Google: Bez dat dnes není kvalitní žurnalistiky

středa, 22. března 2017, 07:40 Internet & Mobil MediaGuru

Vedle grantů na podporu inovací v žurnalistice nabízí Google novinářům i cenná data.

Google se už několik let snaží podněcovat inovace v žurnalistice. Kromě svého fondu Digital News Initiative, v němž podporuje nový styl myšlení v oblasti digitální žurnalistiky, vyvíjí i vlastní nástroje a projekty, určené novinářům. „Naším cílem je ve spolupráci s novináři a vydavateli budovat média budoucnosti,“ popsal na úterním pražském setkání k dalšímu ročníku Digital News Initiative Millan Berzosa z Google News Lab, která se ve své činnosti soustředí na čtyři pilíře – důvěryhodnost a ověřování informací, datovou žurnalistiku, imersivní a inkluzivní storytelling.

„V éře post-pravdy je obtížné vyznat se v záplavě informací,“ říká Millan Berzosa s tím, že záruka důvěryhodnosti je proto potřebnější než kdy dřív. V tomto ohledu má novinářům pomoci například kanál YouTube Newswire, upozorňující na ověřená videa, která mají potenciál zaujmout zpravodajské redakce.

Google je rovněž součástí koalice First Draft, sdružující redakce, lidskoprávní organizace i projekty zabývající se manipulací fakty. Sdílením různých informačních zdrojů, případových studií a doporučení chce naučit rozpoznávat informace od dezinformací sdílených na sociálních sítích. Spolu s Facebookem stojí také za projektem CrossCheck, jehož cílem je ověřování informací v digitálním prostředí a vyvracení hoaxů a falešných zpráv.

V oblasti datové žurnalistiky nabízí Google každodenní přehled trendů ve vyhledávání. „Bez dat dnes není žurnalistika. Proto novinářům poskytujeme v reálném čase aktualizované Google Trends, které sledují to, co lidé po celém světě vyhledávají,“ přibližuje Millan Berzosa. Trendy mohou novinářům ukázat barometr kolektivního myšlení, což je zajímavé například v předvolebním klání. Google News Lab poskytla třeba pohled na vývoj loňských amerických prezidentských voleb. Novináři mohou rovněž využít možnosti srovnání atraktivity daného tématu v jednotlivých zemích či sledovat trendy v dlouhodobém horizontu, tedy od roku 2004.

V rámci programu Journalism 360° podporuje Google tzv. imersivní žurnalistiku, využívající  virtuální realitu. Jak taková žurnalistika může vypadat, ukázal mimo jiné deník The New York Times, který se ve spolupráci s Googlem, GE, Mini a studiem T Brand podíval na imigraci pohledem migrantů. Reportáž byla na loňském festivalu Cannes Lions vyhlášená nejlepším mobilním počinem roku.

Nakonec se Google News Lab zabývá i tzv. inkluzivní žurnalistikou, tedy podporou témat a hlasů, které v mainstreamových médiích nedostávají dostatek prostoru. Se svou iniciativou Reveal Labs se soustředí především na lokální a regionální investigativní žurnalistiku, která je v důsledku rozpočtových škrtů v redakcích dlouhodobě podhodnocena. V roce 2014 prošla díky této iniciativě školením datové analytiky redakce deníku The Post and Courier, vycházející v Charlestonu v Jižní Karolíně. Své nové poznatky využili redaktoři při přípravě sérii článků „Dokud nás smrt nerozdělí“ o domácím násilí, za niž získali Pulitzerovu cenu.

-stk-