Majitel Mattoni kupuje v Česku PepsiCo

pondělí, 22. ledna 2018, 14:10 Marketing MediaGuru

Karlovarské minerální vody kupují na českém, slovenském a maďarském trhu firmu PepsiCo.

Foto: KMV

Foto: KMV

Karlovarské minerální vody (KMV) se stávají výhradním nápojovým franšízantem a distributorem snacků PepsiCo v Česku, Maďarsku a na Slovensku a zakoupí stávající podniky PepsiCo v těchto zemích.

Nápojové portfolio skupiny KMV, do něhož patří Mattoni, Aquila, Magnesia, Dobrá voda, Poděbradka nebo Hanácká kyselka, se rozšíří o značky Pepsi, Mirinda, 7Up, Gatorade, Mountain Dew, Lipton, Evervess, Rockstar, džusy a nápoje Toma, pramenitou vodu Toma a limonády Slice. Zároveň převezme i distribuci bramborových lupínků značky Lay´s a Cheetos.

Transakce podléhá schválení příslušných antimonopolních úřadů a očekává se, že bude dokončena v 1. pololetí 2018. Touto akvizicí naroste skupině KMV roční obrat o 50 % a skupina KMV se stane největším dodavatelem minerální vody a nealko nápojů v regionu ČR, Slovensko a Maďarsko.

Skupina KMV se uvedenou akvizicí rozroste o tři firmy ve třech zmíněných zemích s přibližně 900 zaměstnanci, dvěma výrobními závody a celkovým ročním obratem cca 4,2 mld. Kč. „V ČR, SR i Maďarsku doplníme naši stávající nabídku pro HORECA segment o dosud chybějící kategorii kolových nápojů,“ říká Alessandro Pasquale, generální ředitel KMV.

 „Výsledkem této změny bude vytvoření nové organizace, která bude těžit z toho nejlepšího z obou společností – flexibility rodinné firmy a sofistikovanosti mezinárodní firmy,“ dodává Alessandro Pasquale.

Koupí PepsiCo na českém, slovenském a maďarském trhu navazuje na loňský krok, kdy KMV podepsala závaznou dohodu o koupi společnosti Quadrant Beverages, pod níž spadá PepsiCo v Bulharsku.

Společnosti PepsiCo i Karlovarské minerální vody patří k největším padesáti zadavatelům reklamy do médií na českém trhu. Podle monitoringu Ad Intel od Nielsen Admosphere představovaly hrubé mediální investice společnosti PepsiCo v roce 2017 částku přes 560 mil. Kč. Monitorovaný objem reklamních investic od Karlovarských minerálních vod činil 344 mil. Kč. Obě firmy výrazně využívají televizní reklamu.

Aktuální portfolio značek Karlovarských minerálních vod, zdroj: KMV

Aktuální portfolio značek Karlovarských minerálních vod, zdroj: KMV

Česká pobočka PepsiCo předloni snížila ztrátu z 33 milionů na 8,7 milionu korun. Tržby jí meziročně vzrostly na 2,4 miliardy korun z 2,15 miliardy. Ztráta byla podle firmy způsobená navýšením marketingových nákladů na podporu všech značek.

Skupině KMV loni podle odhadů vzrostly tržby na osm miliard korun, když předloni činily 7,5 miliardy. Za prvních deset měsíců loňského roku skupina zvýšila prodej vod o 2,9 procenta. U ochucených vod například značka Mattoni zvýšila prodané objemy o 5,8 procenta. Celkové prodeje skupině vzrostly za loňská tři čtvrtletí meziročně o šest procent.

Na nápojářském trhu se KMV a PepsiCo nejčastěji potýkají se společnostmi Kofola a Coca-Cola HBC. Kofole, jež vlastní kolovou značku Kofola a dále Rajec, Vinea, Jupí, Semtex či UGO, v roce 2016 klesly tržby o 190 milionů korun na zhruba sedm miliard. Za prvních devět měsíců loňského roku zaznamenala nárůst tržeb o 3,6 %. Na československém trhu se firmě dařilo především zásluhou značek Rajec, Rauch a Vinea. UGO prostřednictvím svých 82 poboček navýšilo tržby o více než třetinu. Skupina dále funguje také v Adriatickém regionu a Polsku. Na polský trh dodává od letošního roku značku ledových čajů Nestea společnosti Nestlé.

Coca-Cola HBC má ve svém portfoliu značky Coca-Cola, Fanta, Sprite, Kinley, Bonaqua, Römerquelle, Cappy, Fuzetea, Powerade, Monster, kávu illy a nově také Fuzetea. Od letošního roku distribuuje v tuzemsku i vybrané alkoholické značky Gruppo Campari, například Aperol, Cinzano, Vermouth, Carolans a Gin Bulldog. Čistý obrat se firmě v roce 2016 snížil o 188 milionů na 5,81 miliardy korun.

-stk-, -mav-, -čtk-