SPIR: Online programatik se loni dotkl 6 mld. Kč

čtvrtek, 23. února 2017, 18:23 Internet & Mobil MediaGuru

Programatická reklama se stala standardním reklamním kanálem, zaznělo na setkání SPIR.

Objem programatické online display reklamy v loňském roce měl podle prvotních odhadů profesního sdružení SPIR dosáhnout 5,84 mld. Kč v reálných cenách. Jde zatím o předběžný údaj, SPIR chce na konci měsíce zveřejnit data za celý internetový trh 2016.

Podle předběžných dat je v reklamních obsahových sítích (Sklik, Adwords, Facebook) odhadován loňský objem na 5,31 mld. Kč. Objem RTB v roce 2016 odhaduje SPIR na 526 mil. Kč. Poměr open dealů a private dealů má být asi 70 % a 30 %. Trh programatické reklamy tak dynamicky roste, vzhledem ke změně metodiky ale SPIR meziroční růst neuvádí. Tématu programatické reklamy se věnovalo čtvrteční odpolední setkání, které uspořádalo právě profesní sdružení SPIR. Data za RTB jsou založena na odpovědích od agentur a inzerentů.

Podle Petra Bednáře, ředitele digitálních médií Vltava Labe Media, se programatická reklama v Česku posouvá na standardní úroveň. „Zpočátku byl programatik chápán jako zdroj nových peněz, přinášel nové inzerenty. Tato vlna trvala dva roky, poslední půlrok se programatický svět v Česku posouvá od RTB k nákupu, kde se dělá obchod. Sledujeme překlopení standardního inzertního byznysu do programatického světa,“ popsal Bednář. Cílem Vltava Labe Media je údajně využívat všech dostupných zdrojů reklamního prodeje a nesměřovat všechno do programatiku. Bednář zároveň upozornil na to, že představa RTB jako levného výprodeje už neplatí. „Ceny v programatickém nákupu jsou dvojí: prémiové a pak jsou nižší CPT kampaně. Přímý obchod se pohybuje někde mezi tím. Nejde o dva rozdílné světy s rozdílnými cenami,“ dodal.

Tomáš Řehák ze společnosti Programmatic připomněl, že dnešní technologie dokáže každou impresi vyhodnotit a obchoduje se tak každá jednotlivá imprese. „S každou impresí jde zároveň zlomek datové informace, která přináší zadavatelům další data o uživatelích,“ řekl. Propojení už existujících datových zdrojů přitom označil za velmi důležité. „Velká část objemů je plošná a manuálně exekuovaná. Tím, že se marketing začne dělat chytřeji, může přinést úspory v řádech milionů korun,“ dodal.

Využití programatické online reklamy je podle Ondřeje Kutiše z Adexpresu vhodné vždy, otázka ale je, v jaké míře. "Měla by vždy korespondovat s konkrétním zadáním kampaně," zdůraznil.

-mav-