Pasivní příjem v affiliate marketingu neexistuje
V současnosti se prosadí jen affiliate projekty s přidanou hodnotou a dlouhodobou vizí.
Představa, že pro příjmy z affiliate marketingu stačí jen budovat klony a překlepové domény, z českého trhu pomalu mizí. „V poslední době se nám daří přesvědčovat inzerenty, že tento typ partnerů je na ústupu. Novou cestou je dnes budování affiliate projektů s jasnou přidanou hodnotou s dlouhodobou vizí,“ vysvětlil Robert Studený, spoluzakladatel společnosti VIVnetworks.com, jež v Praze v úterý 4. dubna 2017 uspořádala 10. ročník Affiliate konference.
Přidanou hodnotou se přitom rozumí, že daný projekt pomáhá uživatelům usnadnit či vyřešit problém, ušetřit peníze či poskytuje jim zábavu a informace. Rovněž se může věnovat dobročinnosti nebo vzdělávání. K tomu lze přitom dospět například recenzováním, srovnáváním, strukturováním informací, poradenstvím, věrnostním odměňováním nebo blogováním. „Pro vystavění kvalitního affiliate projektu je potřeba si dané přidané hodnoty nejprve zanalyzovat. Začněte s analýzou klíčových slov, které většinou reflektují to, jak lidé web používají. Dále si stanovte metriky pro vyhodnocení, definujte si cílové skupiny či persony a odhadněte si návratnost implementace. Také si zjišťujte data ze všech možných zdrojů,“ poradil internetový podnikatel Petr Jurča.
Příkladem affiliate projektu s přidanou hodnotou může být třeba cestovatelský web Zaletsi.cz, který upozorňuje na levné letenky, nebo fashion katalog Lovely.sk, jenž na jednom místě sdružuje nabídku ze slovenských internetových obchodů s oblečením, obuví a doplňky. „Vyplatí se budovat projekt jako značku, něco, na co se dá dívat a nabízí vlastní obsah. Je to účinná zbraň proti konkurenci a přispívá to i lepším výsledkům v organickém vyhledávání,“ popsal Andrej Panák za Lovely.sk, který v současnosti spolupracuje s třicítkou bloggerek a plánuje vlastní videoobsah na YouTube.
„Rovněž by projekt měl být přínosem i pro inzerenta. Hodnota stávajícího, či nového zákazníka se v jeho očích liší. Díky dobrým vztahům se zadavateli získáte i lepší podmínky. My si dnes můžeme od 14 obchodů půjčovat věci na focení, spolupracujeme s nimi na eventech a můžeme v určitých případech i využít jejich obsah,“ dodal Andrej Panák.
U affiliate partnerů, tedy poskytovatelů reklamního prostoru, je dále nutné, aby dodržovali podmínky affiliate sítě, například neskrývali referrer či nepoužívali slevové kódy, které nejsou určeny pro affiliate marketing. „Pokud podmínky poruší, riskují vyloučení,“ zmínil Robert Studený, jehož společnost v rámci své československé affialiate sítě v loňském roce provedla přes milion transakcí v celkové hodnotě vyšší než 1,5 miliardy korun, což je o 36 % než v předchozím roce.
Celkový objem trhu online affiliate marketingu e-shopů v České republice a na Slovensku činil v roce 2016 dle odhadů 2 až 2,5 miliardy korun. Letos by měl atakovat hranici tří miliard. Růst je dán jednak postupným rozmachem e-commerce, jednak zvyšujícím se zájmem inzerentů i z jiných segmentů trhu, například z bankovnictví, sdílených služeb typu Airbnb či Uber, potravin, či dokonce recruitmentu. „Je důležité si uvědomit, že výsledky affiliate marketingu jsou vidět až v delším časovém horizontu. Nevidíte je ze dne na den, ale v rozmezí měsíců,“ zdůraznil Robert Studený s tím, že u inzerentů je častou chybou špatná kalkulace provizí, měnící se podmínky či absence XML feedu.
Jedním z nových inzerentů na trhu affiliate marketingu jsou například lékárny Dr. Max, u nichž se tržby z affiliate pohybují zatím pod 2 %, do konce letošního roku by se však měly posunout až k 5 až 7 %. Cílem je v této oblasti podle Jiřího Navrátila (na fotografii), výkonného ředitele společnosti pro e-commerce, dosáhnout 12% podílu. V oblasti e-farmacie si však musí affiliate partneři uvědomit, že reklama na farmaceutické výrobky je velmi přísně kontrolována. Pravidla se liší podle toho, zda se jedná o volně prodejné léky, zdravotnické prostředky, doplňky stravy či kosmetiku.
Za účelem zvýšení povědomí o kvalitních affiliate projektech se VIVnetworks.com letos rozhodla vyhlásit soutěž Affiliate projekt roku 2017. Přihlášky je možné zasílat do 15. září 2017. |
-stk-