Frekvence 1 útočí na pozici absolutní jedničky

středa, 02. září 2015, 15:09 Rádio Martina Vojtěchovská

Ředitel Miroslav Škoda nezastírá, že Frekvence 1 má ambice být jedničkou trhu.

Poslední výsledky výzkumu Radio projekt za první pololetí 2015 ukázaly z velkých stanic nejpříznivější vývoj u Frekvence 1. Přičítáte zvýšení poslechovosti nárůstu posluchačů jen u některých pořadů, nebo je to záležitost celkového růstu stanice?

Kdybych to dokázal říci zcela přesně, měli bychom to snazší. Těch faktorů je víc. Jejich váhu sice můžeme nějak odhadovat, ale neumíme ji přesně specifikovat. Loni jsme začali s transformací programu, hudbu jsme zaměřili víc na současnou českou, upravili jsme marketing, jinak se chovají i hráči na trhu. Toto všechno dává dohromady současný výsledek. Nějakou hodnotu jsme historicky měli a díky loňským krokům a vývoji trhu jsme se posunuli dopředu.

Většinou se změny, které médium zavádí, projeví později. Také výsledky poslechovosti jsou s určitým zpožděním. Dokážete odhadnout vývoj v následujícím období, počítáte nadále s růstem?

Netroufám si odhadovat. Nevím, kdo co udělá, a ovlivnit můžu je jen část věcí. Samozřejmě, že naší ambicí je – a děláme pro to všechno – současný stav rozšířit.

To znamená?

Ve vysílání všedního dne od 8:00 do 15:00 jsme dnes nejposlouchanější stanicí na trhu. Takže, když se nám podaří natáhnout naše vedení například na dobu od 6:00 do 17:00, budeme radši. Když se nám to podaří přenést na víkendy, potěší nás to.

Když se zaměříme na to, co můžete ovlivnit, uvažujete o přesunech v programu a o programových novinkách, které by vám k posílení růstu mohly pomoci?

O tom uvažujeme vždy. Dokud to ale nemáme hotové a implementované, tak se o tom těžko mluví. Opravdu nevím, jak se příprava nových věcí bude vyvíjet. Neustále vyvíjíme nové formáty nebo části programu. Jestli se ale nakonec ve vysílání objeví, nejsem schopen říci.

A směrem k nejbližší budoucnosti – to znamená září, říjen?

Na podzim nasadíme hitparádu. Posílíme tím naši orientaci na současnou českou muziku. Hitparáda je myslím k tomu dobrým nástrojem. Půjde o denní formát.

Pozorujete, že by se se změnou programu, kterou jste před rokem udělali včetně úpravy hudby ve vysílání, měnila posluchačská obec Frekvence 1?

Hudební slogan Frekvence 1 zní „To nejlepší z muziky“. Je to hudební výběr od 80. let do současnosti, česká i zahraniční muzika. Na současnou českou muziku ale klademe o něco vyšší akcent, víc s ní pracujeme a posluchačům ji nabízíme. Playlist je široce rozkročený. Představovat novou českou muziku nám přijde zajímavé. Ale nevzdáváme se ani starších písní, hrajeme i 80. a 90. léta a také zahraničí.

Osou denního vysílání jsou pořady s verbálním projevem. Myslíte si, že se vám podařilo najít ideální proporci hudby a slova ve vysílání?

Myslím si, že v současné chvíli je to nastavené docela dobře. Mluvené slovo je do jisté míry pro Frekvenci 1 konkurenční výhodou. Dobře je to vidět na pořadu „Těžkej Pokondr a host Frekvence 1“, což je teď nejposlouchanější rádiový pořad vůbec. Je to unikátní program s unikátními moderátory. Kdyby tam byl jen hudební proud, tak by vysílání asi takové výsledky nemělo. Je to naše výhoda, že můžeme nabídnout, co ostatní ne. Naše pilíře jsou především Libor Bouček, Těžkej Pokondr, Ruda z Ostravy a to nadále zůstává.

Frekvence 1 je na trhu přes dvacet let, jak v současnosti pracujete se značkou, aby nebyla vnímaná jako zastaralá?

Snažíme se o dynamiku. Nasazujeme určité fenomény a třeba Pokondři rozhodně nejsou vnímáni staře. A jde hlavně o to vnímání. Rudu z Ostravy také posluchači vnímají, že je pro ně, tedy hlavně pro lidi mezi 30-40 lety. Je dvacet let stará píseň stará? Musíme ten výběr udělat tak, aby ji posluchači nevnímali jako starou. Jde o pocit, jaký z ní konzument má. Například Apple je vlastně stará značka, ale má určitou dynamiku vývoje a dokáže klientům nabízet něco, s čím souzní a vnímají to jako nové. Proto jsme loni přistoupili ke změnám, abychom udrželi dynamiku. Svět kolem nás se mění dost dramaticky a je potřeba reagovat, abychom se udrželi v kontaktu s lidmi. Jejich chutě a představy se neustále mění.

