Twitter podpoří tvůrce live videí

neděle, 5. listopadu 2017, 12:00 Internet & Mobil MediaGuru

Aplikace Periscope, provozovaná Twitterem, si přestane brát provizi z peněžních příspěvků pro autory videopřenosů.

Foto: Persicope

Foto: Persicope

Za poslední roky přibylo kanálů, kudy mohou lidé vysílat živé videopřenosy. Přestože synonymem pro úspěšné tvůrce se stalo slovo youtuber, trendu live videa zkouší využít i největší sociální síť světa Facebook. Twitter za konkurencí nehodlá zaostat a snaží se zatraktivnit svou aplikaci pro streamování videí Periscope. V létě zavedl funkci Super Hearts, která uživatelům umožňuje finančně odměnit zajímavé tvůrce. Nyní nabídku ještě vylepšuje, firma si přestává účtovat 30procentní provizi z vybraných odměn a veškeré výdělky mají putovat k autorům videí, tedy až na jednodolarový transakční poplatek.

Jde nicméně o větší změnu, než se může jevit na první pohled. Zmíněný poměr původně firma zavedla kvůli politice společností Apple a Google, jež si z transakcí v rámci aplikací řečené provize strhávají. Chce-li Periscope veškeré vybrané prostředky vracet tvůrcům, bude muset sáhnout do vlastní kapsy, aby poplatky pro tyto firmy uhradil.

Možnost přispívat přímo během sledování videopřenosu jeho tvůrcům nicméně není sama o sobě nová, funguje například na platformách Twitch či YouTube. V daném kontextu jsou tak obzvláště důležité podmínky a možnosti nabízené jednotlivými platformami – a jak připomíná server SocialMediaToday, “periscopeři” nebyli s vidinou svých výdělků příliš spokojeni. Twitter navíc může děsit možnost opakování scénáře s aplikací Vine, která pro své videosmyčky nenalákala dostatek zajímavých osobností, a tedy ani publika. Firma nakonec její provoz ukončila.

Cesta peněz

Jak ale při červnovém spuštění Super Hearts podotkl portál Engagded, fanoušky i tvůrce mohou v konečném důsledku odradit jiné než finanční aspekty služby – její komplikovanost. Jak tedy v praxi peníze k periskoperům putují? Uživatel si nakoupí digitální mince a ty smění za virtuální srdíčka či jiné speciální emotikony. Cena začíná na 99 centech za “balík” s tisícovkou Super Hearts. Ty pak lze při sledování streamu udělit konkrétnímu tvůrci, což však není vše. Obdarovaný si musí získaná srdíčka směnit na virtuální hvězdičky. A teprve potom za ně výměnou od provozovatele Periscope dostane reálné dolary.

Přesto by se našli tvůrci, kterým se podstupovat tento proces vyplatí – například výtvarnici Amandě Oleander, ženě s největším počtem fanoušků na Periscope. Její profil sleduje 600 tisíc diváků a v součtu s příjmy z prodeje svých obrazů a dalšími komerčními aktivitami dokáže vydělat šestimístné částky (v dolarech).

Pokud by se tak Twitteru podařilo zaujmout více podobných osobností, mohl by pomoci i popularitě svého hlavního byznysu, mikroblogovací službě. Periscope i Twitter se totiž z funkčního hlediska stále více přibližují, přes druhou řečenou aplikaci totiž lze sledovat obsah Periscope.

Twitter se tak obecně snaží přilákat více uživatelů sázkou na live video a bohatší nabídkou zpravodajských i sportovních přenosů. K oslovení a přilákání zcela nových uživatelů by mu však mohlo přijít vhod co nejširší portfolio, aby si v něm vybral každý. Jak dříve interpretoval postavení Twitteru server Recode, jedním z problémů firmy je neschopnost si uživatele udržet. Twitteru se sice pomalu daří získávat nové uživatele, ale podobné množství jich ztrácí. Proto růst uživatelské základny probíhá relativně pomalu, aktuálně tempem čtyři miliony lidí za čtvrtletí na současných 330 milionů uživatelů. I tento fakt ale nakonec možná část tvůrců videí povzbudí k využívání Periscope s nadějí, že se jejich přenosy nakonec dostanou k popsané stamilionové divácké základně.

-jav-