Chatovací boti v Messengeru přijímají platby

čtvrtek, 15. září 2016, 12:15 Internet & Mobil MediaGuru

Facebook průběžně vylepšuje konverzační roboty. Mají ještě více usnadnit nakupování.

Konverzační roboti Facebooku, respektive jeho chatovací aplikace Messenger, mají potenciál ulehčit komunikaci mezi firmami a zákazníky. Ač roboti dokáží kromě odpovídání na relevantní (ale i irelevantní) otázky vyhovět mnoha různým přáním od zjištění předpovědi počasí po navigaci, s přijímáním plateb začínají až nyní. Firma oznámila, že provozovatelé chatbotů ve Spojených státech mohou žádat o účast v testovací betaverzi. Dosud tuto funkci suplovali tím, že uživatele kvůli platbě přesměrovávali na jinou webovou stránku. Nyní tedy bude moci aplikace k zaplacení nákupu využít údaje o platební kartě uložené v nastavení toho kterého profilu. Ani absence řečené funkce však nebránila v prudkém rozmachu botů. Zatímco v červenci jejich počet dosahoval kolem jedenácti tisíc, v současnosti je to třikrát tolik.

Tento růst se přitom v nejbližší době vůbec zastavit nemusí, tím spíše, že Facebook kromě platebních funkcí chatbotů vylepšil i jejich propagaci. Konverzační roboti se tak sami o sobě mohou stát výrazným prvkem sponzorovaných příspěvků, zadavatelé nyní dostávají možnost na ně přímo odkázat v reklamním příspěvku. Po rozkliknutí se rovnou otevře dialogové okno s  předpřipravenou zprávou.

FB_bot

Dalšímu rozšíření trendu komunikace s umělou inteligencí by mohla napomoci také funkce sdílení pozvánek ke konverzaci s robotem mezi přáteli. Povídací algoritmy navíc mají být uživatelům blíže i díky tomu, že o sobě na úvod rozhovoru poskytnou více informací. Každou konverzaci tak zahájí uvítací obrazovka s údaji o robotovi a kategorii stránek, pod kterou spadá. Uživatel tím získá lepší představu o tom, co může od takového dialogu očekávat. Mezi neméně důležité informace ale patří také ta o rychlosti odpovědí daného algoritmu (robota). Právě pomalá odezva přitom patřila mezi největší technické obtíže, kterým konverzační automaty po jarním spuštění svého provozu čelily, jak informoval server The VergeV průměru jim reakce trvala zhruba hodinu.

Samotná firma si byla tohoto neduhu vědoma a vše by již mělo fungovat výrazně lépe. Šéf vývoje aplikace Messenger David Marcus současně přiznává, že očekávání spojená s nástupem prvních chatbotů byla neúměrně vysoká. "Funkce a technologické možnosti robotů zkrátka nebyly zpočátku na takové úrovni, aby dokázaly nahradit tradiční uživatelská rozhraní," uvedl podle serveru TechCrunch Marcus.

Situaci podle něj dále zhoršoval nedostatek času, který měli vývojáři k dispozici pro prvotní seznámení se s parametry konverzačních robotů. Podrobnosti o jejich fungování dostali pouhých pár týdnů před oficiálním zavedením této novinky. K naprogramování vysoce kvalitního chatbota to podle Marcuse "nejspíš nestačí", jak uvedl na dotaz zmíněného webu. Funkce, jako právě ty platební, jež mohla část uživatelů považovat za základní výbavu chatovacích robotů, tak začíná Messenger implementovat s pětiměsíčním zpožděním. Rozmach chatovacích robotů v internetovém nakupování teprve může začít.

-jav-