Michal Půr: Info.cz jde proti proudu online zpravodajství

úterý, 01. listopadu 2016, 09:15 Internet & Mobil Martina Vojtěchovská

Web Info.cz zahájí 17. listopadu, přichází podle šéfa Michala Půra s netypickým konceptem.

Nový zpravodajský web Info.cz, který společnost Czech News Center spustí 17. listopadu 2016, chce podle prvních informací stavět na výběru nejpodstatnějších informací. Co je vaším cílem?

Vycházíme z toho, že zpráv na internetu je dnes příliš, většina z nich je nepodstatných a lidi nemají šanci všechno učíst. Náš koncept jsme naopak postavili na tom, že chceme vybírat 30-50 nejpodstatnějších zpráv denně. Podstatné je pro nás i zahraničí, chceme působit edukativně a informace rozpracovávat víc, než je v Česku zvykem.

Primárně z jakých oblastí chcete zpravodajství nabízet?

K těm hlavním patří politika, byznys, Česko a zahraničí.

Míříte výhradně na skupinu názorových lídrů?

Web Info.cz je určený pro lidi, kteří se chtějí dozvědět co nejvíce. To přirozeně obnáší i skupinu lidí, kteří mají vliv a rozhodují. Info.cz má ale také vzdělávat a je otevřen pro všechny zvídavé čtenáře.

To klade nárok na redakci. Budujete vlastní, nebo využijete zázemí Czech News Center?

Stavíme vlastní redakci, v Česku budeme mít 15 lidí, počítáme i se zahraničními spolupracovníky. Pro náš koncept jsou velmi důležití. Máme domluveno deset zahraničních korespondentů, kteří v zahraničí žijí.

Kdo tedy patří do redakce Info.cz?

Mým zástupcem je Zdeněk Fučík, který přichází z týdeníku Euro, kde byl zástupcem šéfredaktora. Podstatná je role editorů – v Česku se málo myslí na to, že editoři jsou důležitější než redaktoři. Šli jsme po určitých typech novinářů, nechtěli jsme stavět hvězdnou redakci. Při vší úctě jsme nechtěli hvězdy z 90. let, ale lidi, kteří tvrdě pracují a mají zahraniční zkušenosti. Je mezi nimi Radka Zítková z ČT, Lukáš Pospíšil z ČT nebo Lucie Bednárová, šéfredaktorka webu EurActiv. V redakci jsou i Markéta Žižková (Euro), Kristína Paulenková (iDnes.cz) a další ještě redakci doplní. Nově jsme se domluvili i s Pavlem Štruncem, který přichází z Primy a bude mít na starost videa. Zastane také post parlamentního zpravodaje.

Třicet až padesát zpráv denně je násobně méně, než kolik nabízejí největší české zpravodajské servery. Pro to, aby web dosahoval vyšší návštěvnosti, musí obvykle nabízet hodně obsahu. Jak se tedy optimálně vyrovnat s tím nezahlcovat čtenáře množstvím zpráv a zároveň zajistit jeho silnou návštěvnost?

Je pravda, že web se musí měnit. Náš koncept jde ale proti proudu v řadě věcí. Základní filozofií je, že pořadí zpráv na home page neurčují kliky, ale důležitost zprávy. Vybírají je naši editoři. Za druhé, web se mění během dne a my chceme zachytit to nejdůležitější za 24 hodin. Speciálně lidé v rozhodujících pozicích dnes ale nemají přes den čas sledovat, co se děje, proto chceme, aby večer u nás našli to nejpodstatnější. Tady chceme částečně zapůsobit i jako televizní noviny v tom smyslu, že web večer totálně proměníme a uděláme z něj souhrn dne – proházíme a nabídneme top zprávy.

Jak to prakticky uděláte v případě důležité informace, která bude rezonovat celým dnem?

Když to bude top news, tak ji necháme po celý den, ale takových věcí není tolik. Pravděpodobně většina zpráv během dne odroluje dolů, ale večer ty nejpodstatnější vrátíme nahoru. Večer nabídneme souhrn zpráv seřazených podle jejich důležitosti.

To bude kolem 19:30, který je chápán jako pomyslný čas pro večerní televizní noviny? Kolem osmé hodiny večerní. Zatím jsme na žádném českém webu takový souhrn neviděli a myslíme si, že to další weby začnou kopírovat.

Michal Půr v rozhovoru s novináři. Foto: Czech News Center
Michal Půr v rozhovoru s novináři. Foto: Czech News Center

Součástí Czech News Center jsou i další weby – mezi nimi relativně nově i zpravodajský E15.cz. Budete vzájemně propojeni?

Prolinkovávat budeme jednotlivé zprávy. Synergie se v rámci Czech News Center nabízejí a s E15, Bleskem, Reflexem i Sportem je chceme hodně využívat. Spolupracovat budeme například s Bohumilem Pečinkou. Pro nás jsou to informace navíc. Není to ale tak, že bychom článek kompletně překlopili, budeme s ním pracovat dál. Je možné, že některé události se budou překrývat, ale v zásadě by k tomu nemělo docházet. Především náš jazyk a ztvárnění bude odlišné od ostatních médií v rámci CNC.

Jak intenzivně využijete video?

