Facebook dál dovoloval diskriminační cílení

čtvrtek, 23. listopadu 2017, 07:45 Internet & Mobil MediaGuru

Sociální síť již před rokem slibovala, že znemožní cílení reklamy podle etnicity. Řešení má ale zásadní nedostatky.

Zdroj: Facebook

Zdroj: Facebook

Kdo chtěl v nedávné době přes Facebook zpropagovat nabídku pronájmu nemovitosti, měl k dispozici až příliš pokročilé možnosti cílení. Sociální síť totiž umožňovala z okruhu zaměřených uživatelů vyloučit například Hispánce, Afroameričany či obyvatele problémových čtvrtí. Tato skutečnost sama o sobě není nová, skandál spojený s tím, že Facebook de facto napomáhá diskriminaci, vypukl po zjištění iniciativy portálu ProPublica již loni. Stejný projekt ale nyní odhalil, že totožnou praxi umožňuje největší sociální síť nadále a to i přes to, že před rokem slíbila zjednání nápravy. Prakticky jediné, co firma udělala, však bylo přejmenování problematického třídícího kritéria z etnické afinity na multikulturní afinitu a její přesunutí z kategorie „Demografie“ do „Chování“. Facebook tak zkrátka přerámoval koncept rasy jako něco, co uživatelé projevují svým jednáním, uvádí server The Verge. Zaměřovací algoritmy ostatně ani nemusejí znát barvu kůže těch kterých uživatelů, mohou si pomoci jinak. Reportérům ProPublica se například podařilo v rámci investigace navrhnout reklamu tak, aby se vyhýbala očím obyvatel černošských čtvrtí – stačilo k tomu využít údaje amerického statistického úřadu o etnickém složení konkrétních municipalit.

Popsaná praxe je přitom potenciálně problematická nejen z morálního, ale zejména z právního hlediska. Omezování nabídek bydlení, bankovních služeb či zaměstnání na základě etnického klíče je přitom samo o sobě ve Spojených státech (podobně jako v Česku) nezákonné.

„Šlo o selhání vymáhání našich standardů, z čehož jsme zklamáni. Již v průběhu letošního roku jsme přitom přidali dodatečné pojistky proti zneužívání nástroje multikulturní afinity k diskriminaci v přístupu k bydlení, bankovním službám a zaměstnání. Pokud jde konkrétně o reklamy zakoupené ProPublicou, ty měly spustit proces dodatečného prověření a kontroly. Nedošlo k tomu kvůli technickým problémům,“ uvádí ve svém prohlášení Facebook s tím, že potenciálně diskriminační chování hodlá potírat ve všech inzerátech, nejen těch, co se týkají vyjmenované trojice klíčových oblastí.

V současné situaci se přitom nezdá, že by americké instituce měly začít dělat Facebooku kvůli popsané praxi zásadní problémy. Federální úřad pro bydlení a územní rozvoj (HUD) totiž nad jeho jednáním přivírá oči a příslušné prověřování uzavřel, jak uvedl server MSN. Neznamená to však, že by sociální síť nepociťovala tlak na lepší správu obsahu, který přes ni zadavatele šíří – ať už jde například o schválně lživé zprávy s cílem prohloubit rozpory a pnutí ve společnosti, či jen snahu přimět uživatele k rozkliknutí odkazu za každou cenu s cílem vydělat na internetové reklamě. Web CNBC navíc upozornil, že na Facebooku není problém narazit ani na propagaci prodeje opiátů. Pro sociální síť jsou tak reklamy stále více jak zdrojem tučných zisků, tak i kontroverzí. Lze tedy předpokládat, že pod drobnohledem kvůli vymáhání vlastních standardů zůstane firma dál – už jen z tohoto důvodu je „lepší vymáhání standardů“ v jejím vlastním zájmu.

-jav-