Kdo je typickým posluchačem Frekvence 1?

Je to aktivní zaměstnaný rodič, který je časově vytížený. Ideálně bychom mu měli tento nelehký život zpříjemňovat a pomoci dobrým tipem nebo radou. Třeba tím, jak dobře trávit čas o víkendu.

Daří se přitáhnout k rádiu mladší posluchače?

Jednou z výhod rádia je, že je to elektronické médium. A má nemateriální podobu. Technologie je platforma pro šíření, vlastní obsah zůstává a je modifikovatelný. Jestli se šíří přes vysílání, po internetu nebo je dostupný v mobilu, je jedno. Produkt je připravený a je moderní. Jde o to ho nastavit tak, aby byl pro danou cílovou skupinu atraktivní a šířil ho komfortním způsobem.

Pořad, který je od začátku vysílání Frekvence 1 se stanicí spojován, je Dámský klub. Uvažujete o změnách v tomto pořadu?

O změnách uvažuju pořád. Přestat uvažovat znamená ustrnout. Je otázka, do jaké míry v programu něco měnit, když vám funguje, a do jaké míry ho ponechat. Protože vítězný tým se nemění, na druhou stranu se může unavit a přestat být vítězný. Stále ale musíme sledovat trend a držet růstovou trajektorii.

Je obtížné hledat na českém trhu moderátorské talenty?

Obecně platí, že čím menší trh, tím větší problém takové lidi sehnat. Gausova křivka platí všude, ale u nás vybíráme z deseti milionů, v Polsku vybírají ze 60 milionů a v Americe z více než 300 milionů. Talenty jsou v každé populaci zastoupeny stejně, ale u nás je populace malá.

A máte nějaké talenty už vyhlédnuté?

Pořád se rozhlížíme. Máme v hledáčku nějaké tipy, ale nebudu prozrazovat, o koho jde. Platí, že neustále sledujeme a neustále vyvíjíme a pak si řekneme, zda by to mohlo mít smysl. Třeba Michal Kavalčík alias Ruda z Ostravy je příkladem takového hledání.

Blíží se začátek podzimní sezóny, budete chtít útočit na pozici jedničky trhu?

Už na ni útočíme. Parametrem, který pro mě ukazuje výkon média, je share. Reach pro mě není tolik důležitý. Znamená, že si rádio naladím na pět vteřin, ale pak odejdu. Ale když si rádio naladím a zůstanu, což je tedy share, tak to vykazuje skutečnou hodnotu a sílu. Frekvence 1 je v podílu na trhu druhá nejsilnější. Od akcionářů máme jasné cíle a ty jsou v podílu na trhu. Je to důležité pro náš byznys. Zároveň pro plánování kampaní je důležitý celý týden, především pondělí až pátek. V pondělí až pátek jsme od 8 do 15:00 jedničkou na trhu. Když se nám to přehoupne do celkového denního výsledku, budeme rádi. Ambice jsou velké. A myslím, že nám chybí málo.

Miroslav Škoda, ředitel, Frekvence 1

Ředitelem Frekvence 1 je od roku 2007. Na Frekvenci 1 začínal v roce 1996. Pracoval jako reportér a moderátor. Od roku 1999 do 2002 působil jako šéfredaktor zpravodajství Frekvence 1 a Evropy 2, od roku 2002 působil na pozici šéfdramaturga Frekvence 1.

Odhad podílu (%) TOP celoplošných stanic, 1. pololetí 2015

stanice odhad podílu (%)
Rádio Impuls 12,4
Frekvence 1 11,7
ČRo Radiožurnál 9,2
Evropa 2 8,3
ČRo Dvojka (Praha) 6,1
ČRo Vltava 0,5

Poslechovost včera  (tis.) TOP celoplošných stanic, 1. pololetí 2015

stanice odhad (tis.)
Rádio Impuls 1 006
Evropa 2 910
Frekvence 1 882
ČRo Radiožurnál 862
ČRo Dvojka (Praha) 428
ČRo Vltava 64

Křivka denní poslechovosti TOP celoplošných stanic, 1. pololetí 2015

Vyvoj poslechovostiZdroj dat: Radio projekt, 1Q+2Q/2015, SKMO, Median, Stem/Mark