Svou publikační platformu představil i Apple

sobota, 13. června 2015, 09:22 Internet & Mobil MediaGuru

Aplikace Apple News má ke zpravodajství přitáhnout nové čtenáře.

Zájem o vlastní platformu pro sledování zpravodajství nemá jen Facebook, ale také nejhodnotnější světová značka Apple. Na podzim spolu s uvedením operačního systému verze iOS 9 spustí aplikaci Apple News, která se má stát spojovacím článkem mezi používáním sociálních sítí a konzumací zpravodajství. K dispozici bude obsah minimálně ze dvaceti renomovaných anglickojazyčných zdrojů (včetně The Economist, The New York Times či Vanity Fair), ovšem s patřičnou grafickou úpravou pro potřeby iPhonu a iPadu.

Uživatele zvyklé trávit většinu svého on-line času na sociálních sítích pak může potěšit funkce personalizace obsahu. Na základě dosavadního prohlížení a uvedených oblastí zájmu se každému dotyčnému ze zmíněné zásobárny obsahu zobrazí to, co by jej mělo oslovit nejvíce. Program se navíc pokusí nabízet další tipy, co by uživatele mohlo ještě zajímat. "Apple News nabízí články, které chcete číst, a to navíc s pečlivou formální úpravou. Chceme ale také současně respektovat soukromí uživatelů. Naše firma nesdílí vaše osobní údaje," tvrdí Eddy Cue, viceprezident divize internetového softwaru a služeb.

Apple News má být pro vydavatele atraktivní také vzhledem k inzertním podmínkám. O tržby z prodeje reklamy se budou muset se společností Apple dělit jen tehdy, prodá-li technologický gigant inzertní prostor za ně. Potom si vezme z podílu třicet procent. Kdo naláká inzerenty "svépomocí", nemusí se o příjem dělit. "To jsou velmi dobré podmínky," sdělil serveru Recode zdroj z vydavatelské branže.

Editor listu The Economist Tom Standage, který je současně zodpovědný za digitální strategii titulu, ale výrazné inzertní příjmy z této platformy nečeká. "Nejsou tím hlavním, co nás na Apple News zajímá. Doufáme spíše, že se nám díky aplikaci podaří oslovit nové čtenáře a nasměrovat je na náš web," uvedl pro agenturu Bloomberg. Proto se chce výběrem článků zaměřit na lidi, jež mezi běžné čtenáře Economistu nepatří. "To je pro nás největší výzva. Oslovit lidi, kteří by jej mohli číst, ale myslí si, že Economist pro ně není," dodal Standage. Na rozdíl od webové verze tak bude obsah magazínu ve verzi pro Apple News k dispozici s mnohem menším omezením co se týče zpoplatněných článků. Vydavatelé se obecně zavázali dodávat denně kolem třiceti článků. Podobně chce nové publikum oslovit také The New York Times. Jak se vyjádřil také Mark Thompson,šéf New York Times, "je to šance, jak oslovit naší žurnalistikou lidi, kteří s ní dosud tolik seznámení nebyli," dodal.

I zvuk je informace

Apple se ovšem ponoří do mediální branže nejen aplikací pro zpravodajský obsah, ale také hudební platformou. Službou Apple Music na streamování hudby chce konkurovat například webovému přehrávači Spotify. Za přístup k ní ovšem zájemci zaplatí deset dolarů měsíčně. Kromě obsahu iTunes dostanou také možnost stát se součástí "hudební sociální sítě". Sekce Connect má fungovat na stejném principu, jako facebookové profily jednotlivých tvůrců – tedy k šíření novinek a práci s komunitou fanoušků.

Další výraznou novinkou, ohlášenou na pravidelné vývojářské konferenci společnosti Apple, je radiová stanice Beats 1. Ta nemá být v povědomí posluchačů usazena jako další internetové rádio (jak tvrdí Eddy Cue z Applu – tedy jen jako playlist), ale má nabídnout i vlastní moderátory a živé vstupy ze studií v Los Angeles, New Yorku a Londýně.

-jav-