Blesk.cz mění image, výrazně posílí zprávy

pondělí, 31. srpna 2015, 13:01 Internet & Mobil, Tisk Martina Vojtěchovská

Onlinová verze Blesku chce být zpravodajským portálem první volby, říká šéfredaktor Radek Lain.

Už na začátku léta Blesk.cz oznámil příchod nových lidí s cílem posílit zpravodajský obsah na webu. Co se tedy změní?

Oficiálně uvedeme do života naší rozšířenou zprávařskou sekci na Blesk.cz, která se nazývá Blesk Zprávy 24 hodin. Sledujeme tím jednak posílení zpráv v rámci našeho serveru Blesk.cz a za druhé, což s tím souvisí, chceme přilákat čtenáře na obsah, který jsme nevyráběli v takové míře. Součástí toho bude i aplikace 24 hodin, která poběží nonstop a bude nabízet kontinuální proud nových informací. Je to myšlené jako servis čtenářům, kteří chtějí mít rychlý přehled o tom, co se děje, ale nemají čas pročítat kvanta článků po celém internetu.

Jak to konkrétně ovlivní podobu serveru?

Pozmění se layout pro homepage i pro zprávařskou sekci, nové bude i zpravodajské logo. Záměrem je, aby se čtenáři na stránce jednoduše zorientovali v tom, co se děje, a našli vše podstatné rychle na jednom místě.

Kolik lidí jste přijali, abyste mohli novou službu spustit?

Chod celého newsroomu prochází obměnou, rozšířili jsme zprávařský tým, máme o deset lidí víc. Jejich úkolem je primárně plnit zpravodajskou sekci. Počítáme ale i s tím, že část tohoto zpravodajského obsahu, který vznikne pro web, využijeme i v tištěném Blesku. Zpravodajský tým jsme rozšiřovali s tím, že chceme už zkušené lidi, kteří mají kontakty, umějí si události zasazovat do kontextu.

V létě jste oznámili příchod Jana Kálala z Echa a Kláry Brunclíkové z Novy. Je možné uvést ještě nějaká další jména?

V srpnu k nám z Novy přišla Zuzana Štichová, od září nastoupí Václav Lang z Novinek, který bude plnit funkci parlamentního zpravodaje. Zpravodajství Blesk 24 hodin vede David Vaníček. Vedení kompletního Blesk.cz se ujala Eva Šimková.

S příchodem nových redaktorů, kteří jsou orientováni na politické zpravodajství, se tedy změní i dikce Blesk.cz.

Chceme rozšířit záběr. Míříme na uživatele, od kterých cítíme potřebu, že chtějí víc zpravodajského obsahu, který vyrábíme. Záměrem je také přilákat nové uživatele, kteří o našem obsahu nevědí. Zároveň ale víme, jaké články nám ovlivňují návštěvnost, nebudeme proto zmenšovat krimi zprávy nebo showbyznys. Naopak i tam se budeme chtít rozpínat. Chceme, aby Blesk.cz čtenáři vnímali jako plnohodnotný zpravodajský web a každý si tam našel to, co ho zajímá. Chceme se měřit s konkurenčními zpravodajskými weby.

Tím myslíte hlavně iDnes.cz?

Chceme sbírat čtenáře ze všech serverů, chceme, aby porovnávali. A věřím v úspěch. Přes léto jsme pracovali v testovacím režimu, už ale vidíme, že zájem o naše zpravodajství čtenáři mají. Zvýšili jsme počet publikovaných zpráv a důkladněji pracujeme s kanály, kterými zprávy šíříme. Nově jsme například na twitteru založili zprávařský účet @Blesk24 a budeme usilovat o to, aby přes něj čtenáři a uživatelé na náš obsah reagovali. Abychom je vtáhnuli do hry.

Jak se rozšíření zpráv na Blesk.cz odrazí na celkovém množství publikovaných textů?

