Křižovatkou českého Facebooku je Kudy z nudy

pondělí, 20. února 2017, 07:30 Internet & Mobil MediaGuru

Josef Šlerka zmapoval sociální bubliny na Facebooku, poukázal na jejich rozmanitost i průniky.

Na českém Facebooku žije tolik rozmanitých stránek a komunit, že lze bez nadsázky říct, že Facebook už je rozmanitý jako život sám. Takový byl závěr příspěvku Josefa Šlerky ze společnosti Socialbakers pro sobotní konferenci New Media Inspiration (NMI), která se tradičně uskutečnila v prostředí pražské Filozofické fakulty.

Šlerka analyzoval přes 200 tisíc českých stránek na Facebooku a jejich vzájemné propojení pomocí lajků. Zjistil mimo jiné to, že pokud by se dala nějaká z nich označit jako křižovatka české facebookové komunity, šlo by o projekt Kudy z nudy, nabízející tipy na zajímavé výlety. Naopak shluk těch stránek, které s nadsázkou označil jako přináležící „pražské kavárně“, tvoří jen 12,5 procenta zkoumaného obsahu. Šlo by o skupiny propojující příznivce týdeníku Respekt, rádia Wave, studenty Univerzity Karlovy a Masarykovy univerzity či návštěvníky festivalu Colours of Ostrava. Podobný poměr „lajků“ vykázaly stránky, jež lze souhrnně onálepkovat jako life style – patří mezi ně Cuketka, A Cup of Style, Elle, Designblok či Dyzajnmarket. Mezi zbylých 75 procent populárního obsahu českého Facebooku pak patří i různorodé stránky věnované zemědělství, rybaření, koním, železnici nebo pivu – Facebook je tak zkrátka přístupný fanouškům prakticky všech myslitelných aktivit.

Z konferenčního vystoupení Jany Leitnerové z vládní iniciativy Hate Free ovšem vyplynulo, že k určitému překryvu tzv. sociálních bublin dochází. Na otázky, zda tento projekt nepřesvědčuje přesvědčené, totiž odpověděla, že 90 procent aktivit na facebookovém profilu Hate Free pochází od lidí, kteří jeho fanoušky nejsou, respektive si jej neoznačili tlačítkem To se mi líbí.

Facebook ovšem není jedinou sociální sítí, které se během konference dostalo pozornosti. Existují totiž státy, kde největší sociální síť světa zdaleka nedostála svému globálnímu postavení. Jde hlavně o Čínu a Rusko, přičemž sociálním médiím v druhé věnované zemi se věnoval Antonín Pavlíček z Vysoké školy ekonomické. Jasnou jedničku tam představuje VKontaktě (VK). Z funkčního i designového hlediska je služba prakticky totožná s Facebookem, přesto má svá specifika, která ji pomohla dosáhnout stávající pozice. „Klíčový je postoj VK k autorským právům. Není problém na této síti pirátsky streamovat například filmy a hudbu, což je něco, co by Facebooku neprošlo, ani kdyby to jeho tvůrce Mark Zuckerberg umožnit chtěl. Úspěchu VKontaktě také pomohlo, že služba vznikla ještě dříve, než Facebook přišel s vlastní ruskou jazykovou mutací,“ doplnil Pavlíček.

Pokud jde ale o srovnání chování fanoušků deseti populárních skupin, spolu s kolegou Alekseiem Leontevem žádné zásadní rozdíly nezjistil. Snad jen to, že na VK se lidé více přihlašují večer a o víkendu, zatímco na Facebook v průběhu celého dne. Neopomenul ale zmínit jeden důležitý fakt pro zadavatele – pokud by chtěli svou reklamou oslovit členy populárních skupin na této ruské sociální síti, museli by se domluvit přímo s jejich správci. Posléze už mohou počítat s podobnými vzorci chování uživatelů, jako v případě Facebooku.

-jav-

Titulní foto: Internet Info, ilustrační foto z konference NMI z roku 2015