Ekonomický web E15.cz zavádí placený obsah

pondělí, 18. září 2017, 13:15 Internet & Mobil, Tisk Martina Vojtěchovská

Web deníku E15 přichází s placeným obsahem, denně chce zpoplatnit 2-3 zprávy.

Od středy 20. září se část obsahu ekonomického serveru E15.cz (CN Invest) objeví za platební bránou. Vydavatelství se k tomuto kroku rozhodlo na základě úspěšně uvedené značky E15 Premium, kterou tímto rozšiřuje i do online prostředí. O podobě placeného zpravodajství na E15.cz jsme mluvili s šéfredaktorkou deníku E15 Terezou Zavadilovou.

Server deníku E15.cz se rozhodl začít nabízet i placený obsah. Jakou formu jste pro zpoplatnění obsahu zvolili?

Za platební bránu chceme umísťovat vždy dvě až tři zprávy denně. Z celkové denní nabídky webu E15.cz je to asi 5 % obsahu, navíc obsahu, který budeme vytvářet zcela nově. Většina zpráv tedy zůstává přístupná volně. Nově ale přidáme prémiovější obsah, který bude dostupný jen pro předplatitele.

Jaký typ obsahu chcete zpoplatňovat?

Nemůžeme zpoplatňovat obsah, který nabízíme v tištěném vydání deníku E15. Ten je dostupný zdarma a nelze tedy po čtenářích chtít, aby za něj na webu platili. Proto do placené části vytvoříme další obsah – typově půjde o do ještě větší hloubky jdoucí analýzy, exkluzivní  souvislosti, přehledy, případně výjimečné rozhovory. Ideálně o věci, o kterých víme, že našim čtenářům pomohou k vlastnímu rozhodování o penězích, a to v každodenním životě i ve větším měřítku, jako o třeba o akvizicích.

Zmiňujete tištěné vydání deníku E15, které je postaveno hlavně na bezplatné distribuci. Proč tedy vůbec přicházíte na webu s placeným obsahem?

Je potřeba vnímat, že jsme v letošním roce uvedli tištěný magazín E15 Premium, který se zaměřuje na vybrané ekonomické segmenty, jde částečně o specificky zaměřené analýzy trhu. E15 Premium je placený titul a je úspěšný. Teď v zásadě rozšiřujeme značku E15 Premium na web.

Pokud tedy budete mít nějakou exkluzivní zprávu, tak ji primárně umístíte na placený web?

Ano, upřednostníme ji před vydáním v tištěné E15. Záleží také na typu informace, pokud to bude vhodné, tak bychom do tištěného vydání umístili jen část této exkluzivní informace a plnou verzi dali na placený web.

Dvouměsíčník E15 Premium jste poprvé vydali letos v únoru. Jste s projektem spokojeni?

Osvědčil se nám velmi dobře, část distribuujeme napřímo, část je ve volném prodeji. Tištěná vydání doplňují i eventy na vybraná témata a dohromady toto spojení funguje. I to je důvod, proč si myslíme, že rozšíření E15 Premium na web má své opodstatnění.

Museli jste změnit s rozšířením obsahu uspořádání v redakci?

Vedlo nás to ke zřízení nové pozice, v zásadě supereditora, který řídí distribucí obsahu na webu, v tištěném vydání, v E15 Premium a také v placené zóně webu E15.cz. Tuto koordinaci zajistí Kateřina Baumgartnerová, moje zástupkyně.

Kolik čtenáři za placený online obsah na E15.cz vydají?

Zaváděcí cena je 99 Kč za měsíc, poté se zvýší na 199 Kč měsíčně. Dále jsou možnosti čtvrtletního předplatného za 499 Kč a ročního předplatného za 1899 Kč. Jednotlivé zprávy kusově nakupovat nepůjde. Do budoucna počítáme také s firemní multilicencí, protože je jasné, že nás hodně čtou lidé ve velkých firmách.

Vytvoříte cenové balíčky pro titul E15 Premium a zprávy na webu?

Provážeme předplatné na webu E15.cz s možností získat zdarma přístup k E15 Premium v elektronické podobě. To je novinka, zatím má E15 Premium jen tištěnou podobu. Aktuálně zavádíme i elektronickou verzi a každý, kdo si zaplatí přístup ke všem zprávám na E15.cz, tak k tomu získá i elektronickou verzi magazínu E15 Premium. Vedle toho předplatitelé webu budou mít přístup i ke všem archivním vydáním deníku E15 ve formátu pdf.

Elektronický archiv E15 je ale v pdf dostupný i v současnosti.

Dosud byl, ale se zavedením placeného obsahu na webu už bude zdarma přístupné jen vydání z daného dne. Dřívější vydání budou v archivu dostupná jen pro předplatitele.

Jak zavedení placeného obsahu na E15.cz zapadá do vaší celkové byznysové strategie?

Naším primárním zdrojem jsou výnosy z inzerce. Počítáme samozřejmě s poměrově mnohem menšími než inzertními obraty, přesto chápeme placený obsah zvláště u webu našeho typu jako doplněk stávajících výnosů. Placeným obsahem vytváříme precedens, že obsah, zejména některý, má nespornou hodnotu.