Facebook zpřístupnil verzi určenou korporátu

čtvrtek, 13. října 2016, 09:50 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť se chce stát hlavním nástrojem komunikace uvnitř firem.

Facebook by se mohl zbavit nálepky zabijáka produktivity. Firma právě ukončila testovací režim své služby Workplace (dříve Facebook at Work), která uzpůsobuje fungování nejpopulárnější sociální sítě světa potřebám korporátního prostředí. Po necelých dvou letech testování ve spolupráci s tisícovkou firem, mezi nimiž nechybí ani velké společnosti jako Starbucks nebo Deloitte, tak nyní Facebook otevírá toto rozhraní všem zájemcům z prostředí byznysu. „Můžete chatovat s kolegou na druhém konci světa, pořádat virtuální brainstorming nebo v živém videopřenosu sledovat prezentaci šéfa společnosti,“ uvádí Facebook na svém blogu.

Z toho důvodu, aby se mohl pracovník účastnit firemní komunikace skutečně kdekoliv a kdykoliv, je součástí Workplace i mobilní chatovací aplikace. Principy fungování sociální sítě zůstávají zachovány, ostatně všechny výše popsané úkony by zvládla i standardní verze Facebooku. Přínosem jeho korporátní variace je tak zejména odstínění potenciálně rušivých prvků, jako jsou vtipná videa s kočičkami či nekonečné fotky jídel a sebe sama. Zároveň se s ní nikdo nemusí učit příliš dlouho zacházet, protože uživatelům Facebooku přijdou funkce a jejich ovládání dostatečně známé, jak pro server Business Insider uvedl zakladatel startupu CosaVostra Matthieu Stefani.

Uživatelské profily ve Facebook Workplace jsou však od těch soukromých odděleny, byť se od sebe nacházejí na dosah jednoho kliknutí – k přihlášení do obou lze zvolit shodný login a heslo. Lidé, se kterými uživatelé Workplace přijdou virtuálně do styku, jsou ale výhradně jen ostatní pracovníci konkrétní firmy, s možnou výjimkou v podobě skupin, umožňující vzájemnou komunikaci dvou korporací. Veškerá interakce, jež v rámci Workplace proběhne, má zůstat uzamčena jen na firemním profilu uživatelů. Navíc je monitorována v rámci vnitrofiremních statistik, ze kterých mimo jiné vyplyne, jak intenzivně se pracovníci do komunikace zapojují a kdo v ní má hlavní slovo.

FB_workplace_1

To, že se má Facebook stát skutečně produktivním nástrojem a ne záminkou k prokrastinaci, může napovědět i decentnější design. Na rozdíl od „osobní“ verze Facebooku jeho korporátní varianta využívá místo modré převážně šedou a bílou barvu. „Čistý“ vizuální dojem ještě posiluje skutečnost, že služba funguje bez reklamy. To ale neznamená, že by se Workplace neměl stát zdrojem dalších příjmů Facebooku. Za používání služby si po tříměsíční bezplatné zkoušce nechá platit v závislosti na počtu přihlášených zaměstnanců – za každého z první tisícovky těchto uživatelů zaplatí firmy tři dolary, poplatek pak o dolar klesne, překročí-li počet přihlášených tisícovku, respektive deset tisíc.

Facebook tak současně může firmy uklidňovat, že absence reklamy neznamená jen nutnost za službu platit, ale také příslib, že Facebok nebude kvůli inzerci, respektive jejímu zacílení, shromažďovat potenciálně citlivá data. Rozptýlení jiných možných obav, pro změnu na straně samotných pracovníků, nemusí být o nic lehčí. Jak uvedl web Gizmodoslužba, která slibuje intenzivní propojení zaměstnanců s firmou nehledě na čas a prostor, ještě více problematizuje nalezení rovnováhy mezi soukromým a pracovním životem. Samotný Facebook nicméně ujišťuje, že i na tento aspekt bere zřetel. Ačkoliv lze notifikace povypínat, to, zda se stane využívání „firemního Facebooku“ přínosnou či stresující zkušeností, nakonec bude nejvíce záležet na samotných firmách.

-jav-