Virtuální a rozšířená realita očekává enormní růst

pátek, 08. července 2016, 12:35 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

Virtuální a rozšířená realita je na vzestupu, marketérům přinese nové možnosti komunikace.

Virtuální a rozšířená realita je na vzestupu a v následujících letech očekává enormní růst. Čím dál vyšší penetrace VR brýlí přinese zajímavé možnosti i pro marketingovou komunikaci se zákazníky.

Zatímco trh s virtuální realitou (VR) je nyní značně exponovaný a v blízkých letech se čeká jeho rapidní vývoj, z dlouhodobého hlediska by měl být větším a výnosnějším spíše trh s rozšířenou realitou (AR – augmented reality), především díky širokým možnostem jejího využití. Ve svých předpovědích to zmiňuje například společnost International Data Corporation (IDG). Rozšířená realita však není prozatím tolik dostupná, i kvůli vyšší ceně a technické náročnosti.

Podobné očekávání ohledně vývoje VR a AR trhu má i společnost Statista. Za rok 2015 ocenila trh s virtuální realitou na 1,37 miliardy amerických dolarů, trh s rozšířenou realitou odhadla takřka na dvojnásobek – 2,35 miliardy USD. Do roku 2022 se pak u VR očekává  hodnota 33,9 miliard dolarů a u AR 117,40 miliard dolarů. Počet aktivních uživatelů VR a AR se rozroste do roku 2018 celosvětově až na 175 milionů. Množství headsetů pro virtuální realitu, které se prodají do roku 2020, dosáhne podle společnosti Forrester research přibližně 52 milionů.

VirtualniRealita_Ocekavani

Mezi hlavní hráče patří Oculus Rift, HTC Vive nebo Samsung Gear. Do rozšířené reality značně investuje s brýlemi HoloLens zase Microsoft, který nedávno oznámil, že místo speciálního softwaru, nezbytného k jejich fungování, plánuje upravit Windows 10.

„Virtuální a rozšířená realita nejsou pouze hry a zábava, byť tvoří výraznou část. Segment dále zahrnuje celou řadu firem podílejících se na rozvoji VR a AR, a to jak z oblasti hardware, tak software. Je jen otázkou času než budeme virtuální a rozšířenou realitu považovat v našem životě za zcela běžnou,“ uvádí Marek Somol, manažer projektu cenově dostupných VR brýlí View-Master, které budou na český a slovenský trh uvedeny letos v srpnu.

Právě dostatečná penetrace headsetů je podle společnosti Euromonitor jednou z podmínek úspěchu virtuální reality na trhu. Kromě herního průmyslu, zdravotnictví a technických odvětvích si své místo začíná nacházet v módě a retailu, kde dokáže navýšit engagement i konverze zákazníka.

Již před dvěma lety zprostředkovala módní značka Topshop vybraným zákaznicím přehlídku podzimní a zimní kolekce přes virtuální realitu, loni začal podobným způsobem své přehlídky promítat ve vybraných prodejnách Tommy Hilfiger. „Pomocí virtuální reality jsme schopni přenést něco z našich módních přehlídek do malooobchodního prostředí,“ popisuje designér Tommy Hilfiger s tím, že diváci mohou sledovat nejen samotnou show, ale i její zákulisí a pohyb jednotlivých módních kousků, které si lze v obchodě rovnou zkusit a zakoupit. „Je to podmanivé a zajímavé povznesení tradičního nákupního zážitku,“ dodává.

Na ozvláštnění zážitku vsadila s virtuální realitou i losangelská filharmonie, která se vydala na virtuální turné VAN Beethoven.

-stk-