast, interactive articles on Facebook. Posted by Facebook Media on Tuesday, May 12, 2015

„Základním přínosem tohoto nástroje je, že umožňuje vydavatelům nabídnout svým čtenářům na Facebooku lepší zážitek. Instant Articles dovoluje nabídnout rychlé interaktivní články a zachovat si přitom kontrolu nad svým obsahem a business modelem,“ řekl k uvedení novinky Chris Cox, Facebook Chief Product Officer.

Mark Thompson, President a CEO, The New York Times, uvedl k zapojení svého titulu do projektu následující: „New York Times mají již dnes na Facebooku významnou a rostoucí část čtenářů. Na projektu Instant Articles spolupracujeme kvůli dalšímu navýšení počtu našich uživatelů na Facebooku, zlepšení uživatelské zkušenosti s našimi texty a prohloubení míry interakce s nimi. Máme dlouhou tradici v tom, že jsme tam, kde jsou naši čtenáři, a to dnes znamená být dostupný nejen na našem vlastním webu, ale také na sociálních platformách navštěvovaných mnoha současnými i potenciálními čtenáři Timesů.“

-kcm-