Značky čím dál víc počítají s virtuální realitou

pátek, 22. července 2016, 10:00 Internet & Mobil, Marketing MediaGuru

Virtuální realita se dostává do marketingu. Slibuje emoce i lepší zapamatovatelnost sdělení.

Virtuální realitě se předpovídají světlé zítřky. V následujících letech ji očekává enormní růst a s postupnou penetrací VR technologie se s nejvyšší pravděpodobností stane mainstreamovou záležitostí. Už nyní s ní experimentují některé z velkých světových značek, například Coca-Cola, McDonald’s, Volvo nebo The North Face. Počet firem, které s virtuální realitou ve své strategii počítají, se od loňského roku zvýšilo o 375 %. Sází přitom na schopnost vytvářet imerzivní zážitek, emoce i lepší zapamatovatelnost sdělení.

Jak jsme již psali, hodnota trhu virtuální reality by měla do roku 2020 dosáhnout 33,9 miliard dolarů. S postupným vylepšováním technologií a nárůstem konkurence se bude snižovat i cena headsetů. Podle odhadu společnosti Gartner se jich letos prodá 1,4 milionu, za čtyři roky by to mělo být už 40 milionů. K přiblížení zážitku virtuální reality dnes však může dobře posloužit i chytrý telefon a Google CardBoard.

Virtuální realita se pomalu dostává i do hledáčku marketérů. Láká je svou schopností  diváka „totálně pohltit“, oprostit ho od vnějších vlivů a nenechat ho ničím jiným vyrušovat. Navíc dokáže zprostředkovat velmi silné emoce a její sdělení jsou lépe zapamatovatelné. Nemluvě o pozitivním vlivu na značku. Až 71 % spotřebitelů vnímá značky využívající virtuální realitu jako moderní a myslící pokrokově. Více než polovina z nich (53 %) by navíc při nákupu tyto značky upřednostnila, vyplývá to ze studie společnosti Greenlight VR.

Jak ale marketingoví odborníci upozorňují, není dobré se do virtuální reality pouštět po hlavě. Klíčové je na ni jít s promyšlenou strategií, která bude v souladu s celkovou strategií značky.

S virtuální realitou si v poslední době pohrál například deník New York Times, který přes ni zprostředkoval několikaminutový film o dětských uprchlících. Za svůj počin byl také oceněn na letošním festivalu Cannes Lions.

Fotografický sportovní magazín Sports Illustrated využil virtuální reality pro uvedení svého tradičního plavkového vydání.

Automobilka Volvo zprostředkovala přes virtuální realitu zájemcům na americkém trhu testovací jízdu.

Coca-Cola si pohrála se svými obaly, které jde snadno přeměnit na VR brýle.

Podobně tak učinil i McDonald's s obalem na Happy Meal.

Značka The North Face nabídla v Japonsku svým zákazníkům zážitek s virtuální realitou, který následně přešel do reality skutečné.

Se vstupem virtuální reality do marketingové komunikace se také pojí měření její úspěšnosti. Elizabeth Spiers, analytička ze společnosti The Insurrection, se například zaměřuje na pohyb uživatelů ve virtuálním prostoru, včetně jejich tepové frekvence, a jejich následné zkušenosti. I to je možnost pro stanovení kritérií a jejich zakomponování do komplexního měření zákaznického zkušenosti.

-stk-