Nejrozšířenější aplikací u Čechů je FB Messenger

středa, 12. dubna 2017, 12:45 Internet & Mobil, Výzkum MediaGuru

Facebook Messenger využívají Češi napříč generacemi, marketingové využití je zatím omezené.

Chytrý telefon dnes zdaleka neslouží jen pro telefonování. Většina majitelů ho využívá i jako budík, pro fotografování, brouzdání na internetu, čtení e-mailů, sledování online videí či různé aktivity, jež nabízejí nesčetné aplikace. Jednou z neoblíbenějších činností je chatování přes aplikace Facebook Messenger či WhatsApp, které patří k vůbec nejčastěji používaným aplikacím na českých smartphonech. Vyplývá to z výzkumu OMG Research.

Čeští spotřebitelé mají na svém smartphonu nejčastěji staženu jednu až pět aplikací (29 %). Šest až deset aplikací si stáhne 24 % z nich, 11 až 20 aplikací 20 %, více než 21 aplikací 15 % dotázaných. Jen 5 % uživatelů používá pouze aplikace ze základního nastavení.

Nejrozšířenější aplikací na českém chytrém telefonu je Facebook Messenger, který si stáhlo 64 % českých uživatelů. Neobejde se bez něj většina mladých do 24 let, ale dokonce i polovina lidí nad 45 let. Další oblíbenou aplikací je chatovací WhatsApp, kterou má průměrně 40 % lidí ve všech věkových skupinách.

omgresearch_aplikace
Zdroj: OMG Research

Reklamní formáty pro tyto aplikace zatím nejsou dostupné. „WhatsApp až do svého odkoupení Facebookem zastával politiku bez reklam, nyní však sdílí uživatelská data, která pomáhají Facebooku optimalizovat reklamu až třeba po nabízená přátelství. I přesto, že je aplikace stále proti bannerům, už hledá způsoby, jak uživatelům marketingová sdělení efektivně doručit,“ přibližuje Zdeňka Zlatušková z divize Fuse skupiny OMG. Ani Messenger zatím svůj reklamní potenciál plně nevyužívá. „Pro zadavatele zejména z řad e-shopů bude ale určitě zajímavý snad brzy dostupný formát, který uživateli umožní nákup zboží přímo v Messengeru, aniž by jej musel pro dokončení nákupu opustit. Zároveň Facebook zkoumá i možnosti zasílání přímých zpráv (což nyní pro firemní stránku bez předchozího kontaktu s uživatelem není možné), ale v této oblasti se prozatím taktéž drží spíše zpátky – hlavně ze strachu, aby uživatelé nebyli zahlceni,“ dodává Zlatušková.

Už nyní však existují možnosti, jak platformy v reklamní komunikaci využít. Například značka zubní pasty Colgate v Indii zorganizovala na WhatsAppu soutěž, kdy uživatele vybízela k zaslání jejich úsměvu na číslo vytištěné na obalech produktů. Hrát si lze také s kombinací reklamy v newsfeedu, která uživatele navede do Messengeru, kde už na něj bude čekat bot. „Toho skvěle využily například aerolinky KLM, s jejichž botem je možné zařídit si potvrzení letu anebo třeba boarding pass. Jen je důležité myslet na to, aby měl koncept pro uživatele přidanou hodnotu – programovat bota jen pro bota samotného je k ničemu,“ myslí si Zdeňka Zlatušková.

omg_aplikace_dleveku
Zdroj: OMG Research

U mladých lidí do 24 let boduje z aplikací dále Instagram (45 %) a Snapchat (25 %). Své uživatele si ale nacházejí i v jiných věkových skupinách. Zatímco u Instagramu jsou reklamní formáty celkem běžnou záležitostí, na Snapchatu, kde má být podle podzimních údajů agentury Nielsen Admosphere v Česku už půl milionu lidí, zadavatelé zatím činí první pokusy. „Ani na Snapchatu u nás ještě není dostupná inzerce, takže při přemýšlení nad kampaní musí zadavatel rovnou řešit, jakým způsobem se k lidem dostat a jak je přesvědčit, aby právě jejich značku začali sledovat na další platformě,“ říká Zlatušková s tím, že značkám doporučuje soustředit se na samotné profily influencerů, kteří už základnu vybudovanou mají, a využívat Snapchat pouze jako jeden z prvků celého mixu.

Zatímco výše zmíněné aplikaci se větší oblibě těší u žen, aplikace Twitter, kterou má staženou 8 % uživatelů, si svou základnu uživatelů buduje většinou u mužů.

Zdroj: OMG Research
Zdroj: OMG Research

-stk-

Pozn.: Provozovatelem serveru MediaGuru.cz je mediální agentura PHD, patřící do skupiny Omnicom Media Group.