Facebook testuje na mobilech nákupní sekci

pátek, 16. října 2015, 12:00 Internet & Mobil MediaGuru

Obchodníci dostanou speciální prostor, interaktivní reklamy se navíc mají rychleji načítat.

Největší sociální síť Facebook se snaží docílit, aby ji zadavatelé brali jako plnohodnotnou součást budování značky. Zároveň v tomto úsilí neztrácí ze zřetele rostoucí důležitost mobilních zařízení. Proto začala s testováním novinek, které mají uživatelům zpříjemnit nakupování na chytrých telefonech. Do mobilní aplikace vývojáři přidali záložku s lakonickým názvem Shopping. Ještě o něco výstižnější název by zřejmě byl tržiště či nákupní středisko, protože právě virtuální korzování a prohlížení si zboží má být hlavní předností nové sekce. Výběr pro náhledy produktů lze upravit nejen podle konkrétního prodejce, ale také nechat na algoritmu Facebooku, jaké zboží bude nabízet uživatelům "na míru". Má přitom zohledňovat stránky, které lidé označili jako své oblíbené, typ favorizovaných příspěvků či reklamy, které na ně "zabíraly" nejlépe. Podle Matta Idemy, viceprezidenta firmy pro marketingovou monetizaci, si ale značky nebudou moci zaplatit propagaci přímo v této nákupní sekci. Ta už sama o sobě poslouží jako další propagační kanál. Má být současně místem, kam se lidé naučí "chodit" nakupovat.

Testovací režim v současnosti zahrnuje menší obchody, které už své facebookové stránky pojaly jako elektronický obchod. Nyní dokonce mohou katalog zboží nahrát do nové nákupní zóny přímo a nepoužívat ke správě vlastního nákupního rozhraní prostředníky typu Shopify. Facebook chce prodejce motivovat také tím, že si nebude strhávat žádný podíl z nákupu uskutečněného prostřednictvím nové sekce. Ještě lákavější nabídkou by ale pro ně měl být i vylepšený formát mobilní reklamy, který svým principem připomíná "nákupní videa" na YouTube.

Vývojáři Facebooku zapracovali na interaktivní mobilní reklamě. Kliknou-li uživatelé na jednu z nich, doslova se před nimi rozvine katalog, který představí zboží podobnému tomu v reklamě – a tedy takové, které by mohlo zákazníka zajímat také. Samozřejmostí jsou náhledy i cenovky zboží, včetně možnosti nechat si zobrazit dodatečné informace o dostupných barvách a velikostech. Nechybí ani odkaz na facebookovou stránku prodejce či jeho internetový obchod.

Možná ještě zásadnějším vylepším má být rychlejší načítání. Katalog se má zobrazovat až desetkrát rychleji než běžný obsah webu při prohlížení přes mobil. Matt Idema současně přiznává, že právě v oblasti načítání stránek měl Facebook problémy. "Zážitek z nakupování přes mobil není zrovna skvělý, čas od času Facebook postihnou prodlevy. Jsou tím horší, čím více funkcí a položek si mohou zákazníci prohlédnout. Obchodníci pak jen obtížně oslovují zákazníky. Dobře víme, že stále více lidí si spouští Facebook, aby objevili nové produkty,"  tvrdí Idema pro server AdAge.

Mobilní platforma se stává pro Facebook příliš důležitá na to, aby firma dopustila její znehodnocení v očích uživatelů kvůli základním technologickým aspektům jejího fungování. Příjmy z mobilní reklamy tvoří dokonce 76 procent veškerých jejích inzertních tržeb.

-jav-