Od začátku přineseme videa, ale vlastních jich na začátku bude méně. Více se do videa pustíme, až nastoupí Pavel Štrunc. Videa jsou náročná a je vidět, že když se to nedělá poctivě, tak to nevypadá dobře. Podle mého názoru je lichá představa přijít někam s iPhonem a vydávat to za profesionální video. Nechceme dělat video pro video. Chceme, aby vypadala jinak a je naším cílem videoprodukci posunout.

Na internetu i vlivem majetkových změn v českých médiích přibývají nové zpravodajské servery, prostor je i s přihlédnutím k těm dlouhodobě zavedeným celkem zahuštěný. Zvláště nově vzniklé projekty bojují o pozornost podobného typu lidí, která je však omezená. Nemáte z toho obavy?

Nemáme, je to logický krok. Je vidět, že obsahová kvalita schází. Informace jsou příliš kusé a stávající podoba zpravodajství není dostatečná. Inspirovali jsme se zahraničními weby Politico, Vice News a Hufington Post, které všechny staví na kvalitních informacích. Vliv je taky důležitý. Nechceme stavět něco pro uzavřenou společnost tisícovky lidí.

Jaké chcete dosáhnout návštěvnosti? Cílem je dosáhnout do roka od spuštění jednoho milionu reálných uživatelů měsíčně. Nestavíme malý web. Není to web jen pro úzkou skupinu čtenářů. Naopak, edukaci považujeme za důležitou a myslíme si, že náš cíl ohledně návštěvnosti je reálný. Pomůže nám i propojení s ostatními weby, v tom je velká síla. Jde o to najít správnou formu propojení a synergie v rámci ostatních webů Czech News Center dobře využít.

Milion uživatelů měsíčně by znamenalo patřit k největším pěti zpravodajským serverům. Chcete soutěžit i s iDnes.cz?

Ano, i když víme, že jejich návštěvnost je velmi vysoká. Ale chceme promluvit do prvních příček a výhledově se zařadit do top tří nejnavštěvovanějších.

Je nějaký konkrétní web, který je vaším primárním cílem?

Třeba ano, ale nebudeme o něm mluvit. V Česku je hodně cílů, málokterá země má takto zahuštěný trh internetového zpravodajství. Státy, které jsou srovnatelně velké jako my, například Belgie nebo Rakousko, nejsou takto dobře zpravodajsky pokryté.

V Česku je na internetu asi 7 milionu Čechů, což je velká část aktivní populace. Potenciál získávat nové uživatele moc není. Počítáte s tím, že budete muset přebírat uživatele konkurenci?

Uvědomujeme si to a budeme chtít vzít ostatním zpravodajským serverům. Nemyslíme si, že je tady ještě prostor, abychom přilákali lidi, kteří nejsou políbeni internetovým zpravodajstvím. Je to vidět na křivkách návštěvnosti zpravodajských portálů, které stagnují.

Michal Půr v rozhovoru s novináři, foto: Czech News Center
Michal Půr v rozhovoru s novináři, foto: Czech News Center

Nakolik lidi stojí o kvalitní zprávy?

Díváme se na to obráceně. Jak říkal Steve Jobs, my musíme lidem říkat, co mají chtít. Mnoho projektů dnes vzniká tak, že se řídí obchodní poptávkou. To není zcela správně. Nejprve je třeba mít kvalitní produkt, pak se podaří i obchod.

Znamená to, že ekonomická výtěžnost není pro vás hlavním cílem?

Nestavěli bychom web, který by si na sebe nevydělal. Není to asi věc, na které bychom zásadně zbohatli, ale prodělávat nemůže.

Financován bude především z reklamy, nebo počítáte i s placeným obsahem?

Nativní reklama je nezbytnou součástí inzerce a reklamy, formátů je hodně. Nemůžeme dnes žít jen z display reklamy. Nebudeme dělat placený obsah, je to špatná cesta. Pokud jde o masovější weby, tak uzavřený obsah není perspektivní.

Jak jste spokojen s přípravami na spuštění webu?

Pracoval jsem dlouho v ČTK, potom v Euru, žil několik let v Bruselu a toto je pro mě snová práce. Času není nikdy nazbyt, web je graficky velmi čistý a přehledný. Sázíme na animované prvky, infografiky, najali jsme mladé grafiky, kteří patří do redakčního týmu. Na starost mají obsahovou grafiku, což tady nikdo nedělá. Vizuální komunikace je velmi důležitá. Pokud není dobrá, tak je těžké přitáhnout lidi k obsahu.

Zdeněk Fučík, foto: Czech News Center
Zdeněk Fučík, foto: Czech News Center
Radka Zítková, foto: Czech News Center
Radka Zítková, foto: Czech News Center

 

Michal Půr, šéfredaktor Info.cz

Šéfredaktorem serveru Info.cz je od 1. listopadu 2016. Dosud zastával post ředitele divize Euro a šéfredaktora týdeníku Euro vydavatelství Mladá fronta (MF). V MF pracoval od listopadu 2013. Před příchodem do MF působil sedm let v České tiskové kanceláři, kde naposledy  řídil centrální redakci domácího i ekonomického zpravodajství ČTK. Předtím zde postupně zastával pozice vedoucího ekonomické redakce, vedoucího zahraniční redakce a zpravodaje v Bruselu. Od roku 2007 až do roku 2011 byl komentátorem pro slovenský ekonomický týdeník Trend.