Doteď jsme zpravodajský obsah dodávali převážně z ČTK. Agentury budeme nadále využívat, naším cílem je ale rozšířit původní obsah, a to o desítky článků, komentářů a videí denně. A také internetových pořadů, mezi ně nově přibyla spotřebitelská poradna Domácí ekonomka, zpravodajská show o metropoli Selfie z Prahy nebo rozhovory s odborníky pod značkou Studio Blesk.

Onlinová verze Blesku nabídne větší záběr do politického zpravodajství. Ovlivní posun na Blesk.cz i tištěnou verzi deníku?

Koncepce tištěného Blesku se nemění. Všechno se to odvíjí od našeho sloganu Síla na Vaší straně. Je to jasně řečená ochranitelská služba, kterou Blesk čtenářům poskytuje. Vysvětlujeme změny v občanském zákoníku, pomáháme jim přes veleúspěšný projekt Ombudsman Blesku řešit jejich právní problémy. Podobné projekty budou přibývat, ať se jedná o finance nebo zdravotnictví. Přes tyto projekty pak propojujeme onlinovou a tištěnou verzi. Na druhou stranu je jasné, že kapacitu deseti nových lidí a jejich obsahový potenciál budeme využívat i opačně pro printová vydání.

Grafiku tištěného Blesku ponecháte ve stávající podobě?

Mírné změny se snažíme dělat neustále. Chceme mít čisté a přehledné noviny, zároveň ale nechceme bourat grafické pilíře, na kterých Blesk stojí a které ho dělají přitažlivým pro naše čtenáře.

Máme to celkově chápat tak, že se onlinový server Blesk.cz chce zbavit přívlastku bulvární?

Zásadní je relevance, přívlastek bulvární spíš chápu jako dovednost podat zprávu jasně, poutavě a srozumitelně. Navíc speciálně na internetu se víc než jinde stírají rozdíly mezi jednotlivými proudy. Jedna věc je vlastní přesvědčení, druhou konkrétní čísla návštěvnosti. I některá média, která o sobě prohlašují, že jsou seriózní, využívají takzvaných bulvárních témat ke zvýšení návštěvnosti. Všimněte si, jak editoři seriózních serverů pracují s titulky, i jejich evidentní snahou je přilákat čtenáře a navést je, aby si na článek klikli. V titulcích je klíč, to všichni dobře víme.

K čemu tedy mají změny na Blesk.cz celkově vést?

Chceme, aby se Blesk.cz stal zpravodajským serverem první volby. Aby se na něj čtenáři naučili chodit pravidelně a vraceli se.

Zpravodajský server první volby znamená server nejnavštěvovanější?

Pro mě je nejdůležitější to, abychom dokázali nabízet původní obsah, o který budou mít čtenáři zájem. Vidím to na jednotlivých projektech. Když jsme začali s živými rozhovory s prezidentem Zemanem, byla to pro nás obrovská výzva. Zpočátku byly reakce na to, že Blesk dá prostor Zemanovi, dost negativní. Už ale v průběhu prvního přenosu bylo jasné, že se nám podařilo nastavit agendu dne. Nikdo neřešil vztah Blesk-Zeman, nýbrž jen témata z daného rozhovoru. Když jsme vysílali druhý rozhovor, už jsem výrazné negativní reakce nezaznamenal. Chceme jít dál tímto směrem. Připravujeme například rozhovory s premiérem Bohuslavem Sobotkou, které odvysíláme živě z našeho newsroomu. Je to pro nás velmi prestižní záležitost. Tímto způsobem chceme měnit image našeho webu. Blesk není synonymum pro showbyznys. Umíme vyrábět kvalitní obsah, jen o něm potřebujeme dát lidem vědět.

Radek Lain, šéfredaktor deníků Blesk a Aha!

V čele deníků Blesk a Aha! je od ledna 2013. Předtím byl zástupcem šéfredaktora a později i šéfredaktorem deníku Aha!. Do deníku Aha! přišel v roce 2005.