DMexco: Budoucnost patří programatickému plánování

čtvrtek, 17. září 2015, 09:03 Internet & Mobil MediaGuru

Roman Stolejda popisuje své zážitky z letošní digitální konference DMexco.

Když jsem se poprvé dozvěděl od Davida Bauckmanna, že by bylo dobré jet na konferenci DMexco (Digital Marketing Exposition & Conference) do Kolína nad Rýnem, vůbec jsem nevěděl, co mě čeká. Odkojen Forum Media a jinými lokálními konferencemi, kde se všichni navzájem známe a v podstatě se řeší již několik let stejné otázky – což nemá být výtka organizátorům – jsem očekával podobnou akci. Nutno ale říci, že skutečnost byla zcela jiná.

Už jen samotný příjezd na konferenci, který připomíná příjezd na brněnské výstaviště. Nejprve si myslíte, že pro účel akce byl pronajat jeden pavilon. Skutečnost je ale taková, že „konference” probíhá v celém areálu kolínského výstaviště. První den akci navštívilo více než 50 tisíc lidí. Vystupuje zde více než 200 přednášejících, pořádají se semináře, debatní fóra, workshopy a v neposlední řadě se na celé ploše představují jednotlivé společnosti, tak jak to známe z našeho strojírenského veletrhu.

Velký rozdíl je ale ve skladbě návštěvníků. Vesměs mladí lidé, kteří stojí fronty na to, aby se dostali na jednotlivé semináře. Ano, je zcela normální, že se na vybraný seminář nebo přednášku nedostanete, protože je prostě plno. Situace z Česka naprosto nevídaná. Vidíte tady tolik lidí, kteří se chtějí dozvědět něco nového a jsou hladoví po informacích.

Kombinace klasické výstavy s přednáškami je podle mého názoru velmi povedená koncepce. Další rozdíl je v možnosti získat vstup zdarma díky včasné rezervaci. Neznamená to ale, že by se něco podcenilo, nebo to vypadalo lacině. Opak je pravdou. Akce je připravena ve velkém stylu, vystupují největší kapacity, které dnes hýbou online světem.

O velmi zajímavý úvod se postaral Martin Sorrell, šéf WPP (na titulní fotografii). Nejprve se pochválil za to, jak je jeho skupina velká. Hned druhým dechem ale dodal, že za posledních 15 let se příjmy skupiny přesouvají k digitálu: v současnosti má celá skupina WPP už 40 % obratu z digitálu. Podle Sorella je to směr, který do budoucna ovládne mediální plánování, a proto WPP nyní investuje právě do rozvoje tohoto kanálu. Zdůraznil také, že bude potřeba méně produkce a více talentu.

Ne všechny prezentace měly nadstandardní úroveň. Rovněž z úst některých manažerů hlavních digitálních hráčů (Facebook, Google, Yahoo) zaznělo, jak právě jejich firmy jsou skvělé, jak chápou celou online problematiku, ale ve skutečnosti jejich vystoupení scházel ten zásadní úhel pohledu.

Vyznění celé akce je ale jasné a potvrzuje, jakým směrem se vyvíjí mediální svět. Je zřejmé, že některé mediatypy mají dnes problémy s výnosy a s pozorností, kterou jim uživatelé věnují. Budoucnost se otvírá pro programatické plánování, cílení a měření, to se na konferenci skloňovalo několikrát. Právě technologiím, které jsou schopné hledat vybranou cílovou skupinu, bylo věnováno hned několik seminářů.

Z pohledu malého českého trhu šlo o velkolepou akci, na kterou stálo za to zajet. Škoda, že jsem za celou dobu zaslechl češtinu spíš výjimečně. Je zcela zřejmé, že online je odvětvím, které ještě zdaleka neřeklo vše a je teprve na začátku své dlouhé cesty.

DMexco2

Autor Roman Stolejda je šéfem společnosti Programmatic Media