Podíl online prodejů IKEA činí 2,5 %, ceny nezmění

čtvrtek, 10. listopadu 2016, 09:30 Internet & Mobil MediaGuru

IKEA od června přijala přes 3 tisíce online objednávek, cenovou politiku měnit nehodlá.

Společnost IKEA přijala dosud 3 785 online objednávek na služby, které v letošním roce v Česku spustila. „Jejich počet stále narůstá a v současné době jich evidujeme okolo stovky denně,“ popisuje první měsíce online nakupování Nina Maláková, manažerka e-commerce IKEA Česká republika, Maďarsko, Slovensko. Průměrná hodnota objednávky dosahuje výše 12 tisíc, což je sedminásobně více než na kamenné prodejně. Původním cílem bylo dosáhnout pětinásobku. Podíl online prodejů na celkovém obratu nyní činí 2,5 %, do konce roku chce IKEA dosáhnout 4 %. V příštím roce cílí na 5 %, do roku 2020 na 10%.

Cenovou politiku svých online služeb měnit prozatím nechce. „Náš obchodní model stále stojí na kamenném obchodním domě. Chceme, aby naši zákazníci do našich obchodů primárně přišli, vybrali si výrobky, koupili je a odvezli domů. Jedině tak můžeme udržet naše přijatelné ceny,“ dodala Maláková.

V červnu odstartovala služba „Klikni a vyzvedni“, která nabízí možnost objednat si produkty online a vyzvednout si je v obchodním domě, v září přibyla služba „Klikni a dovezeme“, která nabízí i dopravu domů. Cena služby „Klikni a vyzvedni“ je přitom 300 korun,  za „Klikni a dovezeme“ se podle výše objednávky zákazníci připlatí od 600 do 3000 korun.

„Službu ,Klikni a dovezeme' rádi využívají zejména zákazníci, kteří nebydlí v blízkosti obchodních domů, čemuž odpovídá i rozložení objednávek v rámci ČR,“ dodává Maláková s tím, že díky tomu expanduje společnost i mimo spádové oblasti obchodních domů, tj. do hodiny jízdy autem. Nyní tvoří zákazníci online mimo spádové oblasti 35 %. Nejčastěji si objednávají zařízení do ložnice, dále matrace, pohovky a nábytek do obývacích pokojů.

Spuštění služby online nakupování je lokálním řešením před uvedením globálního e-commerce na tuzemský trh. Marketingově je podporováno zatím jen na vlastních kanálech a prostřednictvím PR aktivit. „Čím více budeme mít tento nový prodejní kanál pod kontrolou, tím ho budeme i více marketingově podporovat,“ říká Marek Feltl, generální ředitel IKEA Česká republika, Maďarsko a Slovensko.

Zavedení globálního e-commerce je v České republice plánováno na období 2018–2019. Bude zachovávat současné online prostředí na internetových stránkách a dále jej vylepšovat. Již nyní je podoba globální e-commerce v pilotním režimu spuštěna na britském trhu. Globální  řešení staví především na příjemném a přehledném uživatelském zážitku, doplňovat ho bude inspirativní obsah. I s globální podobou e-shopu se však dá očekávat, že prioritou IKEA zůstanou kamenné prodejny.

Celkový obrat společnosti IKEA Česká republika za finanční rok 2016 přesáhl 9,3 miliardy Kč, což odpovídá meziročnímu růstu 9 %. Patří tak mezi nejrychleji rostoucí trhy v rámci celé skupiny, celkově je na 7. příčce. Čtyři české obchodní domy IKEA navštívilo více než 11,2 milionu návštěvníků, kteří v průměru utratili za jeden nákup 1 535 Kč. Průměrná útrata se meziročně zvýšila o 5 %. Do budoucna plánuje společnost ještě jeden obchodní dům v Praze. 

V marketingu IKEA upustila od komunikace slevových akcí na jednotlivé kategorie sortimentu. „Ve chvíli, kdy se snažíme udržovat nejlepší cenu na trhu, už nepotřebujeme komunikovat slevy. Místo toho chceme podpořit jednotlivé hodnoty, jako je krása našeho nábytku, jeho vitalita a chytrá řešení. Od slevových týdnů jsme se posunuli k příběhům našich výrobků, které dokážou pomoci vytvořit doma lepší život,“ popisuje Marek Feltl. „Je pro nás velmi důležité porozumět tomu, jak lidé doma žijí. Sledujeme trendy v bydlení, stále jsme v kontaktu s našimi zákazníky, ptáme se jich na jejich potřeby a navštěvujeme domácnosti po celém světě, abychom zjistili, o čem lidé sní,“ dodává.

V uplynulém roce se marketingová komunikace tematicky soustředila především na jídlo, stolování, vaření a všechno, co se točí kolem jídla. Tato témata podpořila například televizní kampaní či akcí sousedské večeře. Tržby v oblasti kuchyňských doplňků vzrostly o 20 %. IKEA také rozšířila sortiment o 3 000 nových výrobků a představila 11 nových limitovaných kolekcí, které vznikly v rámci spolupráce se světově proslulými designéry.

Výše marketingových investic v příštím roce se bude odvíjet od stanovených prodejních cílů. „Už nyní investujeme do marketingu nemalé prostředky. Naším cílem je především zvyšovat efektivitu našich kampaní,“ uzavírá Marek Feltl.

-stk-