E-commerce sází na sociální sítě a věrnostní programy

středa, 24. srpna 2016, 00:05 Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Příležitost vidí český e-commerce v nových komunikačních kanálech a věrnostních programech.

Na českém trhu má e-commerce stále prostor k růstu a expanzi, a to i přesto, že zde operuje více než 35 tisíc subjektů. Vyplývá to z výzkumu asociace ADMEZ a společností Zásilkovna a DPD, jenž dotazoval přes 400 českých e-shopů.

Podle výzkumu roční obrat 92 % e-shopů nepřesahuje částku 50 milionů korun. Tuto hranici překročilo jen 7,4 % dotázaných. „Český e-commerce je složen spíše z řady menších subjektů než z několika obřích e-shopů, které ovládají trh. Konkurenceschopnost nově vzniklých subjektů je tak velmi dobrá. Na rozdíl od západoevropských zemí (Francie, Anglie, Německo), kde je saturace trhu obrovská, je zde stále velký prostor pro růst a expanzi,’’ říká Simona Kijonková, zakladatelka logistické společnosti Zásilkovna.cz.

Do budoucnosti hledí e-shopy většinou optimisticky. Téměř polovina z nich (44,3 %) plánuje vstup na zahraniční trhy, nejčastěji na Slovensko, ale také do Bulharska, Rumunska či na Ukrajinu.

zahranici

Příležitost k růstu vidí české e-shopy zejména v nových komunikačních kanálech (30 %), optimalizaci těch stávajících a spouštění nových produktových segmentů. Důležité místo v jejich strategii mají věrnostní programy.

rust

Přibližně polovina z dotázaných věrnostní program buď již má, nebo se jej chystá zavést. Většinou jde o různé formy slev či zvýhodnění, které udělají z nárazového zákazníka stálého. Dá se tedy předpokládat, že věrnostní programy budou čím dál obvyklejší součástí e-commerce, s čímž souvisí i preference užitých komunikačních kanálů směrem k zákazníkům. Stále více komunikují e-shopy přes sociální média, které vnímají jako nejlepší příležitost k oslovení potenciálního zákazníka.

vernost

Až 41 % e-shopů neuvažuje o otevření kamenné pobočky. Polovina hráčů už kamennou pobočku má, ale nehodlá otevírat další. A jen 8,2 % plánuje kamenný obchod otevřít. Ohledně dopravy jsou na české e-commerce scéně nejoblíbenější outsourcovaná místa zavedených přepravních společností (60 %), dalších 10 % má tento způsob v plánu a pouze 20 % tento krok nechystá. Výrazně se v poslední době zlepšila i rychlost přepravy zboží, která výrazně ovlivňuje zákaznickou spokojenost – až 60 % e-shopů doručuje zboží do druhého dne, 20 % do 48 hodin a 20 % e-shopů zvládá doručení ještě v den přijetí objednávky. Co se týče nabízeného sortimentu, nejčastějším zbožím je dětské zboží (23 %) a dům, byt, zahrada (21,3 %).

-